متن کامل گفتگوی شهروندان با استاندار یزد در کلاب هاوس دیده بانی خبر

محمدعلی طالبی استاندار یزد چهارشنبه شب – ۲۹ اردیبهیشت ۱۴۰۰ – در شبکه اجتماعی کلاب هاوس پاسخگوی سوالات، دغدغه‌ها و دیدگاه‌های برخی از شهروندان و فعالان سیاسی، اجتماعی و رسانه‌ای استان یزد بود. در ادامه متن کامل این گفتگوی ۲ ساعت و نیمه که تا نیمه های شب به طول انجامید را می‌خوانید:

 

فرزاد فیضی، خبرنگار، مدیرخانه مطبوعات ورسانه های استان یزد و مجری جلسه به عنوان سوال آغازین بحث:

باتوجه به سابقه حضور شما در بحث برگزاری انتخابات در دهه های اخیر، تحلیل و برآورد شما از وضعیت فعلی استان در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ و اقدامات دولت و هیات های اجرایی و نظارت انتخابات چیست؟

در راستای کارهایی که دولت باید انجام دهد تفاوتی با دوره‌های پیش انتخاباتی ندارد. تعدادی داوطلب در شهرستان‌های استان با ردصلاحیت هیئت اجرایی روبرو شدند که با مذاکره و نگاه به ضرورت مشارکت حداکثری و فراهم کردن فرصت برای حضور همه گروه ها و سلایق و دلسوزان شهر و روستا حل شد و چالش جدی نداشتیم و فقط در حد چهار درصد رد صلاحیت شدند که البته فرصت داشتند تا در هیئت نظارت اعتراض کنند. بنابراین آمادگی نسبی وجود دارد اما وجه دیگر بحث حضور مردم پای صندوق های رای است که به عنوان استاندار و مسئول مستقیم برگزاری انتخابات نگرانی‌هایی دارم چراکه متاسفانه انتظارات ما برآورده نشد و جمع زیادی از افراد که می‌توانستند منشا خدمت و محرک جامعه برای حضور در پای صندوق‌های رای باشند و زمینه مشارکت حداکثری را فراهم کنند رد صلاحیت شدند.

در انتخابات ریاست جمهوری هم به نوعی بی تفاوتی بخشی از جامعه را با توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی شاهد هستیم و از طرفی یأس و سرخوردگی نسبت به مسائل مختلف وجود دارد، که این موضوع نشان می‌دهد آمادگی مشارکت در همه جمعیت نیست.

 

به نظر می رسد هیات نظارت استان ضعیف تر از دوره های قبل عمل کرده است به طوری که گفته می شود جلس نهایی بدون برگزاری همه اعضا برگزار و به صورت تلفنی رای ها ثبت شده است، نظر شما در این مورد چیست؟

شخصا احترام زیادی برای نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی قائلم ولی ناگزیر هستم به عنوان یک قضاوت تاریخی حرف شما را تایید کنم. در این دوره عملکرد ضعیف هیئت نظارت استان را شاهد بودیم.

من تجربه های مختلفی را از هیئت‌های نظارت در مسئولیت‌های مختلف داشته‌ام چه زمانی که اکثریت نمایندگان استان اصلاح‌طلب و چه اصولگرا بودند. ولی در این دوره متاسفانه علی رغم جلسات متعدد با نمایندگان وقتی صحبت ها را مرور و با عملکرد مقایسه می کنم خروجی چیز دیگری است. بعضی وقتها احساس می‌کنم که نمایندگان هیچ نقش خاصی در بررسی صلاحیت ندارند یا شاید تصمیم جای دیگری گرفته می‌شود و فقط دوستان امضا می‌کنند. قرار بر این بود تا از داوطلبین رد صلاحیت شده دعوت کنند و توضیحات آن‌ها را بشنوند که این اتفاق رخ نداد و می‌توان گفت هیئت نظارت استان منفعل عمل کرد.

بعضا نمایندگان رد صلاحیت‌ها را به نتایج استعلامات از اطلاعات سپاه، اطلاعات، ثبت احوال، دادگستری و سایر مراجع ارجاع می‌دهند که موجب قضاوت اشتباه در مورد این مراجع خواهد شد. می‌خواهم بگویم که این مراجع مسئولیتی در مورد تایید یا رد صلاحیت ندارند آنها وظیفه دارند که اگر سوابقی از افراد داوطلب نزد آنهاست ، سوابق را در پاسخ به استعلام هیئت های اجرایی و نظارت ارسال کنند. جفاست که توپ را به زمین مراجع استعلامی می‌اندازند در صورتی که مسئولیت مستقیم و کامل به عهده هیئت نظارت است.

 

با توجه اشراف شما به موضوعات انتخابات، رد صلاحیت تعداد زیادی از داوطلبین در هیئت مرکزی نظارت پس از اخذ تاییدیه نهایی در هیات نظارت استان را تایید می کنید؟

بله متاسفانه هیئت مرکزی نظارت فراقانونی عمل کرده‌ یعنی کسانی که در هیئت اجرایی و هیئت نظارت شهرستان و استان تایید شده‌اند و تاییدیه آنها از نظر قانون قطعی است، را هم رد صلاحیت کرده است که این کار را هم قانونی نمی دانم که البته در این مورد همه از جناح اصولگرا بودند. تصور من این است که هیئت مرکزی نظارت می‌خواهد ادای شورای نگهبان را در بیاورد و نظارت استصوابی را دنبال کند درصورتی که هم ماهیتا انتخابات شوراها با سایر انتخابات‌ها متفاوت است و هم هیئت نظارت مجلس از نظر شان و جایگاه با شورای نگهبان فرق دارد.

 

محمد امامی، فعالی سیاسی اجتماعی:

بعضاً دیده‌شده که اعمال فشار غیرقانونی و تاثیر برخی از سفارش های افراد غیر مسئول و ائمه جمعه و کسانی که افراطی عمل می کنند در تصمیم گیری ها و مدیریت استان بیشتر از شخص استاندار و استانداری یزد تاثیر داشته است. برای جلوگیری از تضییع حقوق شهروندی و پیشگیری از این اعمال فشارهای غیرقانونی چه اقدامات موثری داشته اید؟

نقد شما در سطح ملی وجود دارد و فقط مختص استان یزد نیست و من هم ممکن است مثل شما نقد داشته باشم. به هر حال در مسائل سیاسی دیدگاه ها متفاوت است. بسیاری از نگرانی‌های برخی نهادها با این نگاه که همه فعالیت‌های سیاسی ممکن است به تضعیف نظام منجر شود و یا برخلاف مصلحت نظام است درست نیست و من مخالف این هستم.

می‌توانم این ادعا را داشته باشم که در طول دو سال و نیم گذشته تعامل بسیار خوب در مجموعه استان بین دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و قضایی برقرار شده و خیلی وقت‌ها هم در بحث رعایت حقوق شهروندی با همین تعاملات بعضی از مسائل حل شده است. نمی‌توانم انکار کنم که ممکن است تضییع حقوق شهروندی هم صورت گرفته باشد ولی می توانم این ادعا را داشته باشم که این مسائل در مقایسه با مناطق دیگر کشور به حداقل رسیده است.

 

مهدی زمان زاده، خبرنگار و مدیرمسئول کانال دیده بانی خبر:

با توجه به دسترسی شما به اطلاعات نظرسنجی‌های کشوری در حال حاضر برآورد شما از میزان مشارکت مردمی در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر چقدر است؟

برش استانی بعضی از نظرسنجی هایی که در سطح ملی انجام می شود به صورت هفتگی در اختیار ما قرار می‌گیرد. اکنون مشارکت در انتخابات حدود ۴۰ درصد پیش‌بینی می‌شود که البته روند افزایشی هم دارد. فکر می کنم چنانچه از فرصت باقیمانده تا انتخابات با نگاه حضور حداکثری جریان‌های سیاسی استفاده شود مشارکت در انتخابات به ۵۰ درصد هم می‌رسد.

 

محمد شاکر اردکانی، فعال سیاسی:

نقش استاندارد در مدیریت استان چقدر است و چقدر توانستید در مسائل کلان استان تصمیم گیری کنید؟

در مورد انتخاب مدیران بومی برای غول‌های اقتصادی استان از جمله چادرملو، اختصاص دو درصد از درآمد معادن در راستای عمل به مسئولیت های اجتماعی و معضل آب و تعرض به خط انتقال هم توضیح بفرمایید.

آیا نباید افسوس بخوریم که این معادن خاک استانمان را بار می کنند و هیچ گونه سرمایه گذاری در این مسیر نمی کنند؟ آیا سال‌های سال باید این آرزو بر دل ما بماند که یک تیم فوتبال داشته باشیم؟

استاندار نقش بسیار زیادی در استان دارد و از نقش و تاثیر گذاری خودم در استان در دو سال و نیم گذشته راضی هستم. در شرایطی قبول مسئولیت کردم که بدترین شرایط بعد از انقلاب بود و نگاه من این بود که روزهای سخت و چالشی را پیش رو دارم و شاید کار زیادی هم نتوانم انجام دهم. اما امروز بعد از دوسال و نیم خوشحال هستم و احساس می‌کنم در راهی که استان در این مدت طی کرده است موثر بوده ام. روز تحویل مسئولیت کارنامه استانداری را منتشر می‌کنم و خواهیم دید که چه اتفاقات مهمی در حوزه های مختلف افتاده است. روزی که این حرف را زدم شرایط اقتصادی به این وضعیت نبود و کرونا هم وجود نداشت.

مدیریت اپیدمی کرونا در استان مدیریت افتخارآمیزی است که حاصل تلاش مجموعه استان از کادر بهداشت و درمان گرفته تا بیمارستان ها، بخش خصوصی و خیرین است.

در حوزه سرمایه‌گذاری و در صدور مجوزها واگذاری اراضی شهرک های صنعتی و در شاخص امنیت سرمایه گذاری اول کشور شدیم. تفاهم‌نامه‌ سرمایه‌گذاری ۶۷ هزار میلیارد تومانی با چادرملو و تفاهم نامه‌ با کنسرسیوم نوظهور بافق و در بهاباد را هم می‌توان نام برد که در راستای همین سرمایه‌گذاری‌ها انجام شده است. اکنون در تأمین برق و گاز واحدهای صنعتی و شهری و روستایی پیشتاز کشور هستیم و در بهاباد خاتم و شهرستان‌های محروم هم زیر ساخت‌های ایجاد نیروگاه‌های بزرگ فراهم شده است.‌

در مجموع می‌توانیم سرمان را بالا بگیریم و بگوییم ما در فرآیندی که طی شد مواثر بوده ایم.

در انتقال حساب‌های بانکی شرکت‌های بزرگ اقتصادی به داخل استان هم موفق عمل کردیم و روند بومی شدن مدیریت این شرکت ها نیز آغاز شده است.

در بحث آب نیز مراحل نهایی مطالعات انتقال آب دریای عمان و خط مستقل ۲۵۰ میلیون مترمکعبی را شاهد هستیم. تصویب خط دوم انتقال آب شرب در شورای عالی آب و تعیین محل شروع پروژه که مدتها مورد اختلاف بود و خط انتقال آب خلیج فارس که برای برخی مانند یک رویا بود محقق شد.در ورزش هم در ماه‌های اول حضورم در استانداری تیم فوتبال شهید قندی یزد را با خرید امتیاز یک تیم لیگ دویی احیا کردیم و اکنون به دنبال تقویت این تیم هستیم تا به لیگ‌های بالاتر صعود کند. در والیبال هندبال همین اتفاق افتاد و واحدهای صنعتی و معدنی ما شروع به تیم‌داری کرده‌اند.

 

فریبا خاکباز، فعال سیاسی اجتماعی:

سه مورد از فعالیت‌های شاخص خود در مجموعه استانداری و تفاوت اقدامات انجام شده در این دولت را با دولت های قبل تشریح کنید؟

در شروع به کار دولت طرح‌های نیمه تمام زیادی وجود داشت که منابع مالی بسیار زیادی نیاز داشت به طوری که وقتی به حجم و بودجه مورد نیاز برای تکمیل این طرح ها نگاه میکردیم دچار یاس و ناامیدی می شدیم اما امروز یکی از افتخارات این دولت این است که بسیاری از این طرح های نیمه تمام را تکمیل کرد و به بهره‌برداری رساند. راه آهن یزد اقلید با هزینه ۸۰۰ میلیارد تومانی بزرگترین پروژه ریلی در دولت تدبیر و امید است.

افتتاح ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه و ۱۰۰ کیلومتر پروژه جاده ای در حال افتتاح، پروژه‌های زیرساختی برای تامین آب و برق، سرمایه‌گذاری در گندله بافق با سرمایه ۸ هزار میلیارد تومانی که رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانسی افتتاح کرد و صدا و سیما به صورت گذرا آن را پوشش داد و پیگیری توسعه متوازن مناطق کم برخوردار استان که در دولت هایی که بعضاً شعار عدالت محوری می دادند هم اتفاق نیفتاده بود از جمله این طرح ها است.

 

فلاح، فعال حوزه صنعت:

واگذاری اراضی صنعتی و صدور مجوز با این سرعت و شدت با چه هدفی دنبال می شود که بعضا پس از ایجاد سوله های خالی رها می‌شوند؟ 

شرکت شهرک های صنعتی حدود ۸۰۰ قطعه زمین را در شب عید واگذار کرد این موارد چقدر کارشناسی شده است؟

در مورد انجمن های مردم نهاد در حوزه اقتصاد کسب و کار و کارآفرینی که عملاً تمرکز را از روی آنها برداشتید و به سمت سیاست های کرونا رفتیم هم توضیح دهید؟

در بحث سرمایه گذاری فقط مجوز صادره ملاک نیست. کسانی که مجوز و زمین‌ تحویل می‌گیرند باید بلافاصله کار را شروع کنند. در غیر اینصورت نمی توانند برای فروش به قیمت بالاتر آن را نگه دارند چرا که به سرعت خلع ید می شوند.

حجم سرمایه‌گذاری به اندازه‌ای است که بعضی از شهرک‌های صنعتی ما تکمیل شده و پهنه های جدید برای استقرار صنایع ایجاد کرده ایم که نشان می‌دهد تقاضای سرمایه گذاری بالاست. در حال حاضر به دلیل نبود آب بالای ۱۶۰ طرح صنعتی استان بلاتکلیف مانده اند که نشان می‌دهد از حالت شعاری و مانور تبلیغاتی خارج شده‌ایم.

از فعالیت انجمن های مردم نهاد در حوزه کسب و کار و اقتصاد که زمینه آن هم وجود دارد و همچنین از پیشنهادات فعالان این حوزه هم استقبال می کنیم.

 

خردمند

 در زمان مدیریت شما در استان امید داشتیم به حوزه اجتماعی بیشتر توجه شود اما متاسفانه بحث های حاشیه ای اجتماعی مثل طلاق و حاشیه نشینی و اخلاقی بیشتر شده است. خودکشی روند رو به رشد داشته و جایگاه استان که مشهور به کم طلاقی بوده جایگاه نامناسبی است. آیا عملکرد شما در حوزه اجتماعی قابل دفاع است؟

دوم اینکه اصل شایسته سالاری را در حوزه انتصابات خود رعایت نکردید و در مقابل بسیاری از جریان ها زود کوتاه می آیید و قانع می‌شوید و تعامل شما در مقابل  بسیاری از گروه ها زیاد است.

در خیلی از بحث‌های حوزه اجتماعی از خودم راضی نیستم و می‌توانستم بیشتر کار کنم. به این خاطر که ما درست در مقطعی این مسئولیت را پذیرفتیم که  مسائل اقتصادی و معیشتی مردم و حواشی آن و بحث کرونا کاملاً روی موضوعات دیگر سایه انداخته بود و شاید توجهی که باید به حوزه اجتماعی می‌شد ناخودآگاه صورت نگرفت و می‌شد بهتر در این حوزه کار کرد.

هیچ کس نمی تواند ادعا کند که تمام انتصاب‌هایش بر اساس شایسته سالاری است. شاید خیلی از مردم در جریان محدودیت‌هایی که مدیریت ارشد استان برای بعضی از انتصابات با آن روبروست، نباشند. هر روز که گذشت این محدودیت‌ها بیشتر شد و دست ما بسته تر و فرایند انتصاب پیچیده تر شد. در مجموع بسیاری از اتفاقات آن چنان که می‌خواستیم پیش نرفت.

در مورد کوتاه آمدن هم به کسانی که اینطور فکر می‌کنند حق می دهم چون آدمی نیستم که بگویم من مشکلی نداشتم و خودم را تبرئه کنم.  همین تعامل ها را هم از افتخارات خود میدانم و اگر اهل کوتاه آمدن و کرنش بودم بهتر بود این صحبت ها را در مورد نمایندگان استان که رابطه خوبی با آنها دارم نمی‌کردم تا روابطم با آنها حفظ شود ولی آن چیزی که حق می‌دانستم را گفتم و تا جایی که در توان داشتم از آن دفاع کردم.

 

مسعود میرجلیلی، خبرنگار و مدیر انجمن صنفی خبرگزاری ها و پایگاه های خبری استان:

 با توجه به مصوبه وزارت صمت قرار است تا پهنه‌های معادن از حبس در بیاید که یک سوم آن در استان یزد قرار دارد. شنیده شده با حضور معاونین وزیر جلساتی برگزار کرده اید که با این اتفاق فاجعه‌ای در انتظار یزد است؟

یکی از انتظارات همه فعالین صنعت و معدن این است که همه این پهنه ها از حالت حبس خارج شود و امکان سرمایه‌گذاری جدید فراهم شود اما هیچ جلسه محرمانه را در رابطه با بحث معادن در استان نداشتیم. این جلسات برای ایجاد تفاهم در بهره‌برداری معادن است. استان یزد یکی از استان‌هایی است که می‌تواند بیشترین بهره برداری را از سیاست جدید نظام در رابطه با فعال‌سازی معادن راکد داشته باشد و از آن منفعت ببرد.

 

دهستانی، شهروند اردکانی

در جمع رسانه‌های اردکان در مورد آلودگی محیط زیست گفتید و اینکه هر گونه مجوز و سندی در مورد آلودگی محیط زیست اردکان خواسته باشند باید در اختیار آنها قرار بگیرد در صورتی که این مسئله هنوز تحقق پیدا نکرده است. در مورد صدور مجوزهای جدید در اردکان و مرگ تدریجی یک شهر چه اقداماتی انجام داده اید؟

مسئله بعدی اینکه هیئت نظارت هیچ کس را به بهانه‌های واهی ردصلاحیت نکرده است بنابراین لازم است تا در این مورد توضیح دهید تا دوستان توجیه شوند.

در مورد بحث محیط زیست اولین استانداری بودیم که یکسری محدودیت‌های بی سابقه را اعمال کردیم. در شورای تامین مصوب کردیم که برای صنایع آب بر مجوز صادر نشود. تعداد ۹ مجوز صادر شده برای واحدهای فولادی در همان اردکان را باطل کردیم و برخی از آنها که حتی زمین گرفته بودند را در فرآیند خلع ید بردیم. اردکانی‌ها دقیقا زمانی در مورد مشکلات زیست محیطی حساس شده اند که مدیریت استان در حفظ محیط زیست اعمال محدودیت هایی را انجام داده است.

در حالی که در دولت قبل که خیلی راحت مجوز داده می‌شد و حتی به استناد یک ماده قانونی اجازه داده بودند بدون استعلام محیط زیست در اطراف شهر اردکان این صنایع استقرار پیدا کنند. ما جلوی همه آنها را گرفتیم و اخیراً به بحث ایجاد پهنه جدید و دور از شهر برای صنایع آلاینده هم ورود کردیم. ضمن اینکه پیگیری خواهیم کرد که چرا مدارک مورد درخواست رسانه‌های اردکان در اختیار آنها قرار نگرفته است.

در بحث رد صلاحیت ها هم برخی از موارد من هم توجیه می شوم. ممکن است محکومیتی در مورد یک فرد وجود داشته است که می پذیریم ولی حداقل درخواست ما از هیات نظارت استان این بود که رویکرد اقناعی دنبال شود. یعنی فرد خودش بداند که به چه دلیل رد صلاحیت شده است.

 

رامین زارع، فعال سیاسی اجتماعی:

اگر به انتخابات مجلس دهم برگردیم آنجا هم رد صلاحیت های گسترده اتفاق افتاد. به عنوان مسئول برگزار کننده انتخابات اگر آن زمان در مقابل این بدعت ایستاده بودید امروز شاهد این اتفاقات نبودیم.

اگر رد صلاحیت ها در بحث ریاست جمهوری هم اتفاق بیفتد بدنه کنشگر جامعه به سمت یک بی تفاوتی خواهد رفت. آیا این بی‌تفاوتی تهدیدی برای جمهوریت و توسعه نظام نیست؟

 

در انتخابات مجلس وظیفه ما برگزاری انتخابات بود و کار دیگری از دست ما به عنوان مجریان برگزاری انتخابات بر نمی آمد. با نظارت استصوابی که در قانون آمده هر کاری که اعضای شورای نگهبان انجام دهند کاملاً قانونی است. معنای کلمه استصوابی این است که شورای نگهبان می تواند منتخب مردم را رد صلاحیت کند و از ورود به شورا باز بمانند به طوری که اگر همه نهادها بسیج شوند نمی‌توانند آن را حل کنند. انتقادات ما نباید به سمت اعضای شورای نگهبان برود بلکه این اشکال در خود قانون وجود دارد که باید یک مطالبه عمومی برای اصلاح آن به وجود بیاید. بنابراین کسی نمی تواند قانون را اجرا نکند.

در انتخابات شورای شهر وضعیت فرق می‌کند و ما نظارت استصوابی را نداریم و از این جهت انتظار داریم رویه ها اصلاح شود. در مورد انتخابات ریاست جمهوری دقیقا همین نگرانی ها وجود دارد و امید ما این است که این نگرانی ها درک شود.

 

میرجلیلی، شهروندی یزدی:

در ابتدای مسئولیت استانداری یزد شعار استفاده از جوانان را داشتید که به وعده های خود عمل نکرده اید و امروز بسیاری از فعالان سیاسی اجتماعی به این امر انتقاد دارند. لطفا آماری از میانگین سنی مدیران استان در دوره مسئولیت خود ارائه دهید؟

یکی از افتخارات ما این است که معدل سن مدیران استان را کاهش داده ایم. در بحث جوانگرایی هم در انتصابات خود در چند ماه اخیر سه بخشدار با پایین‌ترین سن ممکن منصوب و از دهیاران جوان در روستاها استفاده کرده ایم که نشان دهنده اعتماد ما به جوانان است.

 

دکتر محمدکاظم کوهی، استاد دانشگاه:

به عنوان کسی که بیرون از یزد هستم متاسفانه مشاهده می کنم که یزد علیرغم حسن شهرت های خود در شاخص خیانت، طلاق و سرانه زندانی استان نسبت به جمعیت افت بسیار شدیدی داشته است.

موضوع دوم اینکه به عنوان استاد سم شناسی دانشگاه تهران معتقدم کارخانه … آثار مخربی در محیط زیست دارد و گسترش صنعتی یزد می‌تواند بر روی کوتاه بودن عمر جامعه و ناقص الخلقه‌زایی و مشکلات موثر باشد.

باید در یزد به این سمت برویم که گسترش صنعت تا جای ممکن گسترش صنایع سبز باشد و معضلات محیط زیستی را جدی بگیریم.

مشکل ما این است که بعضی از مسائل اجتماعی که بازتاب گسترده‌ای در جامعه دارد و تصور می شود که یک رشد غیر طبیعی اتفاق افتاده است، در حقیقت اینطور نیست و نسبت به استان های دیگر در شرایط بهتری قرار داریم. برای مثال موضوع طلاق در استان داغ شد و گفته شد که استان یزد در آمار طلاق در جایگاه دوم کشور قرار دارد. این در حالی بود که ما از نظر رشد طلاق در جایگاه دوم بودیم نه خود جایگاه طلاق که استان یزد در جایگاه ۲۵ کشور قرار دارد. بسیاری دیگر از آمارها نیز به همین شکل است اما پس از بررسی آمارها متوجه جایگاه ۳۰ یا ۳۱ استان می شویم. یا اینکه ۴۰ درصد زندانیان استان غیربومی و در حوزه مواد مخدر هستند که در پاسگاه های عبوری یزد دستگیر و زندانی شده اند. دلیل دیگر رشد برخی از آمارهای معضلات، گسترش شبکه های اجتماعی است و هر اتفاقی که زیر پوست شهر می‌افتد بلافاصله رسانه‌ای می‌شود.

در مسئله محیط زیست هم به دلیل همین محدودیت ها و الزامات بود که به سمت اقتصاد دانش بنیان رفتیم و کارخانه نوآوری و تصویب برنامه نظام نوآوری را برای اولین بار در کشور در دستور کار قرار دادیم.

 

محسن حائری زاده، فعال هنری:

بنده به دلیل عدم التزام عملی به اسلام رد صلاحیت شدم و پس از اینکه با آقای دشتی اردکانی نماینده اردکان صحبت کردم قول دادند که مشکلی برای تایید صلاحیت ندارم اما تلاش من برای این که بدانم به چه دلیل رد صلاحیت شدم موثر نبوده و حتی پس از ورود سخت به اتاق هیئت نظارت هم پاسخی داده نشد. به عنوان مجری انتخابات این حق را به کسانی که به ناحق از گردونه انتخابات حذف می‌شوند بدهید که بتوانند در مقابل تهمت های اعضای هیئت نظارت در صدا و سیما از خود دفاع کنند.

دغدغه و انتظار شما کاملا به حق است که دوستان هیئت نظارت باید پاسخگوی مطالبات این‌چنینی باشند. چندین بار با نمایندگان صحبت کردم که هر بار نسبت به این دغدغه ها پاسخ مثبت دادند اما در عمل اتفاقات دیگری افتاد.

 

بهنام خواجه امینیان، خبرنگار و سرپرست خبرگزاری برنا در استان یزد:

با توجه به حضور نماینده یزد در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات و اینکه ایشان پشت بسیاری از رد صلاحیت ها هستند، برنامه ای برای مذاکره با هیئت مرکزی نظارت دارید؟

چه برنامه‌ای برای ایجاد بستر مناسب برای فعالیت احزاب در استان در نظر گرفته‌اید؟

برنامه مدیریت استان در حوزه کار و کارآفرینی برای جوانان چیست؟

خوشبختانه آقای دکتر جوکار دبیر هیئت مرکزی نظارت هستند و کار ما برای رایزنی بسیار راحت است اما اینکه چه نتیجه بگیریم مشخص نیست. تا کنون دو بار با ایشان صحبت کردیم و باز هم صحبت خواهیم کرد و امیدواریم که ایشان هم کمک کنند که تصمیمات خوبی در هیئت مرکزی نظارت گرفته شود.

با توجه به اعتقادی که به فعالیت احزاب داشتم مکانی را از آموزش و پرورش تحویل گرفتیم اما متاسفانه احزاب اصولگرا و اصلاح طلب از این فضا استفاده آنچنانی نکردند.

در حوزه کارآفرینی یکی از دستاوردهای ما کاهش نرخ بیکاری در استان است. جدا از فارغ التحصیلان دانشگاهی نرخ بیکاری استان یزد و نرخ بیکاری مردان بسیار پایین است تا جایی که بعضی از فرمانداران و واحدهای صنعتی اعلام کرده‌اند که با کمبود نیروی کار مواجه هستند این موضوع نشان دهنده شرایط بسیار خوب اشتغال در استان است اما در بعضی از رشته های دانشگاهی هیچ گاه فرصت شغلی مناسب با این رشته ها نه تنها در یزد بلکه در کل کشور به وجود نخواهد آمد این مشکل به دلیل ایرادات نظام آموزش عالی کشور است.

 

ساعتچی، فعال حوزه فناوری اطلاعات:

در دوران کرونا سامانه توزیع عادلانه ماسک و مواد بهداشتی را راه‌اندازی کردیم که این سامانه در جلسات ستاد تنظیم بازار بررسی شده بود اما این موضوع در ادامه کم رنگ شد. با توجه به استقبال مردم از این سامانه دیدگاه خود را در این خصوص بفرمایید؟

این سامانه کمک بسیار خوبی در روزهای بسیار سخت کرونایی، در توزیع عادلانه و دسترسی به مواد ضدعفونی کننده و اقلام بهداشتی بود. در مکاتبه با رئیسگ جمهور و همچنین در جلسه استانداران پیشنهاد دادیم تا به عنوان پایلوت یک سری از اقلام در این سامانه عرضه شود که گفته شد در سطح ملی این کار را انجام داده‌ایم. بنابراین هر کمکی که در داخل استان لازم باشد انجام خواهیم داد.

 

جعفرپور، معلم:

 انتظار داریم به عنوان ریاست شورای آموزش و پرورش با جدیت بیشتری به مسئله اعتراض دانش آموزان در آموزش و پرورش ورود پیدا کنید؟

اصلاً قرار به برخورد با دانش آموزان در یزد نبود. هم نیروی انتظامی و هم آموزش و پرورش نسبت به این موضوع توجیه بودند ولی اتفاقی که افتاد این بود که دانش آموزان وارد محوطه آموزش و پرورش شدند. هرچند که بی سلیقگی شدد ولی به هر حال نیروی انتظامی برای پیشگیری از اتفاق بدتر ورود کرد.

 

شادی شفیعی، خبرنگار و فعال فرهنگی اجتماعی:

یزد لقب شهر هوشمند را یدک می کشد و باید از اقتصاد سنتی فاصله بگیرد در حالی که به نخبگان استان فرصت پیاده سازی ایده خود را نداده اید. شما به عنوان مدیر ارشد استان چه برنامه ای برای حمایت از نخبگانی که هنوز از یزد مهاجرت نکرده‌اند دارید؟

فضای خوبی را برای حضور استارتاپ‌ها در یزد آماده کرده ایم. کارخانه نوآوری بهترین فضا و فرصت برای فعالیت استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان است. همچنین جشنواره هایی را در حوزه نوآوری مصوب کرده‌ایم و در حال اجراست که در هیچ کجای کشور اتفاق نیفتاده است. ضمن اینکه یزد دومین استان بعد از تهران است که کارخانه نوآوری خواهد داشت.

 

خلیلی،شهروند یزدی

وجود این همه کارخانه کاشی و سرامیک و فولاد در سند آمایش و سازگار با محیط زیست و فرهنگ و کم‌آبی استان نیست. علاوه بر این باید به شکل جدی تری به این موضوع فکر کنید تا بحث خروج سرمایه به این شکل وجود نداشته باشد.

دغدغه‌های مشترکی است که ما هم آنها را دنبال می‌کنیم

 

سمیه گلابگیران، خبرنگار و فعالی اجتماعی:

با توجه به اینکه توازن بین محیط زیست و توسعه صنعتی استان از شعارهای شما در ابتدای مسئولیت استانداری بود اما این شعار محقق نشد و بیشتر به سمت توسعه صنعتی رفتید. آیا در این مدت حکمرانان خوبی برای استان یزد بودید؟

کارهایی در حوزه محیط زیست و حفظ منابع آبی در استان یزد انجام شد که در گذشته سابقه نداشته است. مثلاً طرح سازگاری با کم آبی را مصوب کردیم که در یک فرآیند چند ساله باید بیش از ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی کنیم.

بعضی از دوستان حکمرانی خوب را با حکمران خوب اشتباه می گیرند. حکمرانی خوب نتیجه تعامل دولت و بخش خصوصی و مردم است و شاخص‌های مشخصی دارد و همه تلاش‌های ما این بوده است که این شاخص ها را در استان تقویت کنیم که خوشبختانه در این راستا هم موفق بودیم و بحث شفافیت، مسئولیت پذیری، پاسخگویی، حاکمیت قانون و مشارکت مردم را تقویت کردیم.

باید این مطالبه‌گری برای مسئولیت پذیری در جامعه وجود داشته باشد تا هر کسی در هر جایگاهی که قرار دارد مسئولیت اقدامات خود را بپذیرد. متاسفم که بگویم در بحث همین انتخابات شوراها افراد دیگری رد صلاحیت کردند و امروز استانداری و فرمانداری‌های ما تحت فشار داوطلبان هستند که چرا رد صلاحیت شده ایم و از ما مدرک مستند می‌خواهند. فرمانداران شهرستان های استان به شدت تحت فشار هستند چرا که داوطلبین رد صلاحیت شده نمی‌توانند به افرادی که باید پاسخگو باشند دسترسی پیدا کنند. مسئولیت پذیری یعنی هر کسی که رد صلاحیت کرده باید پاسخگوی افکار عمومی باشد. اینکه کسانی که هیچ نقشی نداشته‌اند هدف انتقادات باشند و مسئولیت کارهای دیگران را بر عهده بگیرند قابل قبول نیست.

بخش نظردهی بسته شده است..