فرونشست زمین تهدیدی جدی برای آینده اشکذر

برداشت بی رویه آب منابع زیرزمینی روستای چرخاب در شهرستان اشکذر فرونشست زمین در اطراف این روستا را به دنبال داشته است.

به گزارش یزدی نیوز چرخاب یکی از روستا‌های با ظرفیت بخش مرکزی اشکذر به شمار می‌رود.

منابع زیرزمینی آب چرخاب به عنوان یکی از منابع مهم تامین آب استان است که در سال‌های گذشته به دلیل برداشت بی رویه از این منابع باعث افت سالانه ۴۵ سانتیمتر از سطح آب‌های زیرزمینی شده و فرونشست زمین در اطراف این روستا را به دنبال داشته است.

در مجاورت خط راه آهن و در فاصله ۱ کیلومتری ایستگاه راه آهن اشکذر فرونشست زمین به وضوح دیده می‌شود که دلیل آن برداشت بی رویه ازمنابع آب زیرزمینی بوده است و اهالی روستا نسبت به بی توجهی مسئولان به این موضوع مهم گله‌مند هستند.

فروش تانکر‌های آب به معادن شن و ماسه از موضوعات دیگر بود که مورد نارضایتی اهالی روستا قرار گرفته بود.

نصب کنتور‌های هوشمند و برخورد با حفر چاه‌های غیر مجاز ازجمله اقداماتی بوده که جهت حفظ و حراست از این منابع حیاتی آب صورت گرفته است، اما این اقدامات بازدارنده نبود و هم چنان در گلخانه‌ها و باشگاه‌های سوارکاری در این منطقه چاه غیر مجاز حفر می‌شود به گونه‌ای که متخلفان با پرداخت حداقل جریمه و بدون برخورد قاطع دستگاه قضایی مجدد به حفر چاه غیر مجاز اقدام می‌کنند.

مدیرعامل آب منطقه استان ضمن تاکید بر مدیریت صحیح منابع آب چرخاب از اجرای برنامه‌های سازگاری با کم آبی در منطقه خبر داد.

جوادیان زاده فروش حجمی آب به کشاورزان و نصب بیش از ۹۰ درصد کنتور هوشمند در بخش کشاورزی این منطقه از جمله اقدامات مهمی جهت صیانت از منابع آبی دشت چرخاب بوده است.

مدیریت نادرست منابع آب موجب فرونشست زمین در منطقه چرخاب شده تهدیدی خاموش، اما جدی که اگر مورد توجه مسئولان شهرستان قرار نگیرد آینده شهرستان با بحران جدی رو به رو خواهد شد.

پرورش ماهی تیلاپیا، دامپروری، باغات پسته، باشگاه‌های سوارکاری و منابع زیرزمینی آب از ویژگی‌های ممتاز این منطقه به شمار می‌رود.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..