روابط عمومی ها سر بریده شده اند!

امیر ترقی نژاد/تابناک

امروز روز روابط عمومی است.روزی که ازآن بعنوان قلب تپنده یک سازمان حرف می زنند.۲۷ اردیبهشت در حالی بعنوان هفته ارتباطات و روابط عمومی نامگذاری شده است که این حرفه در این دولت حال و روز خوشی ندارد.هر لحظه بیم آن وجود دارد که با نگاه بدبینانه سازمان تازه احیاء شده مدیریت و برنامه ریزی برای چابک سازی وبه اصطلاح کوچک شدن دولت،این نهاد هم حذف شود!

سال پیش وقتی این نهاد در مجموعه وزارت کشور واستانداری ها با دفاتر حوزه مدیرکل ادغام شد شاید کسی به این باور نمی رسید که در حال حاضر همه مشکلات و انتقاداتی که به دولت وارد است بخاطر اهمیت ندادن به مبحث ارتباطات و روابط عمومی است.دولت همه تلاش خود را بسته تا با مجموعه اقداماتی که انجام می دهد بتواند گره ای از مشکلات و غصه های مردم را باز کند،مشکلاتی که از سالهای پیش این دولت رقم خورده است اما از آنجاییکه یک تیم منسجم ارتباطاتی و از همه مهمتر یک روابط عمومی حرفه ای که مورد حمایت جدی قرار بگیرد در بدنه دولت وجود ندارد،دولت در اندر خم یک کوچه مانده است.

ازطرف دیگر تیم منسجم و رسانه ای منتقدان هم هر روز بر طبل خود با صدای رسا می کوبند،اما امان از یک پاسخگویی و فعالیت ارتباطی مناسب از این دولت!

نمی دانم با این وضعیت بهم ریخنه تیم رسانه ای دولت ،سرنوشت حسن روحانی در انتخابات دور بعد ریاست جمهوری چگونه رقم می خورد؟ترس جدی هواداران دولت تدبیر از آنجایی بیشتر مشهود می شود که دولت روحانی زمانی متوجه اشتباه و کوتاهی خود در این زمینه شود که باید حکایت این ضرب المثل را یاد آورد؛:آمدی جانم به قربانت حالا چرا"

بدنه ساختاری روابط عمومی دولت این روزها افسرده است،افسردگی از ان لحاظ که دولت بدلیل فشار زیاد کاری این نهاد را بعنوان بازوی اجرایی خود فراموش کرده و اهمیتی به آن نمی دهد.نمی داند که این بازو می تواند در پیاده نمودن فعالیت ها و از همه مهمتر پیشبرد برنامه های کوتاه مدت با یک برنامه حرفه ای و ارتباطی مناسب می تواند گامهای روبه جلویی بردارد.شاید این انتقادات هم اکنون نیز دیر باشد ولی بازهم این ضرب المثل هم جای خود دارد که می گوید؛"ماهی را هروقت از آب بگیری تازه است"

دولت تدبیر نیک می داند که بار عظیمی از مشکلات گذشته را به دوش گرفته است.در این وسط هم معادلات جهانی بار اضافه ای را برگردن دولت انداخته است اما توده مردم چگونه باید متوجه این قضایا باشد؟بگذریم در همین چند سال اقدامات ارزشمندی از سوی دولت برای حفظ نظام ورفع مشکلات مردمی صورت گرفته است اما کدام روابط عمومی دولت بوده است که با تکیه بر نظریه های ارتباطی بتواند در توجیه و اطلاع رسانی مناسب برای توده مردم قدم مثبت و روبه جلویی بردارد؟

گیر انتقاد به روابط عمومی نیست بلکه گیر نوک پیکان انتقاد و دلخوری به سمت دولت است، که بجای تصمیم معقول و خردمندانه با تصمیمات نابجا در تضعیف این نهاد مهم ارتباطی قدم برداشته است ودیر یا زود این دود آتش برچشمانش خواهد رفت.

به هر روی به نظر می رسد در این روزهای سخت ارتباطی دولت با حضور صاحبنظران این رشته باید قدمی رو به جلو بردارد. روابط عمومی‌ها با معضلاتی روبرو بوده که برخی به نگاه مسئولان و بعضی دیگر به رویکرد خودشان برمی‌گردد و تا هنگامی که دیدگاه‌ها تغییر نکند جایگاه کنونی بدون تغییر سر جای خود باقی خواهد ماند.

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..