مدیر کل بنیاد مسکن یزد خبر داد

افزایش ۲ برابری سقف تسهیلات مقاوم‌سازی مسکن روستایی

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان یزد با بیان این که تاکنون ۵۷ درصد مسکن‌های روستایی استان بهسازی و نوسازی شده است، از افزایش سقف تسهیلات این بخش به ۱۰۰ میلیون تومان با کارمزد ۵ درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله خبر داد.

«علیرضا قربانیان» در اهمیت این موضوع اظهار کرد: با توجه به حجم گسترده مخاطرات طبیعی و امکان آسیب پذیری واحدهای مسکونی موجود در شهرها و روستاها ، بنیاد مسکن برای مقابله با تهدید سوانح طبیعی، عملیات پیشگیری پیش از وقوع سانحه را با اجرای طرح ویژه بهسازی و نوسازی سکونتگاه‌های آسیب‌پذیر روستایی در دستور کار خود قرار داده است.

وی یادآور شد: طبق آمارهای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تنها درصد کمی از کل مسکن‌های روستایی موجود به صورت مقاوم هستند و دیگر واحدهای مسکونی روستایی نیاز به بهسازی و نوسازی دارد به طوری که در استان یزد حدود ۴۷ هزار واحد مسکونی روستایی وجود دارد که طبق آمار از زمان شروع این طرح از سال ۸۴ تاکنون، تعداد نزدیک به ۲۷ هزار متقاضی از این تسهیلات جهت بهسازی و نوسازی واحدها با رعایت آئین نامه ۲۸۰۰ (مقاوم در مقابل حوادث) استفاده کرده‌اند که معادل حدود ۵۷ درصد از موجودی مسکن روستایی استان است.

وی در خصوص پرداخت تسهیلات مسکن روستایی در سال جدید نیز گفت: سقف تسهیلات مسکن روستایی که تاکنون ۵۰ میلیون تومان بود با مصوبه هیئت وزیران و ابلاغ بنیاد مسکن کشور، تسهیلات بهسازی و نوسازی مسکن روستایی به ۱۰۰ میلیون تومان با کارمزد ۵ درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله که پیش از این ۱۵ سال بوده، افزایش پیدا کرده تا روستائیان بتوانند اقساط آن را پرداخت کنند.

وی ادامه داد: این تسهیلات در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و همچنین طبق مصوبه دولت، روستاهایی که در حاشیه شهرها قرار داشتند و به تازگی به شهرها پیوستند نیز پرداخت می‌شود.

مدیر کل بنیاد مسکن استان افزود: تسهیلات وام ۱۰۰ میلیون تومانی روستایی برای ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی در کشور تأمین شده است که متقاضیان می‌توانند به شعب بنیاد مسکن در شهرستان‌ها مراجعه و پس از طی مراحل لازم از تسهیلات بانکی بهره مند شوند.

وی با بیان این که ساخت و ساز مسکن روستایی با طراحی و نظارت مهندسین ناظر فنی و بومی منطقه صورت می‌گیرد، گفت: با تشکیل پرونده و پروانه ساخت و نظارت ناظرین و به صورت ضمانت زنجیره‌ای به متقاضیان، بانک‌های عامل اقدام به پرداخت وام درنظر گرفته شده می‌کنند.

مدیر کل بنیاد مسکن استان خاطرنشان کرد: بانک مرکزی تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی را بین بانک‌های عامل توزیع کرده و به بانک‌های عامل ابلاغ شده که بانک‌های عامل پرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی شامل بانک‌های ملّی، ملّت، تجارت، مسکن، صادرات، توسعه تعاون و کشاورزی است.

این مسئول بیان کرد: در سال گذشته بالغ بر ۶۰۰ فقره تسهیلات بهسازی و نوسازی مسکن روستایی به متقاضیان صورت گرفته است.

به گزارش یزدی نیوز و به نقل از روابط عمومی بنیاد مسکن یزد، قربانیان در پایان با تاکید بر این که ساخت مسکن به عنوان یکی از نیازهای اساسی مردم در سطح استان است و از آنجایی که یکی از شاخص‌های مسکن مناسب، ایمن بودن و استحکام ساختمان‌ها بوده است، ابراز امیدواری کرد که با همت مسئولان و مردم، فرهنگ مقاوم سازی و استفاده از تسهیلات در جهت مقاوم سازی و بهسازی مسکن روستایی در بین روستاییان عزیز رواج پیدا کند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..