مدیر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه یزد:

ستادهای نماز جمعه استان یزد جوان‌سازی شدند/ حرص و ولع مصلی‌سازی نداریم

مدیر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در استان یزد با اشاره به فعالیت ۲۸ ستاد نماز جمعه در استان، از جوان‌سازی این ستادها در حین بهره‌برداری از تجربیات پرسابقه‌ها در این حوزه خبر داد.

حجت الاسلام «سید جمال الدین نجم الهدی»  به مناسبت پنجم مردادماه سالروز اقامه اولین نماز جمعه انقلاب اسلامی در جمع خبرنگاران، عید جمعه را پرفضیلت‌ترین عید مسلمانان خواند و تصذیح کرد: روز جمعه به عنوان سید الایام نامگذاری شده و به غیر از اعیاد مربوط به ائمه اطهار(ع) و عید بزرگ غدیرخم، سه عید فطر، قربان و جمعه از مهمترین اعیاد مسلمین است که از یان انها جمعه پرفضیلت‌ترین عید محسوب می‌شود.

وی در ادامه به اهمیت نماز جمعه اشاره و با نقل روایتی از حضرت امیرالمومنین علی(ع) بیان کرد: حضرت می‌فرمایند فوت شدن یک نماز جمعه از من برایم سخت‌تر از فوت شدن ۱۰ نماز عید قربان است یا در روایتی دیگر ذکر می‌شود که اقدام به شرکت در نماز جمعه موجب عفو گناهان فرد می‌شود.

وی با بیان این که نمازهای جمعه مرکز اجتماع مومنان با گرایش‌های مختلف سیاسی است، به برکات اجتماعی اقامه نماز جمعه در طی چهار دهه گذشته از انقلاب اسلامی اشاره و پایگاه‌های اقامه نماز جمعه را یکی از مراکز بیان و رفع مشکلات اجتماعی خواند.

نجم الهدی گفت: هرچند در طی ۴۰ سال گذشته از عمر با برکت انقلاب اسلامی برای اولین بار به دلیل خطر جدی بیماری کرونا و بنا به دستور ولی فقیه مبنی بر همراهی با تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا، شاهد تعطیلی به دفعات این آیین سیاسی عبادی در کشورمان هستیم ولی ستادها و دفاتر ائمه جمعه همواره فعالیت داشته‌اند به طور که به عنوان نمونه در همین مقطع زمانی در استان یزد شاهد توزیع ۳۵ هزار بسته معیشتی به ارزش ۱۲ میلیادر تومان بین نیازمند از سوی ستادهای نماز جمعه استان بوده‌ایم.

وی در همین رابطه به جمع‌آوری ۲۰ میلیارد تومان وجه نقد برای کمک به خانواده‌های نیازمند، ساخت ۴۰ باب منزل مسکونی توسط گروه‌های جهادی تشکیل شده در ستادهای نماز جمعه، فعالیت گروه‌های جهادی در زمینه ساخت، تکمیل و تجهیز درمانگاه در مناطق محروم و نیز تامین ونتیلاتور جهت مراکز درمانی این قبیل مناطق، تامین جهیزیه به ارزش هشت میلیارد تومان نیز اشاره کرد.

مدیر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در استان همچنین گفت: اگر از تبعات اجتماعی اقامه نماز جمعه صرفنظر کنیم، موضوع بصیرت افزایی نماز جمعه در قالب بیان خطبه‌ها نیز حائز اهمیت است.

وی با اشاره به فعالیت ۲۸ ستاد اقامه نماز جمعه در مناطق مختلف استان یزد، گفت: خوشبختانه سطح خطبه‌های ائمه جمعه استان و جایگاه ستاد نماز جمعه استان در کشور قابل ملاحظه و خوب است.

این مسئول ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سومین شهید محراب آیت الله صدوقی، یادآور شد: در حال حاضر برخی از مناطق استان درخواست برپایی نماز جمعه را دارند ولی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشر شاخص هایی را برای این مهم لحاظ کرده که در حال حاضر برای نمناطق متقاضی در استان فراهم نیست.

وی در مورد برنامه‌های این هفته‌ی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در استان نیز گفت: از اهم این برنامه‌ها، برگزاری باشکوه‌تر نمازهای جمعه و تکریم نمازگزاران نوجوان، تجلیل از خانواده‌ شهدای خدمتگذار نمازجمعه و نیز ائمه جمعه سابق و خانواده شهدای مدافع سلامت، تجلیل از همکاران غیرعضو ستاد ائمه جمعه ماند عوامل انتظامی و تامین کننده امنیت برپایی نماز جمعه و همچنین حضور در آرامگاه سومین شهید محراب و تجدید میثاق با آرمان‌های امام و انقلاب است.

نجم‌الهدی در مورد جوان‌گرایی در این بخش، گفت: اولین گام در این رابطه، جوان‌سازی ستادهای نماز جمعه در استان بوده که در این رابطه اعضای باسابقه در قالب ایجاد نشست‌های مشورتی ساماندهی و با نیروهای جوان جایگزین شده‌اند، همچنین تشکل‌ها و گروه‌های جوانان در زمینه طرح‌های فرهنگی تدوین شده برای هر منطقه از سوی ائمه جمعه دعوت به همکاری شده‌اند و معتقدیم این قبیل اقدامات می‌تواند موثر واقع شود.

وی گفت: خوشبختانه تعداد ائمه جمعه جوان در استان نیز در کشور دارای وضعیت خوبی است هرچند که معتقدیم که کارایی افراد خیلی مقید سن‌ آنها نیست ولی از کوله بار تجربیات ائمه جمعه بازنشسته نیز باید بهر گرفت.

نجم الهدی در پایان نیز خاطرنشان کرد: شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در استان یزد حرص و ولعی برای ساخت مصلی ندارد بلکه معتقدیم مساجد جامع مناسب و قابل توسعه نیز می‌توانند با کمک خیرین، تجهیز و برای اقامه نماز جمعه مورد استفاده قرار گیرند و در شرایط اقتصادی حاکم نیازی به ساخت مصلی نیست.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..