ضرورت افزایش پارک‌های شهری:

میدان‌های یزد؛ میزبان شهروندان در شب‌های گرم

پارک مهرآوران تا نیمه شعبان، پارک حسن آباد تا نیمه ماه مبارک رمضان و پارک زیتون نیز تا عید سعید فطر به بهره‌برداری خواهد رسید تا شهروندان برای گذراندن اوقات فراغت خود در تابستان با مشکل مواجه نشوند.

به گزارش یزدی نیوزپارک مهرآوران تا نیمه شعبان، پارک حسن آباد تا نیمه ماه مبارک رمضان و پارک زیتون نیز تا عید سعید فطر به بهره‌برداری خواهد رسید تا شهروندان برای گذراندن اوقات فراغت خود در تابستان با مشکل مواجه نشوند.

پارک‌های یزد در شب‌های بهار و تابستان، میزبان بسیاری از شهروندان است که برای گذراندن اوقات فراغت و فرار از گرمای طاقت‌فرسای هوا، به فضای سبز و پارک پناه می‌برند.
بسیاری از میدان‌های شهر که دارای فضای سبز هستند، این شب‌ها میزبان شهروندان یزدی هستند. در حقیقت می‌توان گفت که سرریز جمعیتی که به پارک‌های شهر مراجعه می‌کنند در مواجهه با کمبود جا به میدان‌های شهر روانه می‌شوند؛ از این رو لازم است که پارک‌های بیشتری برای شهروندان ساخته شود تا نیاز آنها برطرف شود.

ضرورت افزایش پارک‌های شهری
ازدحام شهروندان در برخی از پارک‌های یزد از جمله پارک‌های کوهستان، مارکار، غدیر، هفتم تیر و آزادگان باعث شد که رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر یزد پیشنهاد تسریع در بهره‌برداری از برخی پارک‌های در حال ساخت را مطرح و شورای شهر نیز آن را مصوب کند.
«مرتضی شایق» با اشاره به مشکلاتی که در ارائه خدمات و تامین امنیت در پارک‌ها در زمان شلوغی و ازدحام جمعیت پیش می‌آید، خواستار تقسیم جمعیت پارک‌های شهر در پارک‌های جدید شد.
وی با تاکید بر ضرورت تسریع در بهره‌برداری از پارک‌های جدید شهر از جمله مهرآوران و زیتون گفت: قطعا تامین روشنایی، جدول‌گذاری و پیاده‌روسازی پارک‌های مهرآوران و زیتون، مراجعه به سایر پارک‌های شهری مجاور را کاهش خواهد داد.
این عضو شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به استقبال شایسته مردم از پارک‌های شهری از جمله پارک طبیعت،ادامه داد: مشکلات ناشی از ازدحام شهروندان در پارک‌های شهری بسیار است و باید برای جلوگیری از بروز آنها، چاره‌ای اندیشید.
وی به کمبود جای پارک، نیمکت، سرویس بهداشتی و دیگر نیازهای شهروندان در زمان مراجعه به پارک‌ها اشاره کرد و گفت: پارک غدیر از جمله پارک‌هایی است که بعد از ظهر و شب، جای سوزن انداختن ندارد و این وضعیت نگران کننده است.

علاقه مردم به حضور در پارک‌ها
شایق اظهار کرد: مردم یزد با استقبال از پارک‌های موجود نشان دادند که به حضور در پارک‌ها علاقه دارند. بنابراین شهرداری باید به فراخور این نیاز به تقویت پارک‌های شهری اقدام کند.
وی گفت: پارک مهرآوران هم وسعت مطلوبی دارد و هم به دلیل دسترسی مناسب و دارابودن پارکینگ، مشکلی برای شهروندان مراجعه‌کننده و همسایگان ایجاد نخواهد کرد. بهتر است این پارک تا نیمه شعبان به بهره‌برداری برسد.
وی با اشاره به وسعت ۶۰ هکتاری پارک زیتون نیز ادامه داد: شهرداری می‌تواند با آسفالت معابر و تامین روشنایی، امکان استفاده شهروندان از این پارک را فراهم کند که امیدواریم این عملیات تا عید سعید فطر به پایان برسد.
شایق ادامه داد: می‌توان با آسفالت معابر بدون نیاز به جدول‌گذاری و ساخت سرویس بهداشتی، پارک زیتون را به بهره‌برداری رساند.
رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر یزد بر ضرورت انتقال جمعیت حاضر در پارک‌های شهر به پارک‌های جدید تاکید کرد و افزود: بیم آن می‌رود که این شلوغی، تامین امنیت را با چالش مواجه کند و منجر به بروز مشکلات شود. وی همچنین به ازدحام جمعیت در پارک بزرگ شهدا به رغم توسعه این پارک اشاره کرد و افزود: در این شرایط به نظر می‌رسد که سازمان عمران شهرداری باید اولویت خود را تکمیل پارک‌های نیمه‌تمام قرار دهد.

مرمت و ارتقای کیفیت پارک‌ها
شهردار یزد نیز با اشاره به تکمیل بودن عملیات پیاده‌روسازی و روشنایی پارک مهرآوران از اتمام عملیات کاشت فضای سبز این پارک خبر داد و افزود: شرایط برای بهره‌برداری از پارک مهرآوران در نیمه شعبان فراهم است.
«محمدرضا عظیمی‌زاده» ادامه داد: دسترسی شهروندان به این پارک بسیار خوب است و فضای مناسبی نیز دارد، ضمن این‌که آبیاری فضای سبز آن نیز با سیستم قطره‌ای انجام می‌شود.
وی تاکید کرد: تلاش می‌شود که پارک زیتون هم برای عید سعید فطر آماده‌سازی شود اما قطعا برای روشنایی آن با مشکل مواجه خواهیم شد که امیدواریم با نصب یک برج نور در بلندی تپه، مشکلی برای تامین روشنایی پیش نیاید.
وی درباره ازدحام در برخی از پارک‌های شهر از جمله پارک غدیر نیز گفت: این پارک به تازگی ساماندهی و بازپیرایی و روشنایی آن تقویت شده است و همچنین مبلمان آن از جمله نیمکت‌ها و سطل‌های زباله، تعویض شده است در نتیجه استقبال از آن رو به افزایش است.
شهردار یزد با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای مرمت پارک‌های شهر از سال گذشته تاکنون، اظهار کرد: بسیاری از پارک‌های شهر یزد روشنایی مناسبی نداشتند که شهرداری برای تقویت روشنایی آنها از جمله پارک آزادگان، هفتم تیر و پارک شادی اقدام کرده است.

محمد یاسین دهقان/همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..