هشدار افزایش شیوع بیماری تب مالت در مهریز

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مهریز: از ابتدای امسال تاکنون هفت مورد بیماری تب مالت در مهریز استان یزد مشاهده شده است .

به گزارش یزدی نیوز پورمازار، در کمیته شهرستانی بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان این شهرستان گفت:تب مالت یا بروسلوز یکی از بیماری‌های عفونی قابل انتقال بین انسان و حیوان بوده که از طریق حیوانات آلوده (گاو، گوسفند، بز، شتر، خوک و گاومیش) به انسان منتقل می‌شود و عامل بیماری میکروبی است به نام بروسلا که بواسطه جوشاندن یا پاستوریزاسیون شیر و فرآورده‌های آن از بین می‌رود.
وی ضمن اشاره به علائم بیماری افزود : علائم بیماری تب مالت ممکن است شدید یا خفیف با شروع تدریجی یا ناگهانی باشد با علائمی شایع نظیر تب و لرز، خستگی، تعریق، سردرد، درد مفاصل وکمر، بی اشتهایی، کاهش وزن، یبوست، گلودرد و سرفه خشکی بیماری خود را نشان دهد ومهم‌ترین علامت بیماری در دام‌ها سقط جنین و زایش دام نارس است.
سرپرست شبکه بهداشت و درمان مهریز تاکید کرد در سال گذشته در این شهرستان فرد مبتلا به تب مالت شناسایی نشد، اما متاسفانه در ابتدای سال جاری تاکنون هفت مورد بیماری تب مالت در این شهرستان شناسایی شد.
پورمازار عدم واکسیناسیون دام‌ها و استفاده از مواد لبنی غیر پاستوریزه و آموزش و اطلاع رسانی ناکافی به مردم را از عوامل شیوع این بیماری دانست.
وی در خصوص راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری گفت : از شیر و فرآورده‌های لبنی پاستوریزه یا شیری که به اندازه کافی جوشیده استفاده کنیم. قبل از مصرف شیر، آن را به مدت ۳ الی ۵ دقیقه بجوشانیم، باید توجه داشته باشیم که کف کردن شیر به هنگام حرارت دادن، علامت جوشیدن شیر نمی‌باشد. افرادی که به نحوی با دام سروکار دارند، باید به هنگام کار از وسایل حفاظتی مانند دستکش، عینک، چکمه و لباس کار غیر قابل نفوذ استفاده نمایند. قبل و بعد از دوشیدن شیر و در هنگام ذبح دام، ضمن استفاده از وسایل حفاظتی، دست‌های خود را با آب و صابون بشوئید. با ایجاد فاصله مناسب بین محل نگهداری دام‌ها و محل سکونت، امکان انتقال تنفسی را کمتر نمایید و مهم‌ترین راه پیشگیری از تب مالت در حیوانات شناسایی و جدا کردن حیوانات آلوده است.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..