بازار رسمی آب در دشت یزد- اردکان ایجاد می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد از ایجاد بازار رسمی آب در دشت یزد- اردکان در سال جاری خبر داد.

«محمدمهدی جوادیان‌زاده» در نشست ساماندهی و راهبری بازارهای محلی آب که به صورت آنلاین و با حضور اعضای هیئت ساماندهی و راهبری بازارهای محلی آب وزارت نیرو برگزار شد، به ارائه گزارشی از مطالعات انجام شده در خصوص پیاده‌سازی بازار آب در دشت یزد- اردکان پرداخت.
وی با بیان اینکه دشت یزد – اردکان دشت گسترده‌ای است، گفت: به همین دلیل، داشتن چندین نوع منبع آبی می‌تواند بازار آب را متنوع کند و اهمیت بیشتر این دشت این است که منابع آب آن شامل آب زیرزمینی، پساب تصفیه شده و آب خلیج فارس که اخیرا به استان انتقال داده شده است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد افزود: این یعنی ایجاد تنوع در عرضه آب، با کیفیت و قیمت‌های متفاوت که این تنوع می‌تواند الگوی خوبی را برای سایر دشت‌های کشور شکل دهد.
وی افزود: در این راستا لازم است تا هیئت ساماندهی و راهبری، تدابیری اتخاذ کند تا بدون مشکل، روند کار طی شده و این بازار منجر به تعادل بخشی و احیای دشت شود، نه اینکه به ایجاد خسارت بیشتر به منابع آب دشت بینجامد.
وی با اشاره به اصلاح و تعدیل صد در صدی پروانه‌های بهره‌برداری چاه‌های کشاورزی فعال در این دشت گفت: اصلاح و تعدیل پروانه‌ها براساس آب قابل برنامه‌ریزی دشت انجام شده است.
جوادیان‌زاده بحث پایداری تامین آب صنعت را بسیار مهم دانست و گفت: ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری بر مبنای آب موقت نمی‌تواند اجرایی شود و اگر بازار آب شکل بگیرد، صاحبان صنایع می‌توانند کمبود آب مورد نیاز خود را جبران کرده و از راه قانونی وارد شوند البته باید از بازاری که شرکت آب منطقه‌ای آن را تایید می‌کند، اقدام کنند و آب منطقه‌ای آن‌ها را به سمت بازار رسمی آب هدایت می‌کند.
وی با اشاره به ضرورت موضوع اندازه‌گیری در بازار تصریح کرد: ۷۵ درصد چاه‌های کشاورزی در دشت یزد- ارکان مجهز به کنتور هوشمند است و ما می‌توانیم هر بخش کشاورزی یا هر صنعتی که مجهز به کنتور نیستند، را الزام کنیم که برای ورود به بازار آب باید نسبت به نصب کنتور هوشمند اقدام کنند.
به گزارش یزدی نیوز و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای یزد، در این نشست، دشت یزد- اردکان به عنوان یکی از ۳ پایلوت اول عملیاتی‌سازی بازار آب در کشور انتخاب شد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..