طرح گردشگری آب در بافت سنتی یزد اجرا می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد: این پتانسیل را داریم که گردشگر را با یک تور پیاده روی علمی و به صورت واقعی در مسیر روایتی از آب یزد باستان قرار دهیم.

به گزارش یزدی نیوز، محمدمهدی جوادیان زاده در اتاق فکری که با حضور کارشناسان و صاحب نظران مربوطه برگزار شد، با بیان این که ایده گردشگری آب در بافت سنتی یزد مشمول گذشت زمان شده و آنچنان که باید و شاید اجرایی نشده است، گفت: امیدواریم با این اتاق فکر و استفاده از برنامه‌ها و پیشنهادات کارشناسان در حوزه‌های مرتبط با بحث سازه‌های تاریخی آبی بتوانیم این ایده را از منظر میراث ملموس و ناملموس به خوبی به نتیجه برسانیم.

 

وی با اشاره به علاقه مندی گردشگران داخل و خارج برای حضور در فضای دوره قدیم و استفاده روزمره از آب و درک آن از نزدیک، افزود: ما پتانسیل آن را داریم که این سازه‌ها را در کنار هم قرار داده و گردشگر را با یک تور پیاده روی علمی و به صورت واقعی در مسیر روایتی از آب یزد باستان قرار دهیم.

 

جوادیان‌زاده اظهار داشت: این طرح، مشاهده مشارکتی از یک سیستم اجتماعی تکنیکی و به نوعی یک کتاب آموزشی بصورت شفاف است که روایت آب از گذشته که از مسجد شروع می‌شده، از بازار و مدرسه گذر کرده و به خانه‌ها و آسیاب می‌رسیده و از انرژی آن استفاده می‌شده را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ادامه داد: گردشگر در این مسیر با سنن و آداب و رسوم و فرهنگ مردم یزد باستان آشنا می‌شود. این مساله نشان از آن است که آب از گذشته تا کنون در گوشه گوشه زندگی جریان داشته، دارد و خواهد داشت.

 

کارشناس مطالعات مرکز بین‌المللی قنات نیز با بیان این که گردشگری آب یک استراتژیک نوین مدرن در مقابله با بحران کم آبی است، گفت: گردشگری آب مشاهده مشارکتی است هم به لحاظ سیاستگذاری هم به لحاظ گردشگری و از ابتدا تا آخر مسیر، اهمیت آب و مسئله بحران آن به گردشگر القا می‌شود.

 

عباسعلی فقیه خراسانی بحث سازگاری و مدیریت یکپارچگی منابع آب را از مباحث مهم این طرح دانست و ادامه داد: در این طرح می‌توان از گذشته برای حل مشکلات منابع آبی امروز درس گرفت و برنامه سازگاری را مدیریت کرد.

 

وی با اشاره به ابعاد مورد توجه در طراحی مسیر گردشگری خاطرنشان ساخت: زیبایی شناختی، معماری، آموزشی، تفریحی، فرهنگی، تاریخی، اقتصادی، اجتماعی و روان شناختی از ابعاد این طرح است و امیدواریم با مشارکت همه جانبه کارشناسان و نهاد‌های سیاستگزاری بتوانیم صنعت توریسم را نیز رونق دهیم.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..