زیرساخت‌های ورزش اسکیت در یزد توسعه می‌یابد

رئیس هیات اسکیت استان یزد از اختصاص سه میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل پیست اسکیت ورزشگاه شهید نصیری یزد خبر داد و گفت: به زودی عملیات عمرانی این طرح آغاز می‌شود.

«صادق طهماسبی» ضمن اشاره به زیرساخت‌های ضعیف ورزش اسکیت در استان، اظهار کرد: تنها پیست اختصاصی اسکیت در استان، یک پیست ۴۰۰ متری واقع در مجموعه ۱۵ خرداد منطقه آزادشهر است که در سال گذشته با همکاری اداره کل ورزش و جوانان نسبت به مرمت و بهسازی آن شامل حصارکشی و تامین روشنایی اقدام شد.

وی افزود: البته خوشبختانه با پیگیری و مکاتبات انجام شده اعتباری معادل سه میلیارد ریال جهت تکمیل پیست اسکیت شهید نصیری یزد تامین و حدود ۵۰ درصد از آن تخصیص یافته که به زودی عملیات عمرانی آن آغاز می‌شود.

طهماسبی همچنین گفت:به دنبال درخواست از اداره کل ورزش و جوانان استان نیز مقرر شد تا زمینی در محل ورزشگاه بزرگ شهر جهت ساخت پیست ۲۰۰ متری استاندارد جهت ورزش اسکیت اختصاص یابد.

وی وضعیت زیرساخت‌های اختصاصی اسکیت در شهرستان‌ها را به دلیل انجام نشدن پیگیری‌های لازم در سال‌های گذشته بسیار ضعیف‌تر خواند و گفت: ورزشکاران و علاقمندان به این رشته ورزشی در شهرستان‌ها عمدتاً از محیط پارک‌ها و سالن های ورزشی برای تمرین استفاده می‌کنند ولی امیدواریم رایزنی هیات با فرمانداری‌ها در سال جاری منجر به اختصاص اعتبار خوبی جهت تامین زیرساخت اختصاصی اسکیت در شهرستان ها شود.

طهماسبی استقبال باشگاه‌ها برای آموزش اختصاصی اسکیت را به ویژه به دنبال شیوع کرونا بسیار نامطلوب ذکر کرد و گفت: با توجه به شرایط اقتصادی باشگاه‌داران تنها حدود ۲۰ مورد از باشگاه‌های استان پذیرای این رشته ورزشی هستند و اکثر مربیان از سانس‌های خصوصی باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی بهره می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: البته در سال‌های قبل یک باب مدرسه تخصصی اسکیت در یزد تاسیس شده بود ولی با وجود خروجی‌های خوبی که در تربیت استعدادهای این رشته ورزشی حاتی در سطح کشوری داشت، تداوم نیافت.

وی در ادامه به خسارات سنگین کرونا به ورزش از جمله رشته‌ی اسکیت نیز اشاره و اظهار کرد: کرونا شرایط نامناسبی را برای تمامی رشته‌ها ایجاد کرد و منجر به تعطیلی باشگاها و اماکن ورزشی و همچنین تمرینات و مسابقات شد.

رئیس هیات اسکیت استان گفت: البته هیات اسکیت از این شرایط به عنوان یک فرصت جهت ساماندهی هیات‌های اسکیت شهرستان‌ها و کمیته‌های تخصصی این ورزش برای بهبود وضعیت موجود و ارائه برنامه‌های راهبردی به خوبی بهره گرفت.

وی به مشکلات معیشتی ایجاد شده برای مربیان و داوران این رشته ورزشی و کاهش درامدهای هیات به صفر در اثر شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: در حالی تا اواخر سال ۹۸ تعداد ورزشکاران فعال در رشته اسکیت بالغ بر یک هزار نفر بودن که به دنبال شیوع کرونا هم‌اکنون تنها ۴۳۰ نفر ورزشکار سازمان یافته شامل ۳۱۰ ورزشکار مرد و ۱۲۰ ورزشکار زن در این رشته فعالیت دارند.

وی تعداد ورزشکاران حرفه‌ای حال حاضر استان در رشته اسکیت را نیز حدود ۱۰۰ نفر بیان کرد و گفت: این ورزشکاران به صورت حرفه‌ای در رشته‌های اسکیت سرعت، نمایشی، رول‌بال و هاکی تمرین می‌کنند.
طهماسبی از موانع رشد این ورزش علاوه بر کرونا را نبود حمایت‌های لازم از سوی ارگان‌های دولتی و بخش خصوصی به ویژه در شرایط کنونی خواند و افزود: نبود برنامه‌ریزی مناسب در سطح کلان از دیگر دلایل بازدارنده رشد و پیشرفت در این ورزش است.

وی اهمیت دادن به ورزش اسکیت در سطح مدارس، حمایت رسانه‌ها، توسعه زیرساخت و فضاهای مناسب جهت تمرین و مسابقات را از عوامل موثر در توسعه این رشته ورزشی جذاب برشمرد.

این مسئول با بیان این که استعدادیابی از ارکان اساسی در تقویت ورزش قهرمانی است، گفت: استان یزد در زمینه نیروی انسانی از ظرفیت بالایی برخوردار است لذا پرداختن به مقوله استعدادیابی در این ورزش همانند سایر ورزش‌ها، نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و می‌تواند در رونق و توسعه ورزش قهرمانی اسکیت حائز اهمیت باشد.

طهماسبی در پایان خاطرنشان کرد: در این راستا نیز در نظر داریم با تامین و اختصاص فضاهای مناسب ورزشی برای نونهالان و نوجوانان جهت برگزاری کلاس‌های ورزشی و اوقات فراغت در رشته های مختلف اسکیت، نسبت به شناسایی استعدادهای ورزشی این رشته اقدام کنیم و از طرفی نیز ورزش اسکیت یزد را از حالت تک قطبی به گرایش رشته سرعت به سمت سایر رشته‌ها مانند رول بال و نمایشی که مورد توجه فدارسیون است، سوق دهیم.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..