ثبت مسجد جامع «بیداخوید» در فهرست آثار ملی

معاون میراث فرهنگی استان یزد گفت: مسجد جامع بیداخوید در شهرستان تفت، دهستان بنادکوک، روستای بیداخوید به شماره ۳۱۳۹۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

به گزارش یزدی نیوز،به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، محسن ذاکری‌نیا اظهار داشت: به تقریب و با قید احتمال و همچنین با توجه به ابعاد و تناسب موجود می توان به این نتیجه رسید که مسجد بیداخوید در ابتدا به صورت چارطاقی بوده و بعدها به مسجد تبدیل شده و با توجه به تاریخ سنگ محراب آن، این بنا متعلق به قرن هشتم هجری همزمان با حکومت آل مظفر است.

وی بیان کرد: نام مسجد بیداخوید نیز متاثر از نام روستای بیداخوید است که روستایی در نوع خود کم‌نظیر است.

ذاکری‌نیا با تشریح فضای مسجد عنوان کرد: ورودی این مسجد در جبهه غربی است و در کنار در ورودی مسجد پلکانی مشاهده می شود که این پله ها به سمت پشت بام می رود.

معاون میراث فرهنگی استان یزد اظهار داشت: پس از عبور از ورودی، وارد فضای گنبدخانه‌ای به شکل مربع می‌شویم که در فضای گنبدخانه سه طاق در شرق، شمال و غرب دیده می‌شود.

وی بیان کرد: نوع، شکل و ساختار پلان بنا، قدمت آن و همچنین تزئینات آجرکاری موجود از ویژگی های بارز این بنا محسوب می شود.

وی عنوان کرد: با توجه به ساختار بنا در همان ابتدا به وجود آمدن این بنا، مکانی برای عبادت بوده است که کاربری مذهبی داشته و اکنون نیز کاربری خویش را حفظ کرده است.مهر.

/م۰

بخش نظردهی بسته شده است..