باحضور 13شهر نمونه گردشگری:

برگزاری نشست فرمانداران و شهرداران شهرهای نمونه گردشگری در میبد

پنجمین نشست تخصصی فرمانداران ، شهرداران و رئیسای میراث فرهنگی شهرهای نمونه گردشگری با هدف تبادل نظر پیرامون تعیین شاخص های شهرهای نمونه گردشگری برگزار شد.

به گزارش یزدی نیوزمدیرکل دفتر مناطق نمونه گردشگری و زیرساخت های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در حاشیه این نشست به خبرنگار ایرنا گفت: در این نشست مسئولان هر شهر علاوه بر اظهار نظر در خصوص ظرفیت های گردشگری شهر خود با ظرفیت های شهرهای دیگر هم آشنا می شوند.
جلال تاجیک با تاکید بر فعال شدن دبیرخانه شهرهای نمونه گردشگری افزود: مسئولان شهرهایی که نشست ها در آن تشکیل می شود باید تا برگزاری نشست های بعدی مصوبه ها را به طور جدی پیگیری کنند .
وی خاطرنشان کرد: بحث مذاکره با شورای عالی معماری شهرسازی و شهرداری ها یکی از دستورکار این نشست است که باید در تهران آن را دنبال کنیم.
این مسئول ، تشکیل معاون سرمایه گذاری گردشگری را از پیشنهادهای مسئولان شهرهای نمونه گردشگری عنوان و اظهار کرد: تشکیلات توسعه هرچند مخالف قانون است اما تلاش می کنیم این کارها را انجام دهیم.
مدیرکل دفتر مناطق نمونه گردشگری و زیرساختهای سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ادامه داد : در کشور ۱۳ شهر نمونه گردشگری داریم و شهر کاشان به عنوان چهاردهمین شهر هنوز به تصویب دولت نرسیده است اما همیشه عضو ناظر ما در نشستها بوده است.
تاجیک با اشاره به اینکه مصوبه شهرهای نمونه گردشگری در دولت نهم و دهم مناسب نبود افزود: در دولت تدبیر و امید این مصوبه را احیا کردیم اما هنوز ناقص است و نیاز به بررسی دارد.
وی افزود: هرچند در آینده برنامه ای برای افزایش شهر نداریم اما شاید در چارچوب قانون در شورای عالی میراث فرهنگی نسبت به افزایش شهرها تلاش کنیم.
تاجیک با اشاره به شاخص های شهرهای نمونه گردشگری تاکید کرد: هدف این نشست ها پیرامون شهرهای نمونه گردشگری این است که گردشگری محور توسعه و برنامه نخست آنها شود و شهرداری ها هم کمک کنند زیرساختهای گردشگری راحتر در اختیار سرمایه گذاران قرار بگیرد.
وی اضافه کرد: شهرداری ها می توانند با تخفیف عوارض یا رایگان کردن و یا دادن زمین سرمایه گذاران را برای تامین زیرساخت ها تشویق کنند.
این مسئول ادامه داد: چنانچه زیرساخت ها در شهرهای نمونه گردشگری فراهم باشد به عنوان مثال اگر گردشگری وارد شیراز شد می تواند با بروشور ، راه اندازی تلگرام ، اطلاع رسانی در هتل ها تبادل گردشگری برقرار شود.
تاجیک گفت: بدنبال آن هسیتم که با همکاری وزارت کشور شاخص های جدیدی را برای شهرهای نمونه گردشگری تعریف کنیم که اگر امکان داشته باشد در سالهای آینده با انتظام بخشی توزیع مناسب شهرهای نمونه گردشگری را در کشور تدوین کنیم .
فرماندار میبد نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت های این شهرستان گفت: امروزه گردشگری به عنوان صنعتی پاک و درآمدزا در دنیا مطرح است بگونه ای که در نقاط مختلف کشور با ظرفیت هایی که در زمینه های تاریخی ، فرهنگی و صنایع دستی کم نظیر و منحصر به فرد داریم می توانیم برای این صنعت اشتغالزا و درآمدزا برنامه ریزی کنیم.
شهرداران و فرمانداران تعدادی از شهرهای نمونه گردشگری هم با اظهار علاقه به بافت های تاریخی میبد ،نظرات سازنده ایی را در رونق شهرهای نمونه گردشگری و سیاست ها و برنامه ریزی های کلان در این زمینه مطرح کردند.
تعدادی از شرکت کنندگان بعد از پایان نشست در مجموعه کاروانسرای شاه عباسی از خانه بوم گردی عطاری میبد بازدید کردند.
شهرستان میبد با یکصد هزار نفر در ۵۰ کیلومتری شمال یزد واقع است.

بخش نظردهی بسته شده است..