اولین مدرسه زارچ ثبت ملی شد

مدرسه "ادب شاهپوری" شهر زارچ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید

به گزارش یزدی نیوز،"محسن ذاکری‌نیا" معوان میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در مورد این بنا گفت: این بنا از زمان تاسیس به مدت ۱۰ تا ۱۵ سال کاربری مسکونی داشته که بعد از آن به آموزشی تغییر کاربری داده و به آموزش و پرورش واگذار شده است و اولین مدرسه در منطقه زارچ به حساب می‌آید.

وی افزود: بنا دارای پلان چهار ضلعی و دو ورودی در ضلع های شمالی و جنوبی می باشد که ورودی اصلی در ضلع جنوبی قرار دارد. فضای داخل به صورت یک جبهه ساخت و مابقی حیاط در یک طبقه می باشد که پس از عبور از ورودی به حیاط بزرگ مدرسه می رسیم. ساختمان ها همگی در ضلع جنوبی قرار گرفته اند. در این قسمت سه ورودی به چشم می‌خورد.

ذاکری‌نیا خاطرنشان کرد: بادگیر، فضای هشتی، طاقچه های متعدد و همچنین پوشش سقف ضربی کلاس ها با قوس هلالی از جمله تزیئنات این بنا به حساب می آید.

این مقام مسئول ضمن اشاره به این که مصالح به کار رفته در بنا عموماً آجر و پوشش گچ و کاهگل است، تصریح کرد: این مدرسه ویژه زرتشتیان اله آباد ساخته شده و به عنوان اولین مدرسه موجود دراله آباد نام برده می‌شود که از دیگر ویژگی‌های بنا محسوب می‌شود./م۰

ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..