سالانه بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال صرف برگزاری دورهمایی ها می شود

به گزارش یزدی نیوز  حسین طالبی کارشناس ارتباطات و روابط عمومی در یادداشتی نوشته است: حتماً شما هم دقت کردید که یکی از مشتریان پرو پا قرص آگهی های تبلیغاتی در رسانه های گروهی ، به ویژه در سالهای اخیر ، برگزار کنندگان همایش ها ، جشنواره ها، نمایشگاهها، سمینارها، سمپوزیم ها و چند" های " دیگر هستند.
روزی نیست که در مطبوعات ، سایت های خبری و اخبار صدا و سیما خبری از دورهمآیی ها نباشد . اصلاً بدون این نوع خبرها خوراکی برای اخبار داخلی نیست . هر روز عناوینی چون، برند برگزیده ، نشان درجه ۱، نشان عالی ، مدیر برتر، برترین نشان تجاری، پردرامدترین شرکت ، شرکت های بهره ور ، مدیران کارآفرین ، مدیران شایسته ،  مردمی ترین شرکت، استاندارترین برند،
پاکترین شرکت و دهها عنوان دیگر که معمولاً با پس و پیش کردن واژه ها وعناوین اقدام به برگزاری همایش ، جشنواره ، کنفرانس، سمپوزیوم و… می نمایند .
 خلاصه تا بخواهید از این نوع نشست های تخصصی و نیمه تخصصی در گوشه و کنار کشور ، مخصوصاً، در کلان شهر تهران هر روز در حال برگزاری است . شکی نیست یکی از عوامل موثر در تعالی سازمانی و ارتقائ  کمی و کیفی تولید و خدمات رسانی، ارزیابی مستمر عملکرد هاست  اما مشروط به اینکه این نوع ارزیابی ها فارغ از جنبه های انتفاعی برگزار کنندگان اینگونه همایش ها وجشنواره ها و بر مبنای معیار های علمی و پذیرفته شده هر صنف باشد .
شکل فراخوان و ارسال دعوت نامه ها برای شرکت ها و مخصوصاً صاحبان صنایع نیز در نوع خود جالب است. برگزار کننده گان  از طریق ارسال نامه ای محترمانه و یا با تماس تلفنی بازاریابان خوش زبان، ابتدا اعلام میکنند در ارزیابی های ما، شما بعنوان تولید کننده برتر و یا شرکت برتر و یا واحد نمونه سال  یا مدیر موفق انتخاب شدید . و بعد از کلی تعریف تمجید، از شما دعوت می کنند برای تقدیر در همایش فلان حضور یابید . تا اینجای کار همه چیز خوب و قابل ستایش است اما بعد از اینکه شما هم باور کردید ظاهراً خیلی خوب و موفق هستید درخواست مبلغی بعنوان حامی مالی می کنند . جالب تر از همه اینکه برای اعتبار بخشی،  خودشان (برگزار کننده) را به یکی از مراکز علمی و پژوهشی یا وزارتخانه یا سازمان ویا نهاد مرتبط می کنند، در حالیکه این مراجع چندان نقشی در برگزاری ندارند .
 وقتی سوال می شود اگر شما وابسته به فلان مرکز هستید پس چرا طلب پول آنهم با مبلغ میلیونی می کنید می گویند برای بررسی و ارزیابی شماست . سوال می شود به گفته خودتان  ما را پس از ارزیابی انتخاب کردید، چرا قصد ارزیابی مجدد دارید ؟ می گویند برای برگزاری این همایش نیاز به حمایت شرکت کنندگان داریم .بازهم سوال می شود خوب شما چه اصراری برای برگزاری این همایش یا جشنواره دارید؟ چه هدفی را دنبال می کنید؟ اصولا مگر شما متولی نظارت و ارزیابی هستید ؟. و یا تکلیفی بر دوش شماست که متعهد به انجام آن هستید؟  درنهایت وقتی با سئوالات متعدد که می تواند برای هر فردی ایجاد شود مواجه می شوند . این پاسخ شنیده می شود . اگر قصد شرکت کردن ندارید چرا اینقدر سوال می کنید .
اما واقعیت چیست ؟ چند سالی است در گوشه و کنار شهر ها به ویژه تهران بزرگ موسسات و شرکت ها تاسیس شدند که تلاش می کنند به هر نحو ممکن با طراحی یک همایش و سمینار و جشنواره ونمایشگاه … به نوعی کسب درآمد کنند و اتفاقاً رقابت تنگاتنگی نیز بین این مراکز ایجاد شده است  . بنا بر این عناوینی را انتخاب می کنند که شرکت کنندگان را ترغیب به مشارکت و حضور نمایند .
 بسیاری از شرکت ها و فعالان اقتصادی هم  برای جلب و جذب مشتری در چارچوب برنامه های تبلیغاتی خود از این شیوه های اطلاع رسانی استقبال می کنند و درکمپین های تبلیغاتی خود، اخذ فلان جایزه یا فلان لوح را بعنوان افتخار معرفی میکنند. نکته مهم این است که اصالت و اعتبار این لوح ها و تندیس ها توسط چه فرد و سازمانی تائید می شود. شکی نیست بسیاری از مصرف کنندگان و خدمات گیران جامعه از این تبلیغات تاثیر پذیر هستند و گاهاً از این اعتماد آسیب می بینند.
طبیعی است هر سیستمی برای معرفی خود به مخاطبان و مصرف کنندگان کالا یا خدمات باید از تمامی ظرفیت های اطلاع رسانی و تبلیغاتی استفاده کند اما این مرز تا کجاست ؟.بد نیست یاد آوری کنم، مفهوم تبلیغ  از دیدگاه اسلام  روشن گری و تبیین یک فعل یا ایده و اندیشه یا خدمات با هدف اغنای مخاطب است ،نه القاء . اما گروهی بدون در نظر گرفتن این هدف متعالی و صرفاً جهت کسب درآمد، با شناخت از نیاز تبلیغاتی تولید کنندگان، اقدام به برگزاری اینگونه همایش ها و.. می کنند .
بی تردید در تمام سیستم های حکومتی امر نظارت بر عملکرد فعالان اقتصادی اعم از تولید کنندگان ، بازرگانان و واحدهای خدماتی در چارچوب ضوابط قانونی و استاندارد شده بر عهده دستگاههای مسئول و ناظر است . مصرف کنندگان و شهروندان نیز با اعتماد به این دستگاهها ، اطلاعات اعلام شده آنها را بعنوان مرجعی معتبر مورد توجه قرار می دهند و رفتار خود را بعنوان یک مصرف کنند بر مبنای شاخص های تبیین شده این دستگاهها تنظیم میکنند . حال اگر قرار باشد هر بنگاه اقتصادی صرفاً به  اتکاء  پرداخت های غیر متعارف، هر روز از یک همایش، جشنواره ، نمایشگاه و … لوح تقدیر و تندیس نمونه و نشان برتر دریافت کند . تکلیف اعتماد سازی به جامعه چه می شود . در حقیقت یک نمایش و شو  برگزار می شود و کمتر می توان به خروجی اینگونه برنامه ها اطمینان داشت .
بررسی این معضل از منظر دیگر نیز در نوع خود جالب است . بر اساس برسی های انجام شده از منابع مختلف و پایگاههای اطلاع رسانی ، سالانه بطور متوسط در ۱۰۰ حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بیش از ۳۰۰۰  ، همایش ، کنفرانس و جشنواره و حدود ۶۰۰ نمایشگاه استانی، کشوری و بین المللی در ایران  برگزار می شود
یعنی بطور متوسط روزی ۱۰ همایش و جشنواره و  نمایشگاه در کشور برگزار می شود .
 جالب است بدانید فقط در حوزه سنگ آهن و فولاد، سالانه حدود ۲۰ همایش و نمایشگاه برگزار می شود .

جدول زیر محاسبه بخشی از هزینه ها را بیان می کند .

عنوان    تعداد در سال    متوسط غرفه  درهر نمایشگاه    متوسط هزینه  ساخت هرغرفه    کل هزینه یک نمایشگاه    جمع هزینه در سال
نمایشگاه    600    حداقل  200    متوسط ۱۰۰ میلیون ریال    20 میلیارد ریال    12000 میلیارد ریال

عنوان    تعداد    هزینه هر روز    جمع هزینه
همایشها    3000    1000 میلیون ریال    3000 میلیارد ریال
عنوان    تعداد
همایشها    میانگین حاضرین ۱ روز    جمع حاضرین    متوسط ساعت حضور    جمع نفرساعت حضور    میانگین هر ساعت حقوق    جمع هزینه
حاضران
هزینه های انسانی    3000    300 نفر    900 هزار نفر    3    000/700/2    40 هزارریال    110 میلیارد ریال

یعنی سالانه بیش از ۱۵ هزار  میلیارد ریال هزینه  مستقیم  این رویدادهاست .
به این مبلغ بیافزائید هزینه های غیر مستقیم و جانبی از جمله تبلیغات ، انتشارات، دکوراسیون ، پذیرایی و و مصارف انرژی و حمل و نقل و اقامت.
نا گفته نماند از این رهگذر گروههای صنفی زیادی منتفع می شوند که ظاهراً نوعی اشتغال است . اما اشتغالی که ما حصل تولید آن حداکثر ۴۸ ساعت است و بعد از آن هیچ اثری باقی نمی ماند .
به راستی متولی کنترل و نظارت و سازماندهی این برنامه ها کیست ؟
در تمام دنیا مرسوم است در هر حوزه تخصصی در طول سال یک گردهم هایی یا در قالب نمایشگاه و یا همایش برگزار می شود که همه علاقمندان و دست اندرکاران آن حوزه هم برای حضور و بهره برداری از این رویداد، یک سال برنامه ریزی می کنند این شیوه علاوه بر هدفمند بودن برای دست اندرکاران،  موجب جلب اعتماد – ارزش گذاری مناسب – اعتبار بخشی – تاثیرات مثبت – جلب توجه افکار عمومی و بهره برداری مناسب می گردد.
البته در کشورمان هم اندک رویدادهای هستند که یک بار برگزار می شوند و خیلی هم برد تبلیغاتی و رسانه ای دارند مثل ، جشنواره فیلم فجر و یا موسیقی و تاتر .

 

بخش نظردهی بسته شده است..