الزام همه ادارات به مناسب سازی مسیر ویژه نابینایان

مدیرکل بهزیستی استان یزد: کلیه ادارات تا پایان سال جاری موظف به مناسب سازی مسیر ویژه نابینایان هستند.

به گزارش یزدی نیوز علی محمد عطابخش با اشاره به مناسب سازی مسیرِ ویژه نابینایان در بهزیستی گفت: بهزیستی استان یزد مطابق با ضوابط، مقررات معماری و شهرسازی و در عمل به قانون و همچنین تاکیدات کتبی ریاست محترم بهزیستی کشور مبنی بر مناسب سازی کلیه ساختمان‌های اداری بهزیستی، اقدام به اجرای مسیر ویژه نابینایان طبق استاندارد‌های جهانی (نصب نوار بساوایی با ضخامتی کمتر از نیم سانتی متر) در کریدور اصلی طبقه همکف ساختمان ستادی (جهت دسترسی نابینایان به معاونت توانبخشی، میز خدمت، آسانسور‌ها و سرویس بهداشتی مناسب سازی شده) بعنوان یک اولویت اساسی کرده است.

وی افزود: طبق فصل ۲ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان (مصوب ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی) کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی و نهاد‌های عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره مندی از آن‌ها برای افراد دارای معلولیت همچون سایر افراد فراهم گردد.

مدیرکل بهزیستی استان یزد گفت : این اقدام به عنوان یک تکلیف قانونی صورت گرفته و سایر دستگاه‌های اجرایی نیز تا پایان سال جاری موظف به اجرای اقدامات مناسب سازی در ابنیه خود هستند.

عطابخش افزود : از سال ۹۶ تاکنون حدود ۵۵ دستگاه اجرایی هر ساله توسط کارشناسان ناظر بهزیستی برای ارزیابی پیشرفت شاخص‌های مناسب سازی ویژه افراد دارای معلولیت در ابنیه دولتی رصد و در جشنواره شهید رجائی امتیازدهی می‌شوند.

گفتنی است هدف اصلی از اقدامات مناسب سازی و اصلاح محیط برای این منظور است که کلیه افراد جامعه قادر باشند تا آزادانه و بدون خطر در محیط پیرامون خود اعم از اماکن عمومی، معابر، محیط شهری و بین شهری و ساختمان‌های عمومی حرکت کنند و از تسهیلات محیطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی با حفظ استقلال فردی بهره‌مند شوند.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..