بزرگترین چالش بهزیستی، عدم تناسب پرداختی نسبت به هزینه و نیاز افراد

مدیرکل بهزیستی استان یزد: بزرگترین چالش بهزیستی در استان در حوزه حمایتی و توانبخشی، عدم تناسب پرداختی‌های سازمان نسبت به هزینه و نیاز افراد دارای معلولیت است.

به گزارش  یزدی نیوز علی محمد عطابخش،  در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی گفت: سازمان بهزیستی سازمانی است که بعد از انقلاب با ادغام ۱۶ سازمان، نهاد، موسسه و انجمن شکل گرفت و در حال حاضر بیش از ۵۰ وظیفه و ۱۳۰ فرایند بر عهده آن گذاشته شده است.

مدیرکل بهزیستی استان یزد از شفافیت در کار‌ها به عنوان یکی از اقدامات شاخص سازمان بهزیستی خبر داد و گفت: برای این که پرداختی‌ها به صورت شفاف و قابل رصد باشد کلیه پرداخت‌ها به صورت متمرکز کشوری صورت می‌پذیرد بدین صورت که یارانه‌های مراکز تحت پوشش سازمان، پرداخت مستمری‌ها و کمک هزینه‌های نگهداری و … به صورت کشوری و شفاف انجام می‌شود.

 

وی با اشاره به این که خدمات سازمان بهزیستی از مرکز محوری به سوی خانواده محوری و محله محوری رفته است، عنوان کرد: قبلاً مجوز‌های مراکز به صورت اردوگاهی بوده و با تجمع زیادی از معلولان و مددجویان در مراکز روبرو بودیم، ولی در حال حاضر با تغییر رویکرد سازمان، مراکزی تحت عنوان خانه‌های کوچک در حوزه توانبخشی با حداکثر ظرفیت ۱۲ نفر و تقریباً به صورت شبه خانواده در خدمت خانواده‌های تحت پوشش هستند که در حال حاضر سه خانه کوچک در مرکز استان و یه خانه کوچک در اردکان در همین هفته افتتاح می‌شود.

 

عطابخش همچنین از راه اندازی مراکز مثبت زندگی به عنوان دیگر اقدام شاخص نام برد و تصریح کرد: این مراکز در واقع بهزیستی‌های کوچک هر منطقه هستند که مجموعه‌ای از خدمات سطح یک سازمان بهزیستی شامل، ۲۲ فعالیت را در گستره استان و در بستر فن آوری اطلاعات بر عهده دارند و خانواده محور بودن، مددکار محور بودن، IT محور بودن و محله محور بودن از ویژگی‌های این مراکز است.

 

مدیرکل بهزیستی استان ادامه داد: یارانه مراکز شبانه روزی معلولین، با رشد ۱۰۰ درصدی از یک میلیون تومان در سال گذشته به ۲ میلیون تومان در سال جاری افزایش یافته است. مراکز روزانه سال گذشته ۷۲۰ هزار تومان در ماه دریافت می‌کردند در حالی که امسال این مبلغ به یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان افزایش یافته است و همچنین پرداختی مراکز ویزیت در منزل و مراقبین هم با افزایشی حدود ۱۰۰ درصد همراه بوده است.

 

وی با اشاره به این که حمایت‌های ما در ارتباط با جامعه تحت پوشش کافی نیست، ولی افزایش خوبی داشته است، عنوان کرد: البته سرعت افزایش تورّم بیشتر از افزایش ما بوده، ولی جهش خوبی اتفاق افتاده و ان شاء الله در سال جاری و سال‌های آینده با افزایش بیشتر و کاهش کمتر تورم ما شرمنده خانواده‌های تحت پوشش خود نباشیم.

 

عطابخش بزرگترین چالش بهزیستی در استان در حوزه حمایتی و توانبخشی را عدم تناسب پرداختی‌های سازمان نسبت به هزینه و نیاز افراد دارای معلولیت دانست و عنوان کرد: با توجه به جهش پرداختی که در سال جاری صورت گرفته، ولی این پاسخگوی نیاز معلولان و خانواده‌های تحت پوشش ما نیست.

 

وی افزود: بزرگترین چالش ما در حوزه آسیب، افزایش آسیب و بحث اعتیاد می‌باشد و اگر چه افزایش آمار اعتیاد و آسیب استان یزد نسبت به سایر استان وضعیت بهتری دارد، ولی نسبت به سال‌های قبل با افزایش مواجه هستیم و تقریباً رد پای اعتیاد در بیشترین مراجعین آسیب قابل مشاهده است.

مدیرکل بهزیستی استان به مشاوره ژنتیک به عنوان مهم‌ترین اقدام در بحث ازدواج معلولین اشاره کرد و گفت: بهزیستی با این کار به دنبال ازدواج سالم است که منجر به تولّد فرزند معلول نشود. در این راستا با ارائه مشاوره رایگان و در صورت نیاز آزمایش رایگان ژنتیک برای خانواده‌های چند معلولیتی و همچنین تهیه جهزیه برای دختران معلول و در نظر گرفتن هدیه ازدواج برای پسران معلول باعث شده با پیگیری‌های صورت گرفته در دو سال گذشته برای تهیه جهیزیه و هدیه ازدواج پسران مورد پشت نوبتی نداشته باشیم.

 

عطابخش ادامه داد: با افتتاح طرح هفت خوان از میدان همافر تا مسجد جامع، هفت پایگاه مهم و پیاده رو‌ها در این مسیر مناسب سازی شده و در طرح سیمرغ هم به مناسب سازی ۳۰ کیلومتر از معابر و پیاده رو‌ها در مناطق مختلف شهر یزد پرداخته شده که انشالله طرح سیمرغ تا روز عید غدیر خم افتتاح رسمی می‌شود و به بهره برداری می‌رسد.

 

این مسئول تأکید کرد: منظور از مناسب سازی، تنها مناسب سازی محیط فیزیکی نیست و در این راستا با همکاری شورای شهر، بهزیستی، کانون ناشنوایان و صدا وسیمای مرکز یزد هر روز یک خبر استانی و در هفته دو برنامه پزشکی با حضور رابط ناشنوایان در سیما در حال انجام است.

 

وی خاطرنشان ساخت: از دیگر اقدامات مناسب سازی؛ مجهز نمودن اتوبوس‌های حمل و نقل شهری به سیستم گویا و نوشتاری برای استفاده نابینایان و ناشنوایان است. استان یزد به عنوان اولین شهر پایلوت مناسب سازی در کشور و به واسطه کار خوب شهرداری، شورای شهر و تشکل‌های معلولین در سال گذشته، اعتبار مناسب سازی منازل معلولین هم در بهزیستی دو برابر شد.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..