امام جمعه یزد:

دولت برای خودکفایی در تامین خوراک دام اقدام انقلابی انجام دهد

امام جمعه یزد گفت: کشور ما اکنون نیازمند چند دستور انقلابی از سوی رئیس جمهور است که یکی از آنها خودکفایی در تامین خوراک دام است.

آیت‌الله محمدرضا ناصری در خطبه‌های این هفته نمازجمعه یزد با بیان اینکه اعمال و کردار ما در آخرت نزد ما مجسم می‌شوند و جایگاه ما را در آخرت همین اعمال معین می کنند، اظهار داشت: اگر اعمال خوب و مورد رضایت خدا داشته باشیم، تبدیل به دوستان و هم‌نشینان خوب می‌شود اما اگر اعمال و کردار ما مورد رضایت خدا نباشد، مورد غضب خدا واقع خواهیم شد بنابراین همه ما باید از نفس و کردار خود مراقبت کنیم.
وی با اشاره به آیه ۲۰۰ سوره آل عمران بیان کرد: خدا در این آیه بر حرکت‌های اجتماعی و یاری کردن یکدیگر در جامعه و حافظ دین بودن با حرکات اجتماعی تاکید کرده است اما شرط به ثمر رسیدن آن را تقوا دانسته است.
ناصری ادامه داد: اگر نماز جماعت خواندیم اما برای ریاکاری یا منافع مادی بود، ارزشمند نیست یا اگر به یکدیگر کمک کردیم اما نیت ما منت گذاشتن بود، ارزشی نزد خدا ندارد زیرا مقامات انسانی را ترفیع نمی‌دهد و حتی اگر در جنگ و جهاد شرکت کنیم اما نیت خدایی نباشد، باز هم مورد رضایت خداوند نیست.
امام جمعه یزد یادآور شد: همه کارهای ما اگر سبقه خدایی نداشته باشد، با مشکل مواجه خواهد شد بر همین اساس خدا دستور داده که در کارهای اجتماعی خود نیز نیت خدایی داشته باشید.
وی افزود: مسئولان هم اگر برای رضایت خدا کار انجام دهند، کار آنها ارزشمند است و اگر غیر از این باشد، هزینه آن در آخرت سنگین است.
ناصری تصریح کرد: هیچ چیز از خدا پوشیده نیست و هر اقدامی که برای رضای خدا انجام می‌دهیم، به طور قطع پاداش آن نزد خداوند متعال محفوظ است بنابراین همه باید تلاش کنیم تا در تمام امور، نیت خود را خدایی کنیم به ویژه مسئولان نظام اسلامی کارها و اقدامات خود را در نظامی که پایه و اساس آن بر تقوا و معنویت استوار است، با نیت قرب الهی انجام دهند همانگونه که امام خمینی(ره) یک لحظه از عمرش را بدون نیت خدایی نگذرانده و یک کلام را برای رضایت غیرخدا نگفته و همه کارهایش برای خدا بوده است.
*مدیران در مسیر قرب الهی به مردم خدمت کنند
امام جمعه یزد با تاکید بر اینکه مؤمن با سیاست است، اظهار داشت: مؤمن هر حرکتی که انجام می‌دهد باید با خدا معامله کند و پاداش خود را از خدا بخواهد.
وی ادامه داد: مدیرانی که برای خدا کار می‌کنند، خستگی ناپذیرند و همه حرکت‌های فردی و اجتماعی خود را بر اساس رضایت خدا انجام می‌دهند.
خطیب جمعه یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیاتی از سوره انفال که می‌فرماید إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَانًا وَعَلَیٰ رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ اظهار داشت: در این آیه پنج خصلت برای مومنان بیان شده؛ اگر یادی از خدا شود قلبشان می‌تپد و یاد خدا آنها را به وجد می‌آورد، وقتی آیات قرآن برای آنها قرائت می شود ایمانشان به خدا زیاد می‌شود، وقتی مومن یاد خدا بیفتد و آیات خدا را می‌بیند، به خدا توکل می‌کند.
ناصری ادامه داد: توکل به خدا یعنی خدا را قادر بر همه چیز می‌داند و این را باور دارد و در این صورت است که همه چیز را به خدا می‌سپارد؛ کوشش و جدیت می‌کند اما توکلش به خداست و خدا را در تامین روزی و حل مشکلات خود، وکیل قرار می‌دهد.
*امر به معروف و نهی از منکر باید در جامعه احیا شود
امام جمعه یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: اگر به این دو فریضه عمل شود، به همه فرایض عمل می‌شود و در غیر این صورت بسیاری از واجبات ترک و بسیاری از محرمات رایج و جامعه اسلامی فاسد می‌شود.
وی با بیان اینکه اسلام دستورات فردی و اجتماعی بسیاری دارد، افزود: امر به معروف و نهی از منکر نیز دو وجهه فردی و اجتماعی دارد اما وجهه اجتماعی آن قوی‌تر است بنابراین باید آن تقویت کنیم.
ناصری عنوان کرد: این سفارش اسلام است که همه نسبت به یکدیگر در جامعه کوچکتر یعنی خانواده تا جامعه بزرگتر، احساس مسئولیت داشته باشیم و امر به معروف و نهی از منکر کنیم و مدنظر داشته باشیم که تربیت اجتماعی بسیار مهمتر از تربیت فردی است و بسیاری از توصیه‌ها از جمله نمازجمعه، نمازجماعت، حج و سایر برنامه های گروهی و اجتماعی، به خاطر تربیت اجتماعی است.
*تربیت اجتماعی مقدم بر تربیت فردی
امام جمعه یزد بیان کرد: اگر تربیت اجتماعی نداشته باشیم، تربیت فردی نیز ضایع می شود و این موضوع توسط علامه طباطبایی و آیت الله شاه آبادی نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
وی یادآور شد: اگر تربیت افراد انجام شود اما جو جامعه جو فساد باشد، آنگاه نتیجه‌ای از تربیت فرد حاصل نمی‌شود همانند شمعی که در خانه روشن شود اما به محض خروج از خانه، خاموش شود.
ناصری تصریح کرد: برای اینکه جامعه سالم بماند، باید امر به معروف و نهی از منکر احیا و همه نسبت به آن اهتمام کنند.
*دولت برای ترویج امر به معروف و نهی از منکر برنامه ریزی کند
وی عنوان کرد: دشمن در صدد تحت تاثیر قرار دادن تربیت فردی و اجتماعی است و از صدها سال پیش برای این موضوع نقشه کشیده و بر همین اساس نیز تربیت اسلامی و دینی را حذف و جامعه را به انجام منکرات تشویق کرد در حالی که جامعه اسلامی باید جامعه‌ای مورد رضایت خدا باشد.
امام جمعه یزد ادامه داد: از مسئولان به ویژه مسئولان فرهنگی انتظار داریم نسبت به ترویج امر به معروف و نهی از منکر و سالم سازی جامعه، تربیت افراد و نسبت به خرابکاری‌های دشمنان برنامه ریزی کنند تا این جامعه یک جامعه درست و اصولی باشد.
ناصری ادامه داد: به قول آیت الله شاه آبادی در جامعه مریض باید اسباب مرض را پیدا کنیم و در جامعه امروز نیز باید آسیب شناسی شود و علت مشکلات موجود در جامعه ریشه یابی شود و تلاش کنیم این مشکلات را خودمان حل کنیم نه اینکه حل آن را به دست دشمنان بسپاریم.
*ارزش‌های دفاع مقدس نباید به دست فراموشی سپرده شود
وی همچنین با اشاره به فرا رسیدن هفته دفاع مقدس اظهار داشت: دفاع ما یک دفاع مقدس بود زیرا برای زورآزمایی با دشمن و کشورگشایی نجنگیدیم بلکه برای حفظ اسلام، عزت، دین و حرمت شیعه جنگیدیم که این اقدام بسیار بزرگ و ارزشمند است و نباید به دست فراموشی سپرده شود.
ناصری عنوان کرد: ارزش‌ها، شجاعت‌ها، سلحشوری‌هایی که در دوران دفاع مقدس اتفاق افتاد باید برای همگان مطرح شود زیرا رزمندگان ما با مبارزه خود و مردم ما با ایستادگی خود نه تنها در مقابل صدام بلکه در مقابل دنیا ایستاد و اجازه نداد خاک کشورش اشغال شود.
*لزوم اتحاد کشورهای همسایه برای بیرون راندن آمریکا از منطقه
وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد روابط ایران با همسایگان نیز بیان کرد: اگر همه همسایگان با هم متحد شوند، می‌توانند دشمنان را منکوب کنند و آنها را سر جای خود بنشانند، این دشمنان سال‌هاست که در منطقه دست به غارت و تخریب و کشتار زده‌اند و اکنون وقت آن رسیده که با انسجام کشورهای همسایه، این منطقه را ترک کنند و دست از سر مردم بردارند.
ناصری یادآور شد: آمریکا در ۲۰ مورد اخیری که جنگ به راه انداخته و اشغالگری کرده، شکست خورده اما نمی دانم چرا به خود نمی آید، اکنون دیگر باید از این زورگویی‌ها دست بردارد و همسایگان هم باید برای بیرون راندن آمریکا از منطقه متحد شوند.
*نیاز به عزم جدی دولت برای خودکفایی در تولید خوراک دام
خطیب جمعه یزد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کشور ما اکنون نیازمند چند دستور انقلابی است، اظهار داشت: یکی از دستوراتی که رئیس جمهور باید صادر کند و تا حصول نتیجه پیگیر آن باشد، خودکفایی در زمینه خوراک دام است.
وی عنوان کرد: در کشور ما این ظرفیت وجود دارد و باید استانهای مختلف در این زمینه مکلف شوند تا ظرف یک سال آینده به خودکفایی برسیم و این مهم با مدیریت منابع آبی امکان‌پذیر است.
ناصری تصریح کرد: مردم و دامداران هر چند وقت یکبار به خاطر این مسئله در تب و تاب قرار می گیرند و دائم باید برای تامین معاش خود نگران نرخ دلار و واردات نهاده های دامی باشند که لازم است دولت در این زمینه یک اقدام انقلابی انجام دهد.

منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..