پیشگیری از وقوع جرم، مهمترین راهبرد قوه قضاییه

رئیس کل دادگستری استان یزد، پیشگیری از وقوع جرم را مهمترین راهبرد قوه قضاییه دانست و گفت: در استان یزد نیز این مهم با جدیت پیگیری می‌شود.

به گزارش یزدی نیوز غلامعلی دهشیری در جلسه با دادستان‌های سراسر استان یزد بر لزوم شناخت گلوگاه‌های نارضایتی مردم و تدبیر برای اصلاح امور تأکید کرد و گفت: آنچه که امروز در حال رخ دادن است، در دوران تحول قضایی حاکم شدن عملگرایی و پیگیری امور تا حصول نتیجه دلخواه است که می‌تواند شرایط را برای خدمت به مردم بهبود ببخشد.

 

وی تصریح کرد: زندان یک تابلو تمام عیار از آسیب‌های اجتماعی است که نیازمند نظارت صحیح و مستمر دادستان‌هاست تا اهداف اصلاحی و تأمینی قانونگذار به صورت کامل محقق شود.

 

دهشیری، پیشگیری از وقوع جرم را مهمترین راهبرد قوه قضاییه دانست و اظهار داشت: هر چه جرم و آسیب در جامعه کمتر باشد ورودی زندان نیز کمتر خواهد بود و هر چه جمعیت کیفری زندان کمتر باشد اهداف اصلاحی برای جامعه هدف بهتر اجرا خواهد شد.

 

وی بر استفاده از ظرفیت مجازات‌های جایگزین حبس تأکید کرد و گفت: دادستان‌ها می‌توانند در صدور کیفر خواست‌های خود با توجه به شناخت و تحقیقی که انجام داده اند و با تناسب جرم و وضعیت متهم، اگر از جرائم خرد بوده و فرد بدون سابقه باشد به دادگاه استفاده از مجازات‌های جایگزین و الزام به خدمات عمومی رایگان را پیشنهاد بدهند.

 

رئیس کل دادگستری استان، برخورد قاطع با اراذل و اوباش و مخلان نظم و امنیت را خواستار شد و تصریح کرد: هرگز با کسانی که آرامش و امنیت جامعه را بر هم می‌زنند مماشات نخواهد شد، اما در بسیاری از مواقع جرائم، خرد و کم اهمیت است و نباید با اصرار بر استفاده از مجازات زندان، سایر فرصت‌های اصلاحی را از دست داد.

 

وی افزود: مجازات زندان، سابقه و پایگاه اجتماعی فرد را تخریب می‌کند و کسی که با افول شخصیت مواجه شد را دیگر نمی‌توان به راحتی به مسیر‌های اصلاحی سوق داد.

 

دهشیری تأکید کرد: قانون، به قلم در دست قاضی قدرت داده است و باید از این قدرت به نفع مردم و جامعه و اصلاح آسیب دیدگان استفاده شود.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..