کاهش ۷۰ درصدی کشت هندوانه در ابرکوه با تداوم خشکسالی

سرپرست جهادکشاورزی شهرستان ابرکوه اعلام کرد: شرایط نامساعد منابع آبی و تداوم خشکسالی در سال‌های اخیر موجب کاهش ۷۰ درصدی سطح زیرکشت هندوانه در شهرستان ابرکوه و جایگزینی محصولات کم آبخواه شده است.

«علی‌محمد هوشمند»سطح زیرکشت هندوانه در ابرکوه را ۲۰ هکتار عنوان کرد و گفت: با توجه به این که هندوانه یکی از محصولات پرآبخواه بوده و ما نیز در شهرستان با کمبود منابع آبی مواجه هستیم، کشاورزان سطح زیرکشت خود را کاهش داده و برای همین میزان باقی مانده نیز از روش‌های آبیاری نوین استفاده می‌کنند.

وی با بیان این که در سال‌های نه چندان دور سطح زیر کشت هندوانه در ابرکوه به ۵۰۰ هکتار نیز می‌رسید، ابراز کرد: کشاورزان به دلیل محدویت منابع آبی به تدریح سطح زیرکشت را کاهش و با تغییر الگو کاشت محصولات کم آبخواه را توسعه دادند.

هوشمند ضمن توصیه به کشاورزان جهت اجتناب از کاشت این محصول پرآبخواه، تصریح کرد: در شرایط کنونی توصیه می‌شود کشاورزان به کاشت محصولات کم‌آبخواه و با ارزش افزوده بالا از محیط‌های کشت کنترل شده شامل گلخانه‌ تولید محصولات کشاورزی و تولید علوفه، با روش علمی و نوین آبیاری روی بیاورند.

این مسئول در همین راستا به اجرای پنج هزار و ۵۰۰ هکتار سامانه آبیاری نوین در ابرکوه طی سال‌های اخیر اشاره کرد و ادامه داد: به علت کاهش بارندگی و کم‌آبی، اراضی قابل کشت ابرکوه از ۲۰ هزار به ۱۵ هزار و ۸۰۰ هکتار کاهش یافته است. ضمن این که هم اکنون شهرستان ابرکوه از لحاظ اجرای طرح‌های آبیاری نوین در رتبه نخست استان یزد قرار دارد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..