بلاتکلیفی ۳۰۰ کارگاه‌ کوچک نساجی در مریم‌آباد یزد

سالهاست که مسئولان یزد در تدارک محلی برای خارج کردن بیش از ۳۰۰ کارگاه نساجی کوچک با اشتغالزایی مستقیم ۱۲۰۰ نفر در محله‌ای تاریخی در این شهر به نام مریم آباد هستند ولی تاکنون زیرساخت‌های لازم برای استقرار این واحدها در مکان جانمایی شده صورت نگرفته و هم مردم محله و هم صاحبان این کارگاه‌ها در بلاتکلیفی...

محله مریم‌آباد در قسمت شرقی شهر یزد واقع شده است، هرچند این منطقه در گذشته خارج از محدوده شهر یزد بوده ولی با پیشرفت تدریجی شهر اکنون جزو یکی از محلات یزد محسوب می‌شود.

وجه تسمیه نام این محله مأخوذ از «مریم ترکان خاتون» مادر سلطان قطب الدین از اتابکان یزد است‌که در اوایل قرن هفتم با حفر قناتی محله‌ای را به نام خود ایجاد کرده است.

این محله از گذشته‌ها، کارگاه صنعتی زیادی ایجاد شده‌ که بیشتر آنها، کارگاه‌های نساجی کوچک هستند و سالهاست برای خارج کردن این کارگاه‌ها از فضای شهری، زمینی در جاده روستای دربید برای ایجاد شهرک صنعتی جدیدی به نام شهرک صنعتی تخصصی نساجی منظور شده ولی به گفته مسئولان محله هنوز فاقد زیرساخت‌های لازم مانند آب و برق است.

 

«علی مطلق» نماینده هیات مذهبی مریم‌آباد در جمع خبرنگاران با اشاره به این موضوع می‌گوید: مریم‌آباد از قطب‌های نساجی در شهر یزد است چرا که در درون خود ۳۰۰ کارگاه نساجی را جای داده ولی در سالهای اخیر همین کارگاه‌ها که اشتغال بالغ بر ۱۲۰۰ نفر را به طور مستقیم فراهم آورده‌اند، به دلیل واقع شدن در داخل فضای شهری و مسکونی و مسائل زیست محیطی به عنوان واحدهای مزاحم شهری تعریف شده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: در همین راستا نیز در دولت گذشته، زمینی در جاده روستای دربید برای ایجاد شهرکی به نام شهرک صنعتی نساجی کلنگ‌زنی شد ولی متاسفانه تاکنون حمایت‌های لازم برای تامین زیرساخت‌های آن فراهم نشده است.

مطلق با بیان این که شهرک مذکور فاقد آب و برق است، می‌گوید: با توجه به تعریف این شهرک به عنوان شهرک صنعتی خصوصی، دولت حاضر به تامین انشعابات داخل مجموعه نیست و این در حالیست که حتی دولت تاکنون اقدامی برای تامین این زیرساخت‌ها تا ورودی شهرک نیز نکرده است.

وی به بازدیدهای مکرر مسئولان استان که برخی از آنها نیز از شخصیت‌های برآمده از همین محله نیز هستند طی سالیان گذشته تاکنون اشاره و خاطرنشان می‌کند: متاسفانه نبود حمایت‌های لازم در این خصوص نه تنها مشکلاتی را برای اهالی محله ایجاد کرده بلکه صاحبان این واحدها نیز از یک سو تحت فشار اخطارهای زیست محیطی هستند و از سوی دیگر نیز با تامین مواد اولیه و گرانی آنها دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

این نماینده مردم محله مریم‌آباد با اشاره به جمعیت حدوداً ۱۰ هزار نفری منطقه، عنوان می‌کند: مجموعه ورزشی امام سجاد مریم‌آباد ثمره فعالیت شورای چهارم شهر یزد است و سالن مجاور زمین چمن مجموعه که تحت عنوان سالن مدیریت بحران در دولت گذشته کلنگ‌زنی شده نیز بیش از ۱۰ سال به حال خود رها شده بود که در دوره پنجم شورای شهر با اختصاص بودجه مصوب کمیسیون فرهنگی تا مرحله نصب کف‌پوش پیش رفته است ولی تکمیل آن نیازمند اختصاص دو میلیارد تومان اعتبار دیگر است.

وی به مشکلات ناشی از فعالیت و اقامت اتباع خارجی در این محله نیز اشاره و خواستار مساعدت مسئولان کلان کشور جهت ساماندهی آنها در شهرهای مهاجرپذیری مانند یزد می‌شود.

 

«منصور خاکی» یکی دیگر از بزرگان محله نیز به واقع شدن محله در مجاورت گود زباله و زندان مرکزی یزد اشاره و نسبت به اختصاص نیافتن اعتبارات دولتی و شهری به این منطقه ابراز گلایه می‌کند.

وی با بیان این که طی دو سال گذشته محله مریم آباد میزبان اصلی هیات‌های مذهبی استان در سوگواری ماه محرم بوده است، از دیگر مشکلات این محله را نبود راه دسترسی مناسب به محله ذکر می‌کند و می‌گوید: مهمترین راه دسترسی محله از بلوار دهه فجر است که متاسفانه بیشتر شبیه کمربندی در شهر یزد ایفای نقش می‌کند و به خصوص در روزهای پنجشنبه از ترافیک بالایی برخوردار است.

خاکی در این باره خواستار اهتمام شهرداری برای تملک پلاک‌های در مسیر جدید دسترسی محله از میدان صاحب الزمان(عج) شد و گفت: مجموعه ورزشی مریم آباد در حالی میزبان ورزشکارانی از سراسر شهرستان یزد است که کمتر مورد توجه حمایتی مسئولان واقع شده است.

 

«جعفر جوادی» از دیگر فعالان این محله نیز از نبود فضای سبز مناسب در محله گلایه و ابراز می‌کند: متاسفانه فضای سبز موجود نیز نه تنها فاقد وسایل بازی کودکان است بلکه وسایل مناسبی برای بزرگسالان نیز ندارد.

وی از مسئولان شهر و استان یزد می‌خواهد به محلات بزرگ و حاشیه شهر توجه بیشتری لحاظ کنند و امکانات رفاهی بیشتری را به ویزژه برای محلات پرجمعیت تدارک ببینند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..