انتقاد به سکوت در برابر تعرض به خط انتقال آب یزد

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس گفت: از یکسو سکوت دستگاه قضا در برابر تعرض به خط انتقال آب به یزد و از سوی دیگر عدم جلوگیری از اقدامات خرابکارانه متعرضان، سئوال برانگیز است.

به گزارش یزدی نیوز، محمدصالح جوکاردر نشستی خبری با اشاره به اینکه موجی از نا امیدی در سرمایه گذاران حوزه گردشگری به واسطه ضررهای هنگفت به دلیل شیوع کرونا ایجاد شده است، اظهار داشت: سرمایه گذاران اطمینان داشته باشند که این شرایط گذراست و تا پایان سال به وضعیت عادی می‌رسیم.

دبیر فراکسیون گردشگری مجلس عنوان کرد: یزد در حوزه گردشگری جایگاه بسیار خوبی دارد بنابراین باید به فکر توسعه باشیم زیرا معتقدیم اگر صنعت گردشگری در استان یزد توسعه پیدا کند، می‌تواند اتفاقات بسیار خوبی هم به لحاظ فرهنگی و هم به لحاظ اقتصادی برای استان رقم بزند.

جوکار در مورد وضعیت معادن استان یزد نیز افزود: معادن نعمات خدادادی هستند و یزد نیز از ذخایر بسیار خوبی بهره‌مند است اما در طول ۸۰ سال گذشته فقط استخراج انجام شده و به استان‌های دیگر یا خارج از کشور صادر شده بر این اساس فرآوری و بهره‌وری موادمعدنی در این استان بسیار پایین بوده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد بیان کرد: برای فرار از خام فروشی و اینکه یک سند چشم انداز برای معدن و صنایع معدنی تعریف کنیم، جلسات و تعاملاتی با وزارت صمت داشته‌ایم و در تلاش برای توسعه صنایع پایین دستی در سطح استان هستیم زیرا تولید ثروت در صنایع پایین دستی است.

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی حقوق استان یزد در زمینه یک درصد ارزش افزوده معادن را پرداخت نمی‌کند

جوکار در مورد بحث یک درصد ارزش افزوده معادن که باید بر اساس برنامه ششم توسعه در اختیار استان قرار گیرد، تصریح کرد: در سال ۹۹ این مهم محقق نشد اما در سال ۱۴۰۰ سهم استان در این زمینه دیده شد اما متأسفانه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی حقوق استان را در این زمینه پرداخت نمی‌کند و ارقامی که به یزد اختصاص پیدا می‌کند، بسیار کم است و حتی پاسخگوی احیای منابع طبیعی که عرصه تاخت و تاز معادن شده اند، نیست.

وی در بخش دیگری از این نشست در مورد مسئله آب استان و تعرضاتی که اخیرأ به خط انتقال آب توسط استان همجوار انجام شد، بیان کرد: آب همواره مسئله مهم استان یزد بوده و هست بنابراین منابع آبی استان را به هر طریقی که لازم باشد، تأمین می‌کنیم و این مهم اولویت تمام مسئولان استان یزد است.

جوکار تاکید کرد: ۱۷ ساعت قطعی آب یزد در روز پنج‌شنبه گذشته، ما را شرمنده مردم کرد و این در حالی است که مسئولان امر، رئیس جمهور و وزیر نیرو حتی از مردم یزد عذرخواهی نکردند.

چرا دستگاه‌های امنیتی اصفهان ممانعتی از تعرض به خط انتقال آب یزد نمی‌کنند

وی تصریح کرد: این اتفاقات در شرایطی اتفاق می‌افتد که از یک سو دستگاه‌های امنیتی اشراف کاملی به تحرکات در مورد تعرض به خط انتقال آب به یزد دارند و اما ممانعتی از آن نمی‌کنند و از سوی دیگر، در دستگاه قضائی استان همجوار، اراده‌ای برای برخورد با خرابکاران نمی‌بینیم که این قابل قبول نیست.

جوکار ادامه داد: هویت افرادی که اقدام به تعرض به خط انتقال آب می‌کنند کاملاً مشخص است و اکنون نیز بدون هیچ مشکلی در حال سپری کردن زندگی خود هستند در حالی که در زندگی بخش عمده ای از مردم یزد اختلال ایجاد کردند و خساراتی به بیت المال وارد کردند که هزینه آن هر بار از جیب یزدی‌ها پرداخت می‌شود.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس تصریح کرد: البته این افراد نیز مطالباتی دارند که نه دولت به آنها پاسخ داده و نه مسئولان استان اصفهان در حالی که ما این سستی را قبول نداریم و این موضوع را هفته آینده در مجلس مطرح خواهیم کرد.

مسئولان یزد به یاوه‌گویی‌ها در مورد نحوه مصرف آب انتقالی پایان دهند

جوکار تاکید کرد: یاوه گویی‌هایی در مورد آبیاری گلخانه‌ها یا صرف آب انتقالی برای صنایع فولادی وجود دارد که لازم است مسئولان استان به این موضوع پاسخ دهند و به این یاوه سرایی‌های عده‌ای پایان دهند، حتی از نمایندگان استان اصفهان دعوت کرده‌ایم که در این زمینه بازدیدهایی از استان داشته باشند.

وی تصریح کرد: میلیاردها تومان برای انتقال آب به استان یزد هزینه شده تا آب شرب مورد نیاز مردم استان تأمین شود و در حالی که هنوز در تأمین آب شرب به واسطه عدم اختصاص میزان مصوب شده، با مشکل مواجه هستیم، چرا باید آب شرب را صرف آبیاری گلخانه‌ها کنیم.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در مورد اولویت‌های این کمیسیون در سال دوم فعالیت مجلس یازدهم عنوان کرد: ارتقا تعداد نمایندگان حوزه‌های انتخابیه، اصلاح حوزه‌های انتخابیه، اصلاح قانون انتخابات شوراها، اصلاح انتخابات مجلس، طرح آمایش استان‌ها همچنین لایحه درآمدهای پایدار برای شهرداری‌ها و یکپارچگی مدیریت شهری از اولویت‌هایی است که در این کمیسیون دنبال می‌شود.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..