آینده پژوهی؛ ضرورتی برای تصمیم گیری دقیق در حوزه های فرهنگی و اجتماعی

استاندار یزد با اشاره به ضروت آینده پژوهی و احصاء نیازها و اولویت های آینده جوامع، گفت: بها دادن به طرح های آینده پژوهی حوزه اجتماعی - فرهنگی در شورای فرهنگ عمومی استان نشان دهنده این است که به منظور اتخاذ تصمیمات دقیق، تصمیم گیری ها در این مسائل با استفاده از پژوهش های اینچنینی صورت خواهد گرفت.

به گزارش یزدی نیوز، دکتر طالبی در نشست شورای فرهنگ عمومی استان که با حضور آیت الله ناصری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد و اعضای شورا به منظور بررسی و همفکری در خصوص طرح آینده پژوهی اجتماعی – فرهنگی استان یزد در سالن کوثر استانداری برگزار شد، به ضروت آینده پژوهی و احصاء نیازها و اولویت های آینده جوامع اشاره کرد و گفت: امروزه بسیاری از مراکز مطالعاتی و پژوهشی دنیا بر مبنای آینده پژوهی اقدامات و فعالیت های خود را سامان می دهند در حالیکه به این مهم در جامعه ما چندان پرداخته نشده است.
وی به جایگاه آینده پژوهی و آینده نگری از منظر قرآن و احادیث و لزوم تنظیم برنامه ها و اهداف متناسب با آینده اشاره و خاطرنشان کرد: شاید یکی از آینده پژوهی های ریشه دار در فرهنگ دینی ما، نگاه به آخرت و اهمیت توجه به اقدامات و رفتارهایی است که با علم به وجود آخرت، باید انجام دهیم.
استانداریزد با بیان اینکه باید آینده پژوهی در جامعه ترویج یافته و به انجام چنین مطالعاتی کمک شود، اظهارداشت: در بسیاری از مواقع در جریان آینده پژوهشی، توجه زیادی به داده های در دسترس نشده است.
وی افزود: به عنوان نمونه با در نظر گرفتن آمار و اطلاعات جمعیت می توان برای نیازهای ۱۰ تا ۲۰ سال آینده از جمله تعداد کلاس، مدرسه، دانشگاه، نیازهای ازدواج جوانان و… برنامه ریزی کرد ولی در نظام برنامه ریزی متاسفانه آنچنان که باید و شاید از این اطلاعات بهره برداری نمی شود.
دکترطالبی ادامه داد: با توجه به اینکه داده ها و اطلاعات مورد نیاز حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی چندان در دسترس نیست، باید اقدام پژوهشی عمیقی در ارتباط با جمع آوری اطلاعات این حوزه ها صورت گرفته و مساعدت های لازم انجام شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش به مطالعات ارائه شده در شورای فرهنگ عمومی اشاره کرد و گفت: با وجود همه نقدهایی که به این مطالعات می شود اما این مطالعات نشان دهنده این بوده که شورای فرهنگ عمومی استان یزد بر آن است بر اساس مطالعات انجام شده در این حوزه برای مسائل فرهنگی تصمیم بگیرد.
استانداریزد در انتها اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم با بهره گیری از ظرفیت این مطالعات و اصلِ فلسفه ی آینده پژوهی که نمای دقیقی از وضعیت فعلی استان و مسیر پیش روی ما در آینده ارائه می دهد، تصمیمات خوبی را در استان بگیریم.

منبع:استانداری یزد

بخش نظردهی بسته شده است..