نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری:

اداره استانها باید به مردم واگذار شود

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از مشکلات کشور این است که سیاست بیش از حد در اقتصاد حاکم شده و نگرش اقتصادی بین مسئولان کشور وجود ندارد.

به گزارش یزدی نیوز، عبدالناصر همتی در گفتگوی تلویزیونی با مردم استان یزد با اشاره به جان باختگان کرونا و عزادار شدن بسیاری از خانواده‌ها اظهار داشت: امیدوارم با موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری بتوانم واکسیناسیون را در اولین فرصت برای گروه های مختلف به پایان برسانم.

وی در مورد اینکه چرا وارد صحنه انتخابا شده است، افزود: شرایط اقتصادی کشور ما شرایط مطلوبی نیست و فکر کردم که اگر این روند ادامه پیدا کند، ممکن است نتایج بدتری برای کشورمان داشته باشد.

لزوم بازنگری در اداره اقتصاد کشور

همتی عنوان کرد: اکنون اقشار مختلف مردم در اغلب استانها گرفتار بیکاری و در تنگنای مالی هستند بنابراین تردیدی نیست که در اداره اقتصاد کشور باید بازنگری شود و این مهم برنامه اصلی من در اداره دولت است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: واقعیت این است که سیاست بیش از حد در اقتصاد حاکم شده و مسائل اقتصادی ما به شدت درگیر مسائل سیاسی است و در کشور ما نگرش اقتصادی در بین مسئولان وجود ندارد در حالی که در دنیا سیاست را در خدمت اقتصاد و در خدمت طراحی های اقتصادی قرار داده‌اند.

وی با بیان اینکه مردم ایران همیشه در صحنه هستند، افزود: همان مردمی که رای داده اند از نظر سیاسی و اقتصادی محرومتر می شوند و باید بازنگری در این زمینه شود و با برنامه در عرصه اقتصاد وارد عمل شد.

همتی با اشاره به اینکه در ۴۰ سال گذشته، حوزه اقتصاد را مدنظر داشته ام و در این زمینه اشراف کامل دارم و می دانم گیرهای کشور کجاست، تصریح کرد: نباید این فرصت ایجاد شده برای اصلاح اقتصاد را از دست بدهیم.

راهبرد جدی برای توسعه اقتصادی استانها وجود ندارد

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در استانها مشکلات جدی در حوزه های مختلف داریم و علت آن نیز این است که راهبرد جدی برای توسعه اقتصادی استانها نداریم و با توجه به اینکه ظرفیت ها و قابلیت های استانها متفاوت است، پس چاره ای نداریم که کلکسیونی از مشکلات که به خاطر نگاه متمرکز در تهران به وجود آمده را حل و فصل کنیم.

وی تصریح کرد: اکنون به دلیل نگاه تمرکزگرایانه ای که در تهران وجود داشته، شهرهای دیگر به تدریج خالی از جمعیت شده و جمعیت آن به حاشیه شهرهای بزرگ رفته اند که این امر خود مشکلات بسیاری به دنبال دارد.

همتی تاکید کرد: بر این اساس، اولویت اول من این است که تصمیمات اقتصادی در استانها، حاکم بر تصمیمات سیاسی باشد و معتقدم باید نگاه سیاسی را از استانها را برداریم و نگاه اقتصادی به آنها داشته باشیم.

وی اظهار داشت: اگر بخواهیم استانها توسعه پیدا کنند باید ویژگی هر استان را مورد توجه قرار دهیم بنابراین جلساتی با افراد نخبه و تعیین کننده استانها خواهیم داشت و به طور جد، توسعه استان را مدنظر قرار دهیم.

اداره استانها باید به دست خود مردم انجام شود

همتی یادآور شد: استانها پتانسیل بسیار قوی برای پیشرفت دارند اما نکته قابل توجه اینجاست که باید استانها را به خود مردم استان و نخبگان استان واگذار کنیم تا بر مبنای شایسته سالاری اداره شود و دلیلی ندارد که در استان، افراد نخبه و توانمند و مورد قبول مردم وجود داشته باشد اما برای انتصاب استاندار یا سایر مدیران، افرادی از سایر استانها مدنظر قرار بگیرند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: هرچه از مرکز دور می شویم، میزان توسعه یافتگی کاهش می یابد و این مسیری است که باید با آمایش سرزمین اصلاح شود.

همتی بیان کرد: کشور ما یک کشور چهار فصل است و در هر نقطه از کشور ما یک ویژگی برای جذب توریست در ایام مختلف سال وجود دارد و جذابیت دیدن تاریخ و طبیعت و زیبایی های ایران، می تواند به توسعه صنعت تویستم به عنوان یک صنعت بزرگ نگاه کند اما لازم است برای توسعه این صنعت، سختگیری ها را کم کنیم و بدانیم هر یک توریست، اشتغل برای استان ایجاد می کند.

وی گفت: اکنون در بسیاری از استانها، سرمایه گذاری در بومگردی‌ها در حال توسعه است و توسعه این مراکز در استانها یکی از اولویت هاست.

مشکل بیکاری در کشور متاثر از نگاه سیاسی دولت به مسائل است

همتی اظهار داشت: مسئله بیکاری تقریباً در همه استانها مشترک است که یک بخش آن به خاطر راهبردی است که دولت داشته و آن، نگاه سیاسی است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: در طول یک دهه گذشته، رشد اقتصادی به خاطر کاهش منابع توسعه، مواجه با یک رشد متوسط در حد ۴.۵ درصد بوده است اما اگر بتوانیم بیکری را به عنوان یک معضل جدی در استانها پیگیری کنیم و اقشار محروم استانها را محرومیت زدایی کنیم، رشد اقتصادی افزایش می یابد.

همتی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: یارانه هدفمند پرداخت نشده و فقیرترین دهک های جامعه همان‌قدر یارانه می گیرند که دهک های بالا می گیرند که این باید به صورت جدی اصلاح شود.

وی تصریح کرد: برای توانمند سازی مردم استان یزد باید دو راهبرد را پیش ببریم یکی اصلاح حداقل دستمزد که باید به نزدیک ۶.۵ میلیون تومان است برسد و دیگری خریدهای اعتباری است.

برنامه های همتی برای یزد

همتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه های خود برای استان یزد اظهار داشت: برای یزد برنامه های جدی دارم و اگر مردم یزد اعتماد کنند و مسئولیت اجرایی برای چهار سال آینده را به من بسپارید، برای بحران آب به عنوان اصلی ترین مشکل کشور، دستورکار جدی دارم.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در یزد به خاطر شرایط آفتاب و کویری بودن منطقه، مزرعه انرژی های خورشیدی ایجاد می کنیم و این مهم نیز یک دستوالعمل جدی است.

وی، توجه به مثلث گردشگری یزد، اصفهان، شیراز را نیز یکی از برنامه ها و راهبردهای اصلی دولت خود در صورت انتخاب یاد کرد و گفت: نیاز داریم که کشورمان را به دنیا بشناسانیم و از این جهت درآمد کسب کنیم و اجازه ندهیم برای مقوله گردشگری و توریست ها حاشیه ایجاد شود.

همتی همچنین با اشاره به سابقه طولانی استان یزد در صنعت نساجی عنوان کرد: یزد صنایع نساجی بسیاری دارد که این صنعت باید به روز شود و در این زمینه اقداماتی در دستور کار دارم.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..