آمارها نشان می دهد:

رشد استان یزد در افزایش طلاق

در سال گذشته یزد با افزایش 5.4 درصدی پس از قم رتبه دوم بالاترین میزان رشد ولادت را به ثبت رساند .

به گزارش یزدی نیوز مدیر کل ثبت احوال یزد با اشاره به سهم ۱.۳ درصدی این استان از جمعیت ۷۹ میلیون نفری کشور گفت: در سال گذشته یزد با افزایش ۵.۴ درصدی پس از قم رتبه دوم بالاترین میزان رشد ولادت را به ثبت رساند .
سید محمد طباطبائی در همایش ملی روز جمعیت از افزایش امید به زندگی در مردان یزدی به ۷۳ و در زنان این استان به ۷۵ سال خبر داد و افزود : در سال ۹۴ شهرستان مهریز بیشترین نرخ ولادت و وفات و شهرستانهای خاتم و یزد هم به ترتیب بیشترین نرخ ازدواج و طلاق را به خود اختصاص داده اند .
وی اظهار کرد: همچنین شهرستانهای تفت ، اشکذر ، میبد و خاتم هم به ترتیب کمترین نرخ ولادت ، وفات ، ازدواج و طلاق را به ثبت رسانده اند .
وی جمعیت زیر هفت سال استان را تا پایان سال گذشته ۱۲ درصد ( کشور ۱۱.۹) ، جمعیت ۲۴ سال و کمتر را در استان ۳۹ درصد ( در کشور ۴۳.۵) ، جمعیت ۲۴ تا ۳۰ سال استان یزد را ۱۲.۷ درصد ( کشور ۱۳.۶ ) و جمعیت بالای ۶۵ سال را در استان ۷.۸ ( کشور ۸ ) اعلام کرد.
معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری یزد نیز در این همایش این استان را دارای قابلیت های اجتماعی و توانمندیهای اقتصادی برای اجرای راهبردهای جمعیتی کشور خواند.
محمدعلی طالبی با اشاره به لزوم برنامه ریزی برای اجرای سیاست های جمعیتی کشور گفت: برگزاری اینگونه همایش ها با پشتوانه علمی و کار تخصصی به همراهی اندیشه های فرهیخته دانشگاهی و مسئولان اجرایی برای حرکت در مسیر توسعه همه جانبه کشور کمک خواهد کرد .
وی از برگزاری کارگروه های مختلف در استان برای کار در حوزه مطالعات و برنامه ریزی های جمعیتی خبر داد.
عباس عسکری ندوشن استاد دانشگاه نیز در تحلیل تحولات ازدواج و خانواده در استان یزد با اشاره به وضعیت طلاق استان یزد گفت:
استان یزد در سال ۱۳۸۳ حدود ۷.۵ درصد ازدواج ها به طلاق منجر شده و این آمار در سال ۹۳ به ۱۴.۸ درصد رسیده است.
این استاد دانشگاه با اشاره به افزایش میانگین سن اولین ازدواج در مردان استان از ۲۳/۴ در سال ۱۳۵۵ به ۲۵.۶ در سال ۱۳۹۰ از افزایش سن ازدواج زنان یزدی در همین بازه زمانی از ۱۹.۵ به ۲۱.۸ خیر داد.
وی افزود : دشواری‌ها و چالش‌های اجتماعی ، اقتصادی و جمعیتی متعددی فراروی نسل جوان قرار دارد که تشکیل خانواده و دوام آن را برای جوانان ۲۹ – ۱۵ ساله تحت الشعاع قرار داده است.
به گفته این استاد دانشگاه تورم اقتصادی، بیکاری، یافتن اشتغال مناسب با سطح تحصیلات، تامین مسکن، شکاف بین انتظارها و واقعیت ها از مواردی است که این نسل را تحت فشار قرار می دهد.
یک استاد دانشگاه نیز در تحلیل ویژگیهای جمعیت و توسعه ، با بیان اینکه متوسط رشد سالانه جمعیت کشور از سال ۸۵ تا ۹۰ معادل ۱.۲۹ درصد و در استان یزد ۱.۶۳ درصد بوده اعلام کرد: با این میزان رشد ۵۴ سال طول می کشد که جمعیت کشور دو برابر شود.
علی رحمانی افزود : در این بازه زمانی سالانه ۱۶ هزار و ۱۵۰ نفر به جمعیت استان افزوده شده که هفت هزار و ۲۷۰ نفر ان از طریق مهاجرت به یزد آمده اند.
وی خاطرنشان کرد: در همین مقطع (۸۵ تا ۹۰) تعداد خانوارهای ایرانی ۲۱ درصد رشد داشته در حالی که تعداد جمعیت ۶/۶ درصد افزایش داشته است .
۳۰ اردیبهشت ماه همزمان با سالروز ابلاغ سیاست های کلی جمعیتی کشور از سوی مقام معظم رهبری به پیشنهاد سازمان ثبت احوال کشور و تصویب شورای فرهنگ عمومی روز ملی جمعیت نامگذاری شده است.

تابناک

بخش نظردهی بسته شده است..