مغایرت کالاهای بازار یزد با استانداردهای ملی چقدر است؟

مدیر کل استاندارد استان یزد اعلام کرد: از مجموع ۱۱۳۳ مورد آزمون‌ انجام شده روی نمونه‌های اخذ شده از واحدهای تولیدی و صنفی به منظور سنجش میزان ارزیابی انطباق کالاها با استانداردهای ملی، حدود ۲۰۰ مورد مغایرت مشاهده شد.

«محمد رضا زارع بنادکوکی» در این باره تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون چهار هزار و ۶۲۸ مورد بازرسی و نمونه‌برداری از واحدهای تولیدی، خدماتی و صنفی در استان انجام شده که ۹۶۸ مورد آنها مربوط به نمونه‌برداری از واحدهای تولیدی تحت پوشش سطح استان در قالب ۵۱۴ مورد بازرسی از این واحدها بوده است.

وی ادامه داد: مطابق شرح وظایف و برنامه‌های ابلاغی از سوی ستاد مرکزی سازمان ملی استاندارد ایران، از دیگر اقدامات این اداره کل اجرای طرح طاها(طرح اجرای هماهنگ استاندارد) است که در این راستا و طی مدت گفته شده، سه هزار و ۱۴۶مورد بازرسی و نمونه‌برداری از واحدهای صنفی سطح بازار استان انجام شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: مجموع آزمون‌های انجام شده روی نمونه‌های اخذ شده از واحدهای تولیدی و صنفی به منظور سنجش میزان ارزیابی انطباق کالاها با استانداردهای ملی مربوطه، یک هزار و ۱۳۳ مورد بوده که از این تعداد، حدود ۲۰۰ مورد مغایرت مشاهده و مراتب تذکر و اخطار داده شد.

مدیر کل استاندارد استان در بخش دیگری از سخنانش در توضیح جزئیات طرح طاها نیز اظهار کرد: در حال حاضر براساس این طرح کشوری که از سال ۱۳۸۴ اجرایی شده، علاوه بر بازرسی و نمونه‌برداری از خط تولید و انبار کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی، کالاهای مشمول استاندارد اجباری در مراکز توزیع و فروش سطح بازار استان نیز در قالب این طرح مورد بازرسی و نمونه برداری قرار می‌گیرند تا اطمینان لازم از استمرار کیفیت تولیدات حاصل شود.

زارع بنادکوکی در پایان بیان کرد: ضروری است متعاقب نمونه‌برداری‌هایی که از واحدهای تولیدی و صنفی انجام می‌شود، نمونه کالاها شرایط انطباق با استاندارد ملی مربوطه را احراز کنند چرا که در غیر این صورت مطابق دستورالعمل‌ها و روش‌های اجرایی موجود مراتب اداری تذکر، اخطار، جمع‌آوری، توقیف و معرفی متخلفان به مراکز حقوقی و قضایی انجام می‌شود.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..