رئیس حوزه هنری یزد:

روز شعر و ادب فارسی فرصتی برای بازیابی هویت اصیل ایرانی اسلامی است

رئیس حوزه هنری استان یزد شعر و ادبیات را پایه و اساس رشد، پیشرفت و بالندگی رشته‌های هنری خواند و گفت: روز شعر و ادب فارسی فرصتی برای بازیابی هویت اصیل ایرانی اسلامی است.

«محمدصادق کوچک‌زاده» ضمن گرامیداشت ۲۷ شهریور «روز شعر و ادب پارسی و روز بزرگداشت استاد شهریار»، با قدرانی از تلاشگران عرصه شعر و ادبیات که مخلصانه و متعهدانه در این حوزه قلم می‌زنند، این روز را فرصتی مغتنم برای مرور و بازیابی زبان شیرین فارسی و فرهنگ و هویت اصیل ایرانی اسلامی دانست.

وی با اشاره به تأثیر استاد شهریار در اعتلای شعر و ادب فارسی، تعهد، تواضع، اخلاص، سخت‌کوشی، عشق به اهل بیت(ع)، ولایتمداری و اشراف بر ادبیات کهن ایران و قالب‎های شعری معاصر و نو را از جمله ویژگی‌های این شاعر انقلابی برشمرد و بر شناخت هرچه بیشتر آثار و اندیشه این شاعر دوگانه زبان فارسی و ترکی تأکید کرد.

کوچک‌زاده با اشاره به فعالیت‌های حوزه هنری یزد در زمینه شعر و ادب، اظهار کرد: تاکنون آثار متعددی از شاعران و نویسندگان استان به همت واحد آفرینش‌های ادبی این نهاد چاپ و منتشر شده و در حال حاضر نیز بیش از ۲۰ عنوان کتاب در حوزه‌های شعر، داستان، رمان و ادبیات پایداری در دست تدوین، چاپ و انتشار است.

رئیس حوزه هنری یزد برگزاری دوره‌های آموزش داستان‌نویسی، رمان‌نویسی، شعر و طنز را از برنامه‌های این نهاد برشمرد و گفت: این دوره‌های آموزشی در دوران کرونا نیز هم به صورت حضوری با تعداد محدود و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و هم به صورت مجازی برگزار شده و در حال برگزاری است.

کوچک‌زاده تربیت نیروهای مستعد، دغدغه‌مند و کارآمد در حوزه شعر و ادب و سایر رشته‌های هنری را یکی از اولویت‌های حوزه هنری یزد عنوان کرد و افزود: با تولید محتوای غنی بر پایه تفکر و اندیشه و اشاعه و انتقال آن به سایر بخش‌های هنری، بهتر و مؤثرتر می‌توان از دریچه هنر با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمن مقابله کرد.

وی با اشاره به جایگاه و اهمیت ادبیات ادامه داد: شعر و ادبیات، پایه و اساس رشد، پیشرفت و بالندگی رشته‌های هنری است.

رئیس حوزه هنری استان با اشاره به استقبال چشمگیر نوجوانان، جوانان و نوقلمان از دوره‌های آموزش تخصصی هنر و ادبیات که در این نهاد برگزار می‌شود ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک شاعران، نویسندگان و هنرمندان دارالعباده بیشتر در سطح کشور معرفی و شناخته شوند.

کوچک‌زاده به مفاخر ادبی استان اشاره کرد و افزود: هرچند در دوران گذشته و معاصر شاعران شهیری چون وحشی بافقی، فرخی یزدی و… برای اعتلای فرهنگ و ادب این سرزمین کوشیده‌اند اما امروز نیز نویسندگان و شاعران نام آشنا و متعهد برای تبدیل این شهر جهانی به نگینی درخشان در عرصه شعر و ادبیات فارسی تلاش می‌کنند.

به گزارش یزدی نیوز و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان یزد، روز ۲۷ شهریورماه، سالروز درگذشت «سید محمدحسین بهجت تبریزی» متخلص به «شهریار»، شاعر بلندآوازه کشورمان با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، در تقویم رسمی کشور روز ملی شعر و ادب پارسی نامگذاری شده است.

زبان و ادبیات فارسی دومین زبان جهان اسلام و زبان حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی است که همواره مورد توجه و اعتقاد ایرانیان و مردمان سرزمین‌های دور و نزدیک بوده است.

سید محمدحسین بهجت تبریزی سال ۱۲۸۵ هجری شمسی به دنیا آمد. او اهل تبریز بود و به زبان‌های ترکی آذربایجانی و فارسی شعر سروده است. مهم‌ترین اثر شهریار منظومه حیدربابایه سلام(سلام به حیدربابا) است که از شاهکارهای ادبیات ترکی آذربایجانی به‌شمار می‌رود. وی در سرودن انواع گونه‌های شعر فارسی مانند قصیده، مثنوی، غزل، قطعه، رباعی و شعر نیمایی مهارت داشت اما بیش از دیگر گونه‌ها در غزل مشهور بود. از جمله غزل‌های معروف او می‌توان به علی‌ای همای رحمت و آمدی جانم به قربانت اشاره کرد. استاد شهریار سرانجام ۲۷ شهریورماه ۱۳۶۷ در سن هشتاد و دو سالگی دعوت حق را لبیک گفت و بنا به وصیتش در مقبره الشعرای تبریز به خاک سپرده شد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..