مدیرعامل شهرک‌های صنعتی یزد:

بخشی از چالش‌های امروز تولید ناشی از تب صنعت‌گریِ گذشته است

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد بخشی از چالش‌های امروز صنعت یزد مدیریتی بخشی را ناشی از تب صنعت‌گری در سالهای گذشته خواند به طوری که ضمن هدررفت بخشی از منابع، منجر به ایجاد واحدهای صنعتی غیرفعال در شهرکها شده است.

«علی عزالدینی» در جریان بازدید از دفتر ایسنا در یزد که به همراه «محمددهقان بنادکی» معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی استان انجام داد، به سربازان گمنام عرصه صنعت که در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی کشور، مشکلات ناشی از خاموشی‌های برق و دیگر مسائل جاری کشور جانانه تلاش کردند، خداقوت گفت.

وی ضمن گرامیداشت هفته صنایع کوچک و متوسط، اظهار کرد: با توجه به پراکندگی کشور که استقرار صنایع بزرگ را بعضاً ناممکن کرده، ۹۰ درصد از صنایع کشورمان را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند که این موضوع اهمیت و جایگاه صنایع کوچک و متوسط در اقتصاد کشور، اشتغال و عدالت اجتماعی محسوس‌تر می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت ۳۱ شهرک و ناحیه صنعتی در استان، گفت: در حال حاضر ۲۹ شهرک و ناحیه صنعتی در استان مورد بهره برداری است که ۱۴۴۸ واحد دارای پروانه صنعتی را در خود جای داده‌اند.

عزالدینی عمده صنایع مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی فعال استان را نساجی، کانی های غیرفلزی، صنایع غذایی و صنایع شیمیایی خواند و گفت: ضریب استقرار صنایع کوچک و متوسط در شهرکهای صنعتی استان یزد، ۹۵ درصد است.

وی در ادامه به چالش‌های عرصه تولید در کشورمان نیز اشاره و بیان کرد: هرچند تولید در کشور با مشکلات متعددی مواجه است ولی بسیاری از این مشکلات مدیریتی است و شاید ناشی از تب صنعت‌گری و کارخانه دار شدن و پول دار شدن خوب است ولی اگر در سالهای گذشته در انتخاب افراد متقاضی این حوزه نیازسنجی می‌شد، امروز این تعداد واحدهای صنعتی غیرفعال در شهرکهای صنعتی را شاهد نبودیم.

این مسئول برخی از این مشکلات را ناشی از تصمیمات، ابلاغیه‌ها و بخش نامه‌های خلق الساعه که البته شاید بنا به مصالح کلان کشور در برخی مقاطع زمانی اخذ می‌شود، دانست و گفت: مقداری از مشکلات نیز به صنعتگران که البته صنعتگر نیز نبودند و تنها دچار تب صنعتگری شده بودند، مربوط می‌شود.

وی در همین رابطه به افزایش یک باره تسهیلات کم بهره اشتغالزایی استان با توسعه بنگاه‌های زودبازده از ۳.۲ میلیارد تومان به ۷۴ میلیارد تومان در سال ۱۳۸۴ اشاره و عنوان کرد: جذب اعتبار بدون تامین زیرساختهای لازم مسائل زیادی را در استان به همراه داشت و عملاً فشار جذب روی مسئولان وقت استان، باعث هدر رفت منابع و واگذاری زمین‌های زیادی به متقاضیانی شد که بعضاً هیچ اقدامی روی این زمین‌ها صورت نگرفت.

عزالدینی گفت: هرچند استان یزد در سال گذشته رتبه اول واگذاری زمین شهرکهای صنعتی در کشور را به خود اختصاص داده است ولی بر این باور هستیم که نیمی از آنها به اصطلاح کننده‌ی کار نیستند.

وی با بیان این که خوشبختانه اخیراً با تصمیمات استان درخصوص شناسایی واحدهای غیرفعال و رفع مشکل آنها به عنوان تکلیف قانونی اقداماتی صورت گرفته است، برخی مشکلات زیرساختی مانند برق را نیز در این امر دخیل دانست و گفت: در حال حاضر نیز برخی شهرکهای صنعتی استان با مشکل تامین برق مواجه هستند و این چالش مانع توسعه واحدهای صنعتی این شهرک‌ها و بهره‌برداری از ظرفیت کامل آنها شده است.

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی استان عمده مشکل خاموشی‌های برق در حوزه شهرکهای استان را مربوط به شهرکهای صنعتی یزد و جهان آباد میبد ذکر کرد و گفت: با این حال شهرک‌های صنعتی اشکذر(شهید سلیمانی)، فولاد، میبد ۲ و منطقه ویژه صنعتی نیز با مشکلات ناشی از قطع برق مواجه بودند.

وی با اشاره به راهکار دیده شده از سوی قانون‌گذار در برنامه بودجه ۱۴۰۰ جهت تامین برق شهرکهای صنعتی براساس بند ز تبصره ۱۵، گفت: براساس این راهکار ۶۰ درصد هزینه تامین برق شهرک‌ها و نواحی صنعتی دارای مشکل برق از منابع شرکت شهرک‌های صنعتی و ۴۰ درصد از سوی وزارت نیرو تامین خواهد شد و این در حالیست که براساس ماده ۸۱ قانون الحاق، دستگاه‌های خمات‌رسان موظف به تامین زیرساخت‌ شهرک‌ها تا در واحد صنعتی هستند.

به گفته وی، براساس فرمول دوم، هزینه تمام شده برای واحدهای صنعتی کمتر خواهد شد ولی برطبق فرمول دوم مربوط به قانون بودجه امسال، ۶۰ درصد هزینه تامین برق از واحدهای صنعتی اخذ خواهد شد.

عزالدینی با بیان این که تحریم‌های ظالمانه و مشکل تامین نقدینگی در مقوله‌ی تامین زیرساختهایی از جمله برق برای صنایع بسیار آزاردهنده بوده است، اظهار کرد: صنایع استان از طرف دیگر با چالش مهم دیگری تحت عنوان کم آبی نیز مواجه هستند که شاید ناشی از مدیریت نامطلوب استان در سالهای گذشته و بلااستفاده ماندن برخی ظرفیت‌های واگذار شده به بخشهای غیرفعال بوده باشد.

وی با اشاره به تدابیر صورت گرفته برای رفع مشکل کمبود آب در صنایع استان، از جمله این اقدامات را پیگیری در مورد استفاده از پساب‎های صنعتی و نیز پساب تصفیه خانه شهر یزد برای تامین آب پایدار بخش صنعت ذکر کرد.

این مسئول بر لزوم سوق یافتن صنعت استان به سمت صنایع های تک و دانش بنیان تاکید و عنوان کرد: به نظر می‌رسد هنوز اجماع استانی در این خصوص شکل نگرفته تا شاهد تدوین سند صنعتی استان با محوریت دانش‌بنیان‎ها باشیم به نحوی که در برخی سالهای گذشته جهت رفع مشکل بیکاری، صنعت استان به سمت ایجاد صنایع فولاد و کاشی کشانده شد.

وی تصریح کرد: متاسفانه طی سالهای اخیر علی رغم توسعه صنعتی استان و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در این بخش، نرخ بیکاری استان به دلیل وجود فارغ التحصیلان فاقد شغل، شاهد تغییر چندانی نبوده و این موضوع اهمیت اهتمام جدی‌تر به توسعه صنایع های‌تک، دانش بنیان و حتی هوش‌های مصنوعی را نشان می‌دهد.

عزالدینی در پایان گفت: خوشبختانه زیرساختهای لازم برای این بخش با ایجاد شهرک الکترنیک مهیاست و مشاوره و مدل سازی لازم در این رابطه با بهره‌گیری از تجربیات کشورهای پیشرفته در این حوزه صورت گرفته و استان باید به سمت تدوین سند صنعتی پایدار با محیط زیست محور سوق یابد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..