نشست هم اندیشی باغداران و حافظان باغات در یزد برگزار شد

نشست هم اندیشی باغداران و حافظان میراث سبز باغات با حضور باغداران نمونه و برخی از مسئولان استان در باغ دولت آباد یزد برگزار شد.

«نیره پورملائی» مدیر کل محیط زیست استان در این نشست هم اندیشی که با محوریت حفاظت از باغ‌های استان و از بین بردن عوامل موثر بر خشکیدگی و از بین رفتن باغات سبز استان  در باغ جهانی دولت آباد یزد برگزار شد، اظهار کرد: از آن جایی که یکی از مهمترین مولفه‌های نگهداری از باغ‌های استان، وجود قنات است، باید به قنوات استان توجه ویژه ای شود.

وی افزود: پیشینیان ما در امر مدیریت آب بسیار موفق بودند و نباید تلاش‌های آنان برای ایجاد زیست بومی سبز در دل کویر از دست برود.

پورملائی ضمن گرامیداشت هفته محیط زیست اظهار کرد: انسان جزئی از طبیعت است لذا اگر خود را جدا از طبیعت محیط زیست بداند و آن را به حال خود رها کند، قطعاً با مشکلات جدی و جبران ناپذیری مواجه خواهد شد.

مدیر کل محیط زیست استان ادامه داد: اگر دانش زیست محیطی ما به عنوان یک بینش عمیق در بین آحاد جامعه ترویج نشود، موفق نخواهیم بود.

وی تاکید کرد: محیط زیست باید در اولویت تمامی حوزها اعم از مدیریت، سیاست و اقتصاد باشد تا بتوان از آن نگهداری کرد.

پورملائی با بیان این که شعار امسال هفته محیط زیست با عنوان «نیم قرن حفاظت از زیست بوم های ایران» به امید همراهی برای نگهداری از محیط زیستی است که بسیار آسیب دیده و نیازمند جبران و بازسازی است.

وی با اشاره به اینکه ثبت جهانی باغات می تواند یک مولفه مهم و قابل توجه برای استان باشد، افزود: ثبت جهانی باغاتی که در دل کویر و در اقلیم و مکانی منحصر به فرد و با مشقت گذشتگان ایجاد شده، بهترین راهکار برای سپاسگزاری از پیشینیان است.

وی با تاکید بر اینکه آب باید مدیریت شود، افزود: انسان با برهم زدن چرخه طبیعت و مدیریت نادرست آب به چرخه زیست محیطی آسیب زده لذا با مدیریت آب باید حق حیات طبیعت و وحش را به آن برگردانیم.

«سیدمصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز ایجاد کمیته حفظ باغات و محیط زیست از مهمترین فعالیت این دوره از شورای شهر دانست و اظهار کرد: این کمیته بایستی با تلاش، همکاری و هم اندیشی به حفظ باغ های استان را به نتیجه برساند.

وی افزود: احیای قنات‌هایی که دارای قابلیت آبدهی هستند، یکی از شاخصه های مهم حفظ باغات است.

فاطمی با اشاره به این که احیای برخی از قنات‌های استان در دستور کار این اداره کل است، افزود: قنات زارچ با تلاش‌های بسیار درحال احیاست و در حال حاضر روزانه ۳۰ لیتر آبدهی را شامل می‌شود و در کنار آن نیز به احیای قنات حسن آباد نیز توجه داریم.

وی با بیان این که برخی از قنات های قابل احیا در وضع نامناسبی به سر می برند، اضافه کرد: متاسفانه قنات فیروزآباد به یک نهر بزرگ فاضلاب تبدیل شده و بخشی از شهر را نیز طی می کند و چون ثبت نشده در احیای آن ناتوانیم.

این مسئول اضافه کرد: در برخی از نقاط مثل سید گلسرخ، حفره‌هایی ایجاد شده که هر لحظه ممکن است بخشی از شهر را به خاطر حجم فاضلاب‌هایی که در برخی از قنوات وجود دارد، فرو بکشد.

وی در رابطه با ثبت جهانی باغ های استان، بیان کرد: خوشبختانه به تازگی روند ثبت باغات استان از جمله بافق، شاهدیه و تفت درحال انجام است ولی استان همچنان ضوابط برای ثبت باغات ندارد و نیازمند همراهی جهادکشاورزی و شهرداری هستیم.

فاطمی تاکید کرد: در برخی از شهرهای کشور، سازمان‌هایی در شهرداری‌ها برای حفظ باغات و قنوات انجام می‌شود که این امر باید برای یزد نیز تحقق یابد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..