مرمت یادگار دوران ساسانی در شاهدیه

سرپرست اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی یزد از پایان فاز یک طرح مرمت قلعه‌ تاریخی ابرندآباد در شاهدیه خبر داد.

به گزارش یزدی نیوز محمدرضا فلاحتی گفت: این قلعه به‌جای مانده از دوران ساسانی، در سال ۱۳۸۱ به شماره ۶۳۱۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

وی با اشاره به اینکه قلعه ابرندآباد از خشت و گل، در دو طبقه ساخته شده است، افزود: این بنا با سردری رفیع دارای چهار برج مدور در چهار گوشه است که در گذشته کاربری مسکونی و دفاعی داشته است.

 

سرپرست اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان یزد اظهار داشت: مرمت این بنابر اساس طرح مصوب شورای فنی میراث‌ فرهنگی استان یزد و نظارت مستقیم کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد انجام‌ شده که شامل استحکام‌ بخشی دیوار‌های برج با ملاط خشت و گل، دیوارچینی و اندود کاه‌گل به‌ صورت ته کش و روکش بوده است.

 

گفتنی است بافت تاریخی شاهدیه از سه بخش ابرندآباد، گردفرامرز و نصرت آباد تشکیل شده که ابرندآباد بزرگترین بخش از این سه بخش و مرکز شاهدیه است. در این سه بخش، ۱۷ اثر ثبتی وجود دارد که قدیمی‌ترین آن قلعه ابرند آباد است.

این بافت تاریخی ارزشمند، به تازگی به شماره ۳۰۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..