گلایه دانشجویان علوم پزشکی به بلاتکلیفی آینده کاریشان چیست؟

نائب رییس کمیسون بهداشت و درمان مجلس به گلایه‌ها در مورد بلاتکلیفی جذب نیروهای دانشجویی رشته‌های پزشکی، پیراپزشکی و بهداشت و قانون استخدام ایثارگران در این بخش، پاسخ داد.

بسیاری از دانشجویان رشته‌های پزشکی به وی‍ژه دوره‌های پیراپزشکی از بلاتکلیفی آینده کاری خود با توجه به سختی فعالیت کنونی‌شان در شرایط کرونا به عنوان نیروی طرح گلایه دارند و در این باره می‌گویند؛ مشخص نیست دولت پس از عبور از بحران کرونا نسبت به وعده استخدام پایبند خواهد بود یا خیر؟

برخی از آنها نیز قانون مربوط به جذب و استخدام ایثارگران در این حوزه را نوعی تبعیض دولتمردان بین دانشجویان مطرح و در مورد آم گلایه‌مند هستند. جملاتی مانند «چه تفاوتی در مورد بین دانشجویان وجود دارد؟» و «شرایط کرونا برای همه یکسان است اما شرایط جذب نه!» غالباً میان دانشجویان رشته‌های مختلف پزشکی، پیراپزشکی و بهداشت و درمان شنیده می‌شود اما مهمترین سوالی که به نظر بی‌جواب مانده‌، این است که «آیا هیچ تضمینی برای این که بعد از گذراندن طرح و اتمام آن، دانشجویان استخدام خواهند شد یا خیر؟»

دکتر «سیدجلیل میرمحمدی» نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر این که هنوز هم کمبود نیروی پرستار و پیراپزشکی به شدت احساس می‌شود،‌در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: در بسیاری از بخش‌ها مانند بخش پرستاری، رادیولوژی و پزشک حاضر به فعالیت در مناطق محروم و سایر بخش‌ها هم‌اکنون نیز با کاهش نیروی انسانی شدید مواجه هستیم.

وی با بیان این که کمیسیون بهداشت به شدت پیگیر اخذ مجوز استخدام برای دانشجویان رشته‌های مذکور است، اظهار می‌کند: سال گذشته ۵۰ هزار نفر فارغ از نیروهای ایثارگر، در این حوزه استخدام و در همه رشته‌ها به وی‍‍ژه پزشکی، پرستاری، اتاق عمل و دیگر بخش‌ها جذب شدند.

این مسئول با بیان این که تضمین این موضوع برای امسال ۱۰۰ درصدی نیست، می‌گوید: هرچند برخی از استان‌ها به شدت با کمبود نیرو روبرو هستند ولی این وضعیت برای همه استان‌ها یکسان نیست و این مشکل در مناطق کمتر برخوردار، پررنگ‌تر است لذا اگر دانشجویان متقاضی، حاضر به فعالیت در این مناطق باشند، جذب خواهند شد.

میرمحمدی راجع به موضوع مطرح شده تحت عنوان نگاه تبعض‌آمیز در جذب نیروها» نیز تصریح می‌کند: قانونی که در این باره مطرح شده از قبل نیز وجود داشته؛ به طوری که هر فردی به هر شکل و قالبی ایثارگر تعریف شود و با سیستم دولتی در ارتباط باشد، باید به نیروی رسمی تبدیل شود.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی با بیان این که قانون مذکور طی سالیان از سوی دولت اجرایی نمی‌شد، از احیاء دوباره این قانون خبر نمی‌دهد و تاکید می‌کند: برهمین اساس، سیستم دولتی موظف به اجرای این قانون در حق ایثارگران شده است.

وی با اشاره به این که کادر بهداشت و درمان با کمبود نیرو روبروست و استخدام نیروهای ایثارگر نیز عملا در این وضعت تغییری ایجاد نکرده است، می‌گوید: نیروهای ایثارگر قبلا در سیستم بهداشت و درمان وجود داشته‌اند و فقط تبدیل وضعیت شده‌اند لذا نیروی جدیدی به این سیستم اضافه نشده و نیروی انسانی ما عملاً هنوز تامین نشده است.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این که نگرانی مربوط به نیروهای ایثارگر و جذب آن‌ها جدی نیست، تصریح می‌کند: با توجه به پیگیری جدی کمیسیون از شخص وزیر نیز مقوله جذب نیروها را مطالبه خواهیم کرد تا بتوانیم خبر ۵۰ هزار استخدام در سیستم بهداشت و درمان در سال ۱۴۰۰ را داشته باشیم.

این روزها مناطق محروم‌تر کشور خصوصاً روستاها با کمبود نیروی بهداشت و درمان مواجه‌اند به طوری که یک نیرو در این حوزه عملاً باید بسیاری از خدماتی که وظیفه چندین نفر است را انجام دهد و این در حالیست که دانشجویان زیادی در این حوزه تحصیلی پشت خط استخدام قرار دارند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..