امام جمعه یزد:

سوء‌تدبیر آفت مدیریت/ قضاوت بر پایه مستندات قوی استوار باشد

امام جمعه یزد گفت: آفت بسیاری از حکومت‌ها و مدیریت‌ها سوء تدبیر است و یک مسئول اگر دقیق و برنامه ریز و با درایت نباشد، همه امور را دچار مشکل می‌کند.

به گزارش یزدی نیوز به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری در جمع نمایندگان خانواده ۳ هزار نیروی حراست در سطح استان یزد با بیان اینکه کار حراست در ادارات، حساس و دقیق است، اظهار داشت: نیروهای حراست رازدار دستگاه‌ها و نیروها هستند و با توجه به اینکه نظر حراست مورد استناد قرار می گیرد، باید آبروی افراد مدنظر قرار گیرد و در عین حال با افراد خاطی مماشات نشود.

وی با استناد به فرازی از نهج البلاغه بیان کرد: برداشت از دین باید با درایت باشد یعنی عالمانه و آگاهانه باشد و افرادی که می‌خواهند از دین برداشت و بیان کند، با آگاهی کامل و مستند باشد و قضاوت درباره مسائل مختلف نیز انسانها باید به دنبال درایت و رعایت باشند و به گفته‌ها و شنیده‌ها کفایت نکنند.

ناصری عنوان کرد: در روند کار حراست، شنیده‌ها نمی‌تواند مستند باشد بلکه در قضاوت باید به دنبال مستندات قوی باشید و به یقین برسید، آنگاه اقدام کنید.

امام جمعه یزد با اشاره به روایتی از حضرت محمد (ص) گفت: بر اساس این روایت اگر می‌خواهید عقل کسی را بسنجید، یک مطلب خارق العاده مطرح کنید، اگر طرف مقابل این سخن را بدون دلیل و سئوال قبول کرد، بدانید که نادان است و اگر آن را شنید و آن را برای دیگران نقل کرد، بدانید احمق است.

ناصری تاکید کرد: کسی که در جایگاه اظهارنظر است نباید دیگران را به اشتباه بیاندازد و این نکته بسیار مهمی است که باید مدنظر نیروهای حراست باشد.

امام جمعه یزد با اشاره به خاطره ای از امام خمینی (ره) و فرزندشان حاج احمدآقا بیان کرد: امام همواره تاکید داشتند که حقایق را به مردم اعلام کنید و مردم را آگاه کنید و آنها را در جهل نگذارید و اجازه ندهید به واسطه بی‌اطلاعی از مسائل، مردم در ترس و واهمه باشند.

ناصری با اشاره به عبارت حضرت علی (ع) که فرمودند: «لِسَانَ الْمُؤْمِنِ مِنْ وَرَاءِ قَلْبِهِ، وَ إِنَّ قَلْبَ الْمُنَافِقِ مِنْ وَرَاءِ لِسَانِهِ» عنوان کرد: مبدأ حرکت همه ما باید قلبمان باشد زیرا قلب محل باور انسان است بنابراین تصمیم گیرنده نباید زبان باشد بلکه باید قلب انسان باشد.

وی تاکید کرد: این نکته مهم باید مبدأ و مبنای کار در نقاط حساسی همچون حراست باشد چون شنیده‌ها و گفته‌ها گاه فتنه ایجاد می‌کند و گاه حیثیت افراد را از بین می‌برد و این در حالی است که آبروی مؤمن نزد خداوند متعال بسیار ارزش و اهمیت دارد.

ناصری تصریح کرد: البته باید به احتمال‌ها اهمیت بدهیم و برای اینکه به اسلام مصونیت بدهیم و اجازه نفوذ نذهیم، مراقبت‌های لازم باید انجام شود اما این احتمال‌ها نباید مبنای تصمیم‌گیری و بیان مسائل باشد.

وی با اشاره به روایت دیگری از پیامبر اکرم (ص) که فرمودند: «اِنّی لا اَخافُ عَلی اُمَّتِیَ الْفَقْرَ وَ لکِنْ اَخافُ عَلَیْهِمْ سوءَ التَّدْبیرِ» اظهار داشت: آفت بسیاری از حکومت‌ها و مدیریت‌ها سوء تدبیر است و یک مسئول اگر دقیق و برنامه ریز و با درایت نباشد، همه امور را دچار مشکل می‌کند و همه ما نیز باید در همه امور خود تدبیر و برنامه ریزی داشته باشیم.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..