شوک افزایش ۲ برابری هزینه بیمه ورزشی در یزد

افزایش دو برابری تعرفه‌ی بیمه ورزشی در حالی ورزشکاران را در شرایط اقتصادی کنونی دچار نگرانی نسبت به تداوم فعالیت‌هایشان کرده که متولیان این حوزه در استان یزد ضمن ناچیز و نامتناسب خواندن افزایش بیمه ورزشی با رشد هزینه‌های پزشکی طی پنج سال اخیر، افزایش ناگهانی آن را عامل ایجاد تنش و نگرانی کنونی ورزشک...

هرچند تاثیر ورزش بر سلامتی انکارناپذیر است ولی گاهاً به ویژه در مورد ورزشکاران حرفه‌ای، شاهد آسیب‌های شدید بدنی ناشی از ورزش نیز هستیم و بیمه ورزشی نیز بر همین اساس برای ورزشکاران در هر رشته‌ای جزو الزامات تعریف شده است تا در هنگام بروز آسیب‌های احتمالی بتواند ورزشکار آسیب دیده را تحت پوشش قرار دهد و خسارت وارده را جبران کند.

البته شیوع بیماری منحوس کرونا تمام ابعاد زندگی مردم حتی فعالیت‌های ورزشی آنان را متاثر از خود کرد به نحوی که از همان ابتدای شیوع این اپیدمی، بسیاری از بخش‌ها و اماکن ورزشی تعطیل یا محدود در فعالیت‌هایشان شدند.

علاوه بر این محدودیت‌ها، کاهش رونق اقتصادی موجب افزایش هزینه‌ها از جمله در حوزه پزشکی ورزشی شده و همین موضوع نیز منجر به تصمیم مسئولان پزشکی ورزشی مبنی بر افزایش هزینه بیمه‌ ورزشی گردیده است؛ مسئله‌ای که در شرایط کنونی نگرانی‌ها و مشکلات متعددی را برای ورزشکاران و علاقمندان به ورزش ایجاد کرده است.

در همین رابطه «مهدی دهقان» کارشناس اداره ورزش و جوانان شهرستان یزد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: ورود کرونا طی دو سال گذشته، جامعه‌ی ورزش را با تعطیلی باشگاه‌ها و تمرینات ورزشکاران مواجه کرده و همین موضوع موجب ریزش نیمی از جمعیت ورزشکاران رشته‌های ورزشی شده است.
وی با گلایه از افزایش تعرفه بیمه ورزشی طی دو نوبت در یک سال، ادامه می‌دهد: متاسفانه علاوه بر تاثیرات شیوع کرونا بر ورزش، افزایش تعرفه بیمه‌های ورزشی هم در کاهش تمایل به فعالیت ورزشکاران تحت بیمه‌های ورزشی دخیل بوده است.

با این حال رئیس هیات پزشکی ورزشی استان یزد افزایش تعرفه بیمه‌های ورزشی را ناشی از افزایش هزینه‌های پزشکی ذکر می‌کند و معتقد است چون این افزایش در یک بازه زمانی کوتاه مدت اتفاق افتاده، موجب تنش شده است.

«حمیدرضا فلاح نژاد» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در این خصوص می‌گوید: بیمه‌های ورزشی طی یک‌سال گذشته از ۲۰ هزار به ۳۰ هزار طی یک نوبت و پس از آن نیز در نوبتی دیگر به ۴۰ هزار تومان افایش یافت درحالی که پیشنهاد افزایش تا ۵۰ هزار تومان داشت که مرد مخالفت هیات قرار گرفت.

وی با بیان این که مقرر شده تا هر ساله صرفاً ۱۰ درصد افزایش تعرفه بیمه ورزشی را داشته باشیم، اذعان می‌کند: بیمه ورزشی با توجه به هزینه‌های پزشکی، گران نیست و افزایش نرخ کنونی در حالی اعمال شد که طی پنج سال گذشته تمام هزینه‌های پزشکی و بیمارستانی افزایش یافته و برای یک مصدوم ورزشی چندین برابر تعرفه‌ی دریافتی باید هزینه می‌شد و تنها چیزی که طی این مدت دچار تغییر نشده بود، تعرفه بیمه ورزشی بود لذا افزایش یک باره‌ی آن موجب تشویش و شوک ورزشکارانو علاقمندان به ورزش شد.

رئیس هیات پزشکی استان با گلایه از نبود اهتمام لازم بین باشگاه‌داران پیرامون ضرورت پرداخت بیمه ورزشی توسط ورزشکاران، خاطرنشان می‌کند: متاسفانه اکثر باشگاه‌داران تنها به دریافت شهریه خود توجه دارند و پرداخت بیمه ورزشی را الزامی نمی‌دانند، البته برخی از باشگاه‌های ورزشی نیز ضمن دریافت تعرفه بیمه از ورزشکاران، آن را به بیمه نمی‌پردازند یا یک باره و بدون اطلاع بیمه‌شونده، آن را قطع می‌کنند که گاهاً مشکلات عدیده‌ای را برای ورزشکاران آسیب دیده در حین ورزش به دنبال داشته است.

فلاح نژاد در پایان نیز تاکید می‌کند: ورزشکاران و متولیان این حوزه باید اهتمام داشته باشند که تعرفه‌ی بیمه ورزشی در مقایسه با سایر بیمه‌ها اصلاً قابل توجه نیست و برای ورزشکاران بسیار الزامی است.

با این حال برخی ورزشکاران نیز از بی‌فایده بودن بیمه ورزشی در هنگام مصدومیت ورزشکاران سخن می‌گویند و از روند ارائه خدمات بیمه‌ای این بخش گلایه دارند.

یکی از ملی‌پوشان یزدی که تمایلی به فاش شدن نام خود ندارد، پیرامن این موضوع به خبرنگار ایسنا می‌گوید: دو سال قبل در هنگام تمرینات با مشکل جسمی مواجه شدم و تمام هزینه‌های دوره درمان خود را پرداخت کردم ولی هنگام بازپس‌گیری هزینه‌ی هنگفت درمانی خود، پس از دوندگی چندین ماهه در نهایت تنها به یک دهم مخارج خود رسیدم.

این ورزشکار یزدی خدمات بیمه ورزشی را ناچیز می‌خواند و معتقد است که بیمه ورزشی در کشورمان عملاً هیچ فایده ای ندارد و به دوندگی‌های پس از مصدومیت برای اخذ هزینه‌های درمانش نمی‌ارزد.

به نظر می‌رسد که متولیان این حوزه باید علاوه بر اطلاعرسانی بیشتر درخصوص نوع خدمات بیمه ورزشی، اکنون با افزایش تعرفه‌ بیمه ورزشی در جهت ارتقای نوع خدمات ارائه شده به بیمه شدگان نیز اقدامات متناسب و موثرتری داشته باشند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..