فقر اقتصادی و فرهنگی؛ عامل خشونت‌های خانوادگی:

آژیر خطر افزایش خشونت‌های خانگی در یزد

خانه، اغلب امنیت، محبت و آرامش را به یاد می‌آورد، پناهگاهی که ما را از طوفان اجتماع در امان نگه داشته و هربار که به آن بر می‌گردیم، خستگی‌ها و و رنج‌های ناشی از دشواری‌های محیط بیرون را به فراموشی می‌سپاریم.

به گزارش یزدی نیوزخانه، اغلب امنیت، محبت و آرامش را به یاد می‌آورد، پناهگاهی که ما را از طوفان اجتماع در امان نگه داشته و هربار که به آن بر می‌گردیم، خستگی‌ها و و رنج‌های ناشی از دشواری‌های محیط بیرون را به فراموشی می‌سپاریم. اما در این میان هستند برخی خانه‌هایی که به جهنم ‌می‌مانند؛ جهنمی که آتش دشمنی، خشم، خشونت، کینه و انتقام درآن هر لحظه شعله‌ورتر می‌شود.  خشونت خانگی واقعیتی آزار دهنده و غیر قابل انکار در دنیای امروز است. خشونت‌های خانگی مخصوص جامعه یا طبقه خاصی نیست و عواملی مانند تغییر سبک زندگی، شیوع اعتیاد و عوامل مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر میزان رخداد انواع خشونت‌های خانگی و افزایش آنها تاثیر گذاشته است.

بهزیستی و «خانه‌های امن»
کارشناس مسئول امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی استان می‌گوید: خشونت‌های خانوادگی تاثیر منفی و ماندگار بر فرد خواهد گذاشت و آسیب‌هایی مانند اعتیاد، طلاق و بیکاری از عوامل مهم درگیری‌های خانوادگی محسوب می‌شوند. «محبوبه داورانی» می‌افزاید: در استان، اعتیاد در صدر عوامل مهم ایجاد خشونت‌های خانوادگی علیه کودکان و زنان است و در این میان آسیب‌های اجتماعی نوپدید مانند مصرف مواد مخدر صنعتی، استفاده بی‌رویه و نادرست از شبکه‌های اجتماعی و ماهواره روابط بین افراد و خانواده را سست‌ کرده است. وی ادامه داد: در سال ۹۲ خانه‌های امن از سوی بهزیستی با هدف حمایت از زنان و دخترانی که در معرض خشونت‌های خانوادگی از بستگان درجه یک، به ویژه والدین خود هستند تاسیس شد.  به گفته داورانی، در کشور ۱۸ خانه امن وجود دارد که به این زنان خدمات اجتماعی ارائه می‌دهد. وی با بیان این‌که در خانه‌های امن، مسائلی مانند تحکیم بنیان خانواده، آموزش مهارت‌های زندگی و کنترل خشم به افراد آموزش داده می‌شود، می‌افزاید: همچنین در‌صورت نیاز زوج یا زوجه می‌توانند برای مشاوره به این مراکز مراجعه ‌کنند.  کارشناس مسئول امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی استان تصریح کرد: بسته به نوع آسیب اجتماعی که زنان در معرض آن قرار دارند، در خانه‌های سلامت از دختران در معرض‌ آسیب، در خانه‌های امن از زنان و دختران خشونت‌دیده و در مراکز بازپروری از زنان آسیب‌دیده نگهداری می‌شوند. داورانی می‌گوید: از نگاه اجتماعی دلایل متعددی از جمله اعتیاد یکی از والدین و بیکاری باعث ارتکاب فرد به خشونت و درگیری در خانواده خواهد شد و در پی آن گسستگی ارتباط اعضای خانواده رخ خواهد داد.
این کارشناس با بیان این‌که بهزیستی برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله خشونت خانوادگی فعالیت‌هایی در برنامه فوریت‌های اجتماعی انجام می‌دهد، می‌گوید: بسیاری از تماس‌گیرندگان با خط تلفن اورژانس اجتماعی، مواردی از خشونت خانگی را گزارش می‌کنند. کارشناس مسئول امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی استان می‌گوید: در پرونده‌های موجود در مرکز مداخله در بحران می‌توان به تعداد زیاد موضوع خشونت خانگی را ملاحظه کرد. همچنین زمانی که زوجین به مراکز مداخله در خانواده مراجعه می‌کنند، روابط بین آنها خدشه دار شده است و این همان خشونت خانوادگی است. داورانی می‌افزاید: در حال حاضر مرکز مداخله در بحران‌های فردی و خانوادگی در مرکز استان، مسئولیت اجرای طرح حمایت از زنان و دخترانی را بر عهده دارد که در معرض خشونت قرار داشته یا قرار گرفته‌اند. به گفته وی، ایجاد «خانه‌های امن» و جا دادن زنان و دختران خشونت دیده و یا در معرض خشونت در این‌گونه خانه‌ها، گامی ‌مثبت برای تامین امنیت جانی و بازسازی روانی زنان و دختران خشونت دیده است.

فقر اقتصادی و فرهنگی؛ عامل خشونت‌های خانوادگی
یک روانشناس یزدی می‌گوید: با تامل در انواع درگیری‌های خانوادگی درک می‌کنیم که مهم‌ترین عامل این پدیده اجتماعی فقر اقتصادی و فرهنگی والدین است. «سید جواد داوودی» می‌افزاید: کارشناسان مسائل اجتماعی بیکاری را جز اولین و مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی کشور عنوان می‌کنند که خود عامل اصلی پرخاشگری نیز محسوب می‌شود همچنین والدینی که دو شیفت کار می‌کنند، هرگز نمی‌توانند در برخورد با همسر یا فرزندان خود، آرام و خونسرد، مهربان و صمیمی‌ باشند. وی ادامه می‌دهد: اعتیاد هم از رئوس مهم و یکی از اضلاع مثلث ایجادکننده خشونت خانگی است. داوودی می‌گوید: فرد معتاد دارای شخصیتی متزلزل است و به ندرت می‌تواند پیوندهای مستحکم عاطفی، وفاداری و تعهد داشته باشد و ارتکاب جرایم از سوی معتادان به علت ضعف روابط انسانی زیاد است و آنها به نوعی امنیت خانواده و جامعه را به خطر می‌اندازند. به گفته وی، وجود الگوهای فردی نامناسب در خانواده، پدر سالاری، الگوگیری از برنامه‌های خشن ماهواره و فیلم‌های خشن و غیر‌اخلاقی ماهواره هم در ایجاد خشونت خانگی تاثیرگذار هستند. این روانشناس ادامه می‌دهد: جدال و دعوا در خانواده‌های نرمال هم وجود دارد اما در حد امکان از نزاع و دعوا در خانه باید دوری کرد. داودی می‌‌گوید: خودآگاهی، کوتاه آمدن، کسب مهارت‌های زندگی، افزایش روحیه معنوی و صبر و بردباری از راه‌های مهم مقابله با درگیری یا خشونت‌های خانگی است. به گفته این روانشناس یزدی، بروز بیشتر دعواهای خانوادگی به دلیل بی‌اعتنایی به حرف‌های طرف مقابل است که باید با داشتن ارتباطی مناسب حل و فصل شود.

هیفا پردل/همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..