یک مقام مسئول خبر داد:

تمام واحدهای ارائه قلیان در استان یزد غیر قانونی هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به اینکه تمام واحدهای ارائه قلیان در استان یزد غیر قانونی هستند، گفت: عزم جدی در میان متولیان برای مبارزه عملی با استعمال قلیان در یزد وجود ندارد.

به گزارش یزدی نیوزمحمدحسن لطفی  اظهار داشت: مبارزه با استعمال قلیان از چنان اهمیتی برخوردار است که هفته بدون دخانیات امسال را در راستای معرفی مضرات و مبارزه جدی با آن نام‌گذاری کرده‌اند.

وی با اشاره به  اینکه هفته بدون دخانیات از چهارم تا دهم خردادماه است افزود: قانون صراحت دارد که بحث ارائه مواد دخانی در اماکن عمومی به طور اکید ممنوع است و سفره‌خانه‌ها نیز به عنوان اماکن عمومی حساب می‌شود که ارائه قلیان نیز در این اماکن ممنوع است.

این مسئول ادامه داد:  تداخل صنفی ممنوع است که قانون نیز بر آن تاکید دارد و ارائه قلیان در سفره‌خانه‌ها و خانه‌های سنتی و در این راستا نیز تبلیغات قلیان ممنوع است.

لطفی با تاکید بر اینکه موارد متعدد نشان می‌دهد که ما به امر مهم مبارزه با دخانیات کمتر اهمیت می‌دهیم، بیان کرد: در استان بر اساس جلسات متعدد با دستگاه قضا و مسئولان برنامه‌ریزی شد که براساس مهلت انجام شده قلیان‌خانه‌ها جمع شود و امیدواریم این امر در جهت سلامت جامعه انجام شود.

لطفی خاطرنشان کرد: ۲۹ دانشگاه علوم پزشکی کشور موفق شده‌اند که از قلیان جلوگیری کنند و ما نیز در شهرستان‌ها از این امر جلوگیری کرده‌ایم و امیدواریم در یزد نیز این موضوع بسیار مهم محقق شود.

وی ادامه داد: جوانان علیه قلیان، قانون علیه قلیان، قلیان و سرطان، عوارض قلیان، اماکن علیه قلیان، خانواده علیه قلیان عنوان روزهای این هفته است که از قلیان به عنوان دروازه ورود به دخانیان جلوگیری شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد ادامه داد: ۱۷ درصد مردم بر اساس مطالعات طرح یاس سیگار می‌کشند و ۹ درصد آقایان قلیان مصرف می‌کنند و ۳ درصد از بانوان نیز این استفاده را دارند.

لطفی با اشاره به اینکه ۲۲ درصد مردم بالای ۲۰ سال از دخانیات مصرف می‌کنند که این امری نگران کننده است، بیان کرد: امروزه ۳۰ درصد سرطان‌ها ارتباط قطعی با دخانیات دارد و سرطان ریه به عنوان کشنده‌ترین نوع سرطان است و از این نظر بسیار مهم است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی(ره) یزد تصریح کرد: سرطان پروستات، کلیه، ریه از جمله بیماری‌های مرتبط با دخانیات است، همچنین انتقال بیماری‌های هپاتیت ب، سل و تبخال مهمترین بیماریهای منتقل شده از قلیان است.

وی افزود: آمار ایدز در کشور رو به افزایش است که ریشه‌یابی آن در رفتارهای پرخطر است و با وجود بیشتر شدن مراقبت ما، اما همچنان ما با این بیماری درگیر هستیم و افراد نیز برخی از این بیماری آگاهی ندارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد خاطرنشان کرد: امروزه یکی دیگر از موارد در خصوص مصرف الکل است که متاسفانه آمار مصرف آن بالاست و طبق آمار نیز آمار تصادفات آن نگران کننده است.

لطفی با بیان این مطلب که شایع‌ترین علت طلاق اعتیاد یکی از زوجین است که این‌ها در جهت ورود به سمت دخانیات و ایجاد مشکلات آن است، گفت: دود دسته دوم به عنوان افراد درگیر با دود مصرف دخانیات و دود دسته سوم نیز آثار مصرف دخانیات در جامعه از جمله زیان‌های مروبط به مصرف دخانیات در سطح جامعه است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد بیان کرد: ۴۰ درصد جمعیت جوان ما زیر ۳۰ سال است که پیش‌بینی می‌شود برنامه جامعی برای آینده کشور در زمینه دخانیات باید داشته باشیم.

لطفی خاطرنشان کرد: اگرچه فرهنگ‌سازی و آموزش لازم است و ما نیز در مدارس و رسانه‌ها نیز آموزش می‌دهیم ولی معتقدیم که کارفرهنگی و ایجابی و اقدامات حاکمیتی و سلبی باید در کنار هم انجام شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد ادامه داد: اگر قرار بود که مردم متوجه مشکلات مصرف دخانیات شود دیگر ما نباید می‌گفتیم که بین ۳ تا ۴ میلیون نفر در معرض خطر دخانیات هستند.

لطفی گفت: طرح تحول سلامت به تنهایی تا اینجا امکان ندارد و باید پیشگیری را نیز داشته باشیم و هنر درمان افراد سرطانی نیست بلکه پیشگیری از ابتلای سرطان هنر است.

وی با اشاره به اینکه اگر اتحادیه‌ها قضیه تداخل صنفی را پیگیری کنند دیگر مشکلات به مراحل بعدی نمی‌رسد، تصریح کرد: میراث فرهنگی متاسفانه ۴ مجوز ارائه قلیان را در استان داده بود که ما جدیدا از ارائه قلیان در تمامی مراکز جلوگیری می‌کنیم و در ادامه نیز باید قوی‌تر عمل کنیم.

تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..