تداوم رکود در بازار مسکن

به گزارش یزدی نیوزکارشناس مسکن گفت: در شرایط فعلی که رکود بر اقتصاد کشور حاکم است، بازپرداخت وام های جدید برای خانه اولی‌ها منطقی نیست و گره ای از مشکل جوانان باز نمی‌کند.

احمدرضا سرحدی کارشناس مسکن در خصوص روند بازار گفت:  خوشبختانه در بازار تورم وجود ندارد و عرضه چند برابر تقاضا است، اما رکود در بازار مسکن و سیر نزولی قیمت‌ها همچنان ادامه دارد و با توجه به نزدیک بودن فصل جابه‌جایی در شرایط فعلی، ممکن است در نرخ اجاره بها، به‌صورت کاذب قیمت ها بالا رود و بر قشر اجاره نشین فشار ایجاد کند.

وی در خصوص دریافت مالیات از خانه های خالی از سکنه افزود: در صورت تصویب سیاست‌ها در این راستا با توجه به تعداد فراوان خانه های خالی از سکنه در شهرهای بزرگ، پیش‌بینی می‌شد تحولی در بخش خرید و فروش و اجاره بها رخ دهد، اما متاسفانه تصمیم‌گیری‌ها در این رابطه به سال ۹۶ موکول شد.

کارشناس مسکن از عوامل تاثیر گذار در بازار مسکن به دو عامل اشاره کرد و گفت: اولین عامل افرادی هستند که مسکن را به عنوان یک کالای تجاری می‌بینند، این افراد بیشترین تحولات را در بازار مسکن ایجاد میکنند و قادرند بازار مسکن را آشفته کنند، اما با رکود فعلی بازار، حاضر به ریسک در بخش مسکن نیستند و سرمایه خود را در بازار‌های موازی مانند سکه و ارز، همچنین بانک‌ها که سودشان بیشتر از تورم است، سرمایه گذاری می‌کنند.

سرحدی در ادامه عامل دوم را افرادی دانست که مسکن را به عنوان کالای مصرفی می‌دانند و قصدشان از خرید فقط مالکیت و خانه دار شدن است، با توجه به این که عامل اول فعلا تاثیری در بازار مسکن ندارد، در حال حاضر فقط عامل دوم می‌تواند باعث ایجاد تکان در بازار شود، اما باتوجه به شرایط فعلی اقتصاد و اشتغال، توان بازپرداخت چندمیلیونی وام ها را ندارند، در نتیجه مجبورند به اجاره نشینی اکتفا کنند.

وی در خصوص وام‌های ۱۶۰ میلیونی و تاثیر آن در رونق اقتصاد اظهار کرد: این وام‌ها در رونق اقتصاد و خروج مسکن از رکود تاثیر چندانی ندارد و دور از واقعیت است که یک خانه اولی ریسک کند و از طریق این وام‌ها به خانه‌دار شدن فکر کند.

سرحدی در ادامه بازپرداخت تسهیلات جدید مسکن را منطقی ندانست و گفت: جوانان با شرایط حال اقتصاد، حتی با داشتن شغل، توان پرداخت ماهانه ۲ تا ۳ میلیون برای اقساط وام های مسکن را ندارند و دولت باید، یا مدت زمان بازپرداخت تسهیلات را بالا ببرد، یا به فکر کاهش سود بازپرداخت‌ها باشد.
 
سرحدی  لازمه رونق بازار مسکن را تحول اقتصادی دانست و گفت: در حال حاضر توان خرید مردم پایین است و دولت با تزریق نقدینگی و منطقی کردن تسهیلات برای خانه اولی‌ها می‌تواند به خانه دار شدن افراد کمک کند و باعث تکان دربازار مسکن شود.

بخش نظردهی بسته شده است..