لزوم حمایت جامعه از معتادان:

راه‌اندازی «دادگاه‌های درمان‌مدار ترک اعتیاد» دریزد/نارضایتی شهروندان یزدی از شیوه‌های ترک اعتیاد

مدیر کل بهزیستی استان از ایجاد «دادگاه‌های درمان‌مدار ترک اعتیاد» در استان خبر داد و افزود: بر اساس این طرح که برای اولین بار در کشور اجرا می‌شود، معتادان در سیستمی کنترلی نه سیستم بسته برای مدت طولانی تحت درمان و مراقبت قرار می‌گیرند.

به گزارش یزدی نیوزروش‌های متعددی برای ترک اعتیاد در کشورمان تجربه شده است که از بسیاری از آنها نیز انتقاد می‌شود؛ عده‌ای به فعالیت کمپ‌های ترک اعتیاد خرده می‌گیرند و عده‌ای نیز فعالیت مراکز درمانی اعتیاد را مورد نقد قرار می‌دهند.
ترک اجباری اعتیاد که همواره مورد نقد بوده هم یکی از روش‌های ترک معتادان در کشورمان است که با ایجاد واحدهای اجباری ترک اعتیاد، در حال اجراست در حالی که بسیاری این روش‌ها را منسوخ شده می‌دانند.

یکی از بانوان یزدی با اشاره به استفاده از شیوه‌های نادرست ترک اعتیاد در کمپ‌ها از مسئولان خواست که به‌طور مستمر از این مراکز بازدید کرده و مانع فعالیت کمپ‌های غیرمجاز ‌شوند.
«زهرا معصومی‌زاده» با بیان این‌که خانواده‌ها شناختی از مراکز مجاز و غیرمجاز ترک اعتیاد ندارند، می‌گوید: خانواده‌های معتادان از سر ناچاری و تنها برای دور کردن آنها از محیط زندگی‌ خود، معتادان را به کمپ‌ها می‌سپارند که اغلب نیز بی‌نتیجه است.
وی ادامه می‌دهد: مسئولان باید در خصوص تجهیز این کمپ‌ها به پزشکان و متخصصان و وسایل و تجهیزات به روز اقدام کنند تا هزینه‌ و زمانی که خانواده‌ها با هزار امید برای ترک معتادان خود صرف می‌کنند به هدر نرود.

یکی دیگر از شهروندان یزدی نیز معتقد است: درمان‌های دارویی هرگز به تنهایی برای درمان معتادان کافی نیست و معتادی که اعتیاد را ترک کرده است به حمایت‌های اجتماعی بیشتری نیاز دارد که در حال حاضر خبری از این نوع حمایت‌ها نیست.
«رضا شیبانی» ادامه می‌دهد: زمانی که فرد معتاد، اعتیاد را ترک کرده و وارد اجتماع می‌شود، مشکلات دیگری در جامعه برای او پیش می‌آید که ذهن او را آشفته کرده و به سمت مصرف دوباره مواد می‌کشاند. در صورتی که اگر معتادان بعد از ورود به جامعه مورد حمایت قرار گیرند، تنها راه برون رفت آنها از مشکلات، مصرف مجدد مواد نخواهد بود.
وی می‌گوید: جامعه باید با دید حمایتی با معتادانی که در صدد ترک هستند، برخورد کند تا آنها با دلگرمی بیشتر و با انگیزه مضاعف این ماده افیونی را کنار بگذارند چرا که در غیر این صورت، دود آن به چشم همه افراد جامعه می‌رود.

تصویب طرح دادگاه‌های درمان مدار ترک اعتیاد
اما مدیر کل بهزیستی استان در گفت‌و‌گو با همشهری از راه‌اندازی دادگاه‌های درمان مدار ترک اعتیاد در استان برای اولین بار در کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: این طرح در حال حاضر در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مصوب شده است و با همکاری قوه قضاییه در استان اجرا خواهد شد.
«جلیل عفتی» اظهار می‌کند: این طرح در گذشته در کشور آمریکا اجرا شده و نتایج مثبتی داشته است و امیدواریم اجرای آن در استان هم دستاوردهای قابل قبولی داشته باشد.
وی ادامه می‌دهد: در این روش معتادان برای مدت طولانی در در سیستمی کنترلی تحت درمان و مراقبت قرار می‌گیرند تا مدت زمان پاک ماندن آنها از مواد مخدر افزایش یابد.
عفتی می‌افزاید: یکی دیگر از اقداماتی که برای درمان معتادان استان در دستور کار قرار گرفته است تغییر ساختار کمپ‌های ترک اعتیاد به ویژه تغییر ساختار نیروی انسانی آنهاست.
وی می‌گوید: به این ترتیب، کمپ‌های ترک اعتیاد استان از این پس با حضور نیروهای متخصص شامل پزشک، روانشناس و مددکار علوم اجتماعی مدیریت خواهند شد.

توجه به مراکز «تی.سی» در استان
مدیر کل بهزیستی استان از اجرای مراکز درمانی ترک اعتیاد به شکل «تی.سی» یا «اجتماع درمان مدار» خبر می‌دهد و می‌افزاید: مدت زمان نگهداری از معتادان در مراکز تی.سی حداقل ۳ ماه است.
وی با بیان این‌که مراکز تی.سی استان در سال‌های گذشته یکی از موفق‌ترین مراکز تی.سی ترک اعتیاد در کشور بوده ‌اند، می‌گوید: موفق‌ترین روش درمان اعتیاد در جهان استفاده از مراکز تی.سی است به این ترتیب که معتاد در این مراکز آموزش‌های لازم را برای خود کنترلی فرا می‌گیرد.
عفتی اظهار می‌کند: هنوز هم افرادی که در بازه زمانی سال ۸۳ و ۸۴ در مراکز تی.سی در استان درمان شده‌اند، پاک مانده‌اند.
مدیر کل بهزیستی استان با اشاره به فعالیت ۱۵ کمپ ترک اعتیاد مردان و یک مرکز ترک اعتیاد زنان در استان می‌گوید: تمام این مراکز ملزم شده‌اند که ظرف مدت ۶ ماه خود را با شرایط جدید وفق دهند و خدمات را مناسب با استانداردهای تعریف شده، ارائه کنند.
وی درباره تاثیر شیوه‌های درمان اعتیاد نیز می‌گوید: به طور قطع هیچ‌وقت نمی‌توانیم یک روش تنها را برای درمان اعتیاد به معتادان معرفی کنیم اما بهترین و کارآمدترین روش، پیاده کردن روش اجتماع درمان‌مدار در مراکز تی.سی است.

محمدیاسین دهقان/همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..