آغاز احیای ارگ ۱۸۰۰ ساله‌ی خرانق در راستای ثبت جهانی

بخشدار خرانق در اردکان یزد از آغاز عملیات مقاوم سازی و احیای ارگ ۱۸۰۰ ساله‌ی خرانق خبر داد.

«عباس حیدرپور» ضمن اعلام حضور کارشناس یونسکو در خرانق در آینده‌ای نزدیک به منظور ثبت جهانی کاروانسرای تاریخی خرانق، از مرمت و بهسازی فضای داخلی ارگ تاریخی خرانق خبر داد.

بخشدار خرانق گفت: طرح مقاوم‌سازی، مرمت و احیای قلعه تاریخی خرانق با همکاری اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردکان و به منظور جلوگیری از تخریب و حفظ این بنای ارزشمند تاریخی در حال اجراست.

حیدرپور تصریح کرد: پس از رایزنی های صورت گرفته و تخصیص اعتبار ، تمامی اقدامات برای مقاوم‌سازی مرمت و احیای قلعه تاریخی خرانق براساس طرح مصوب و نظارت کارشناسان اداره میراث فرهنگی شهرستان اردکان در حال اجراست.

وی یادآور شد: از گذشته تاکنون و در چندین نوبت و از محل اعتبارات استانی، شهرستانی و دهیاری برای مرمت دیواره ها، استحکام‌بخشی و کلاف‌کشی، اجرای کف‌فرش ، مرمت بام و عایق‌کاری قلعه هزینه شده است اما این میزان هزینه برای جان بخشی تازه این اثر کهن کافی نیست.

بخشدار خرانق گفت: مرمت بناهای فرسوده داخلی ، ناودانها، پشت بامها، احیای سقفهای فروریخته ،تکمیل محوطه‌سازی، کف‌فرش، نازک‌کاری، اجرای نورپردازی و تاسیسات حفاظتی و… از مهم‌ترین عملیات مورد نیاز برای احیای بنای قلعه تاریخی خرانق به‌شمار می‌رود.

قلعه تاریخی خرانق با بیش از ۱۰ هزار متر مربع وسعت در روستای خرانق ، مرکز بخش خرانق و در مجاورت کاروانسرای شاه عباسی و پل آبرو تاریخی خرانق قرار گرفته و در زمره ی آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..