مدیرحوزه‌های علمیه کشور:

طلبه و استاد باید نماد نظم و انضباط در حوزه‌های علمیه باشند

آیت الله اعرافی: اساتید و مدیران حوزه‌های علمیه باید نظم و انضباط درحوزه را محور برنامه‌های خود قرار دهند.

به گزارش یزدی نیوز، مدیرحوزه‌های علمیه کشور در جمع اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه شهرستان میبد ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید به طلاب و اساتید حوزه‌ها و با قدردانی صمیمانه از تلاش‌های همه مدیران و اساتید حوزه‌های علمیه شهرستان میبد در اعتلای حوزه و تشکر از طلاب خواهر و برادر که برای کسب معارف الهی و پیشرفت در فهم و شناخت اسلام و خدمت به اسلام تلاش می‌کنند به بیانات خود در دو محور معرفتی و اخلاقی و اجرایی پرداخت و گفت: اساتید و مدیران حوزه‌های علمیه باید نظم و انضباط درحوزه را محور برنامه‌های خود قرار دهند.

امام جمعه میبد هدف از نظم و انضباط را برنامه ریزی و اجرای سنجیده و دقیق مدیریت درحوزه‌ها دانست و افزود: طلبه و استاد باید نماد نظم و انضباط بوده و به ثانیه آن را رعایت کنند.

مدیرحوزه‌های علمیه کشور جدیت و عشق به تحصیل را دومین اولویت حوزه‌ها خواند و گفت: رسیدن به علم و دانش جز با تلاش و علاقه و جدیت میسر نیست چرا که پیشرفت علمی، مجاهدت، عشق و جدیت می‌خواهد.

شخصیت طلبه درسه چهارسال اول درحوزه‌ها ریخته می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری توجه به ادبیات عرب و فارسی را از نیاز‌های مهم حوزه خواند و گفت: سه چهار سال اول حوزه، پایه همه شخصیت علمی طلاب را دربرمی گیرد و طلاب باید حواشی و اشکال‌ها را به زندگی تحصیلی خود گره نزند.

آیت الله اعرافی گفت: ما تفکر عقلی و اصولی را نباید کوچک بشماریم.

وی انس طلاب با قران و آشنایی با حدیث و روایت را مهم دانست و افزود: طلبه باید مقدمه عبادات، امر به معروف نهی از منکر و وسائل شیعه، جهاد النفس و کتاب العشره را که ابواب اخلاقی هستند بخواند.

مدیرحوزه‌های علمیه کشور اصول، فلسفه و تعمق‌های عقلی درست، مانوس بودن با فضای آیات و روایات و مباحثه و گفتگو با استاد و مذاکره علمی را کلید‌های گنج علم و دانش برشمرد.

نبود طلبه در آموزش و پرورش از بودن نیم بند بهتر است

امام جمعه میبد با بیان اینکه خروجی هدفمند سالانه خواهر و برادر از حوزه‌های علمیه برای خدمت در سی، چهل محور ریل گذاری شده است گفت: یک بال هم حمایت آدم‌های قوی برای رسیدن به جا‌های بالاتر است چرا که معتقدم نبود طلبه درآموزش و پرورش از بودن نیم بند بهتر است بنابراین، دانش افزایی ائمه جماعات، اصحاب منبر، مبلغان و کسانی که درآموزش و پرورش حضور دارند باید بعنوان سرخط و راهبرد اصلی مد نظر قرارگیرند.

مدیرحوزه‌های علمیه کشور افزود: فعالیت‌های بسیجی و جهادی و مردمی که در یک سال و نیم انجام شد ارزشمند بود و باید بازهم با همگرایی نهاد‌های حوزوی، فرهنگی و تبلیغی مورد توجه قرار گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: امسال برش برنامه پنج ساله حوزه‌ها را به استان‌ها ابلاغ کردیم و باید این برش در شهرستان‌ها هم تصویب و حرکت حوزه‌ها ترسیم و نگاه برنامه ای برای سرعت درعمل و ارزیابی بهتر انجام شود.

کسی به حوزه می‌آید که دل ازدنیا بریده و با خدا معامله کند

آیت الله اعرافی درمحور اول بیانات خود به تشریح ابعاد معرفت النفس پرداخت و گفت: معرفت النفس محور بسیار مهم درمعارف اسلامی به شمار آمده است و جایگاه بالای خودشناسی و معرفت النفس درساختار شخصیت انسان مسلمان وارد شده است.

امام جمعه میبد با بیان اینکه انسان مسلمان برای اینکه به قله‌های معرفت نائل شود خود را نباید فراموش کند و باید خویشتن را بشناسد تا معماری کند، افزود: اگر بخواهیم به جایی برسیم باید خود را بشناسیم تا رابطه ما با خود قطع نشود.

 

معرفت النفس راه را برای رسیدن به خدا باز می‌کند

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آثار معرفت النفس گفت: معرفت النفس، راه را برای رسیدن به خدا باز می‌کند و دوم این معرفت موجب شناخت و عزت نفس می‌شود بنابراین هرکس خود را بشناسد عزیز می‌شود.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: خواهران و برادرانی که پا در دستگاه با عظمت اسلام، رسول خدا و ائمه اطهار و امام عصر گذاشتیم؛ اولین کار ما و هرروز ما و آخرین اقدام ما در روز، شناخت اوصاف اخلاقی و رفتار‌های درونی، انگیزه‌ها این است که اوصاف ما برچه محوری می‌چرخد و مبادا در لحظه مرگ بفهمیم که هزارخطبه خواندیم و درس و مباحثه و مطالعه و خدمت همه پوچ و توخالی بوده است.

طلاب درحوزه‌ها باید اصحاب معرفت النفس باشند

مدیرحوزه‌های علمیه کشور گفت: شما طلاب به حوزه‌های علمیه آمدید که اصحاب معرفت النفس شوید و نهال معرفت النفس و خودشناسی در وجود شما رشد کند و این کار اصلی حوزه است.

امام جمعه میبد اظهار داشت: از نگاه معارف و علوم الهی جلوه‌های پشینه درون ما برتر از همه افلاک و آسمان ها است و مبادا در حوزه علمیه عمری در معارف اسلامی بگذرانیم و معارف و اخلاق را کسب نکنیم باید بدانید که اگر دنبال دنیا آمده اید به حوزه نیایید چرا که کسی به حوزه می‌آید که دل از دنیا بریده است؛ با خدا معامله کرده است.

در آغاز این نشست حجت الاسلام علیرضا حسنی مدیر جدید حوزه علمیه برادران میبد گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های این حوزه ارائه کرد.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..