از سوی کارشناسان کانون تفکر آب دانشگاه یزد؛

بهره‌برداری از معدن مس دره‌زرشک با مخالفت مواجه شد

اعضای کانون تفکرآب دانشگاه یزد پس از ده‌ها ساعت بحث‌های کارشناسانه با صدور پروانه بهره برداری از معدن مس دره زرشک مخالفت کردند.

به گزارش یزدی نیوزاعضای کانون تفکر آب دانشگاه یزد پس از ده‌ها ساعت بحث‌های کارشناسانه با حضور مسئولان، کارشناسان دستگاه‌های اجرایی و صاحبنظران همچنین متخصصان مختلف و با توجه به نتایج مطالعاتی که تاکنون در این منطقه انجام شده، با انتشار بیانیه‌ای از صدور هرگونه پروانه بهره برداری از معدن مس دره‌زرشک، مخالفت خود را اعلام کردند.

از آنجا که در گذشته فعالیت‌های معدنی بدون رعایت الزامات زیستمحیطی ضمن رونق اقتصادی برای استان یزد انجام شده و تاثیرات جبران ناپذیری بر منابع آب و زمین، محیط زیست، منابع طبیعی و اقتصادی- اجتماعی این استان وارد کرده است، لذا در آینده در صورت افزایش بهرهبرداری از معادن بدون این ملاحظات، حیات استان یزد با خطرات جدی مواجه خواهد شد.

بر اساس این گزارش، طرح معدن مس دره‌زرشک نیز از این امر مستثنی نیست بلکه با توجه به محل قرارگیری آن دقت چندین برابر را می‌طلبد.

معدن مس درهزرشک در منطقهای واقع شده که از لحاظ ویژگیهای هیدرولوژی و منابع آب، اقلیمی، محیط زیستی، اکولوژی و مسائل اجتماعی و اقتصادی قابل مقایسه با هیچ یک از معادن و مناطق دیگر کشور نیست.

بارندگی بسیار ناچیز در دشتهای‌های بزرگ یزد – اردکان، تفت – نصرآباد و دهشیر و وابستگی شدید این مناطق به بارشهای ارتفاعات کموسعت شیرکوه که معدن درهزرشک در آن واقع شده و اکوسیستم آسیبپذیر منطقه نشان میدهد که استان یزد بههیچ عنوان بنیه چنین چالش آبی و اکولوژیک بزرگ و مخربی را ندارد.

از جمله دیگر پیامدهای فعالسازی معادن میتوان به تاثیر در زندگی ساکنان منطقه، تاثیر بر فعالیتهای کشاورزی، فرهنگ بومی، از بین رفتن ظرفیتهای ییلاقی و اکوتوریسم و درآمدهای حاصل از آن در منطقه و همچنین تاثیرات اقتصادی اجتماعی اشاره کرد.

بنابراین، کانون تفکر آب دانشگاه یزد بر این باور است که فعالسازی معدن مس درهزرشک اثرات و پیامدهای منفی، جبرانناپذیر و تهدیدکنندهای به وجود خواهد آورد و این کار را به هیچ عنوان به نفع و صلاح منطقه نمیداند و با صدور هرگونه پروانه بهره‌برداری از معدن مس دره‌زرشک مخالف است.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..