مدیر کل ورزش و جوانان یزد خبر داد

رتبه دوم استان یزد به لحاظ رشد ازدواج در کشور

مدیر کل ورزش و جوانان استان یزد استان یزد با بیان این که بررسی‌ها از نقش اندک مشکلات اقتصادی بر روند کاهش ازدواج در جامعه اذعان دارد، از جایگاه دوم استان در کشور به لحاظ روند رشد ازدواج در سال ۱۳۹۹ خبر داد.

«مسعود شریعتی»  در نشست برخط با خبرنگاران که در بستر فضای مجازی خانه مطبوعات یزد برگزار شد، ضمن تبریک هفته ازدواج(۲۱ الی ۲۷ تیرماه) اظهار کرد: طی سال گذشته هفت هزار و ۹۱ مورد ازدواج در استان به ثبت رسیده که نسبت به سال قبل از آن ۱۰.۹۴ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به رشد ۴.۴۲ درصدی رشد ازدواج در کشور، خاطرنشان کرد: استان یزد از این لحاظ بعد از استان خراسان جنوبی در رده‌ی دوم استانهای کشور است.

این مسئول در مورد علل رقم خوردن این رشد ازدواج در استان طی سال گذشته، خاطرنشان کرد: هرچند کرونا و کاهش هزینه های ازدواج در این امر بی تاثیر نبوده ولی قطعا این عامل در تمام کشور نیز وجود داشته و عمده دلیل رشد ازدواج در استان افزایش اقدامات فرهنگی و فعالیت خوب مراکز مشاوره تخصصی ازدواج در شهرستانهای استان بوده است.

وی بیان کرد: بررسی‌ها و مطالعات نشان داده که مسئال اقتصادی عامل جدی در کاهش ازدواج‌ها در کشور نبوده و به نظر یک گره ذهنی در بین جوانان در رابطه با ازدواج وجود دارد که ناشی از سبک زندگی حاکم بر زندگی‌های امروزی است که باعث کاهش مسئولیت پذیری جوانان متولد دهه ۷۰ به بعد شده است.

شریعتی در مورد آمار ازدواج سفید در استان نیز گفت: متاسفانه آمار دقیقی در این باره نداریم ولی مطالعاتی در این رابطه در سطح کشور در حال انجام است که امیدواریم اطلاعات خوبی در این رابطه برای رفع این معضل در جامعه استخراج شود.

وی آمار رشد طلاق در استان را نسبت به میانگین کشوری بسیار پایین تر خواند و گفت: این آمار در استان یک هزار و ۹۵۳ مورد در سال ۹۹ بوده که در مقایسه با سال ۹۸ حدود ۷.۷۲ درصد رشد داشته که استان را از این نظر در رده بیستم استانهای کشور قرار داده است.

«اعظم‌السادات امامی» معاون فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان یزد نیز در این نشست ضمن پاسخ به سئوالات خبرنگاران، گفت: هم‌اکنون هشت مرکز مشاوره ازدواج و خانواده در استان فعال است که این تعداد پنج مرکز آن در سال گذشته تشکیل شده است..

وی بیان کرد: در سال گذشته ۱۹۰ کارگاه آموزشی و فرهنگی مشاوره ازدواج به صورت حضوری و بخشی به دلیل کرونا به صورت غیرحضوری تشکیل شده است.

معاون اداره‌ کل ورزش و جوانان استان همچنین اعلام کرد: سال گذشته یک هزار و ۱۳۱ مورد مشاوره ازدواج با حضور کارشناسان و مشاوران مجرب در استان ارائه شده است.

وی همچنین از برگزاری پویش ازدواج جوانان با مشارکت خیران، برگزاری هشت نشست تخصصی با حضور کارشناسان و صاحبنظران حوزه ازدواج و خانواده، جمع‌آوری جهیزیه، معرفی کار به جوانان در آستانه ازدواج، اعلان فراخوان اعطای مسکن به زوج‌ها به صورت رایگان یا کم‌بها و جشنواره فروش ویژه مزدوجین و جوانان به عنوان دیگر اقدامات صورت گرفته در این رابطه اشاره کرد.

حجت الاسلام «هادی امامی» مدیر عامل شبکه فعالین ازدواج استان نیز در این نشست اعلام کرد: در سال ۹۹ تعداد ۵۰۰ مورد ازدواج در قالب این شبکه و از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون ۱۵۰ مورد ازدواج ثبت شده است.

وی اولویت برنامه‌های شبکه شفا در استان را ارتقای ازدواج آگانه و ارائه تسهیلات ازدواج بیان و تصریح کرد: در جهت ارتقای کیفیت ازدواج در کنار افزایش کمیت ازدواج در استان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برگزار شده و در رابطه با تسهیلات ازدواج نیز تلاش شد با ایجاد اتاق عقد رایگان، برگزاری بهترین جشن ازدواج را با کمتر از ۱۰ میلیون تومان برای جوانان استان فراهم آوریم.

وی افزود: همچنین در موضوع تامین جهیزیه، طرحی ارائه شد که طی آن با واگذاری امتیاز وام ازدواج به موسسه، ضمن تامین ضامن برای دریافت تسهیلات و مهیاکردن شرایط پرداخت اقساط آن، یک دست جهیزیه کامل برای متقاضیان به صورت رایگان فراهم ‌می‌شود.

امامی در پایان بر لزوم فرهنگ سازی ازدواج آگانه با کمک رسانه ها تاکید کرد و گفت: در حالی در یزد، متاسفانه شاهد برگزاری ازدواج‌هایی با هزینه‌های سنگین هستیم که زوجها در برخی از کشورهای اروپایی اقدام به آغاز زندگی مشترک با وسایل دسته دوم می‌کنند.

گفتنی است، در پایان این نشست پیج تخصصی ازدواج با عنوان کافه عشق به آدرس «cafe_eshgh_iran» رسماً افتتاح شد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..