یک فاجعه زیست محیطی در راه است؛

آلودگی سفره‌های زیرزمینی یزد با دفع غیربهداشتی فاضلاب بیمارستانی

مدیر محیط زیست آب منطقه‌ای یزد با هشدار نسبت به دفع غیربهداشتی فاضلاب بیمارستان شهید بهشتی تفت، ادامه این روند را موجب آلودگی سفره‌های زیرزمینی و پیامدهای ناشی از آن در منطقه دانست.

ناهید غلام نژاد اظهار داشت: با توجه به وجود شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب در شهر تفت و نزدیکی آن به محل بیمارستان، ضروری است در اسرع وقت، فاضلاب بیمارستان به شبکه متصل و جهت تصفیه به محل تصفیه خانه منتقل شود.

وی عنوان کرد: با وجود پیگیری‌های متعدد، هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و هم اکنون فاضلاب از طریق چندین حلقه چاه جاذب دفع می‌شود که این امر آلودگی سفره‌های آب زیرزمینی را به دنبال خواهد داشت.

غلام نژاد از ارگان‌ها و مسئولان ذیربط به ویژه رئیس بیمارستان شهید بهشتی، مرکز بهداشت و شرکت آب و فاضلاب شهر تفت درخواست کرد: هر چه سریع‌تر برای اتصال فاضلاب این مرکز درمانی به شبکه فاضلاب شهری اقدام نمایند.

وی یادآور شد: فاضلاب‌های بیمارستانی حاوی آلودگی‌های زیادی از جمله مواد شوینده، آلودگی میکروبی و انگلی و سایر مواد شیمیایی مضر هستند که چنانچه وارد منابع آب زیرزمینی شوند، باعث آلودگی می‌شود که در این وضعیت، تصفیه منابع آبی آلوده شده نیز کار بسیار دشواری است.

مدیر محیط زیست آب منطقه‌ای یزد با اشاره به شیوع کرونا و با بیان اینکه حجم فاضلاب خروجی بیمارستان نسبت به سالهای گذشته افزایش چشمگیری داشته و به تبع آن بار آلودگی آن نیز افزایش یافته، اظهار داشت: این امر، توجه بیش از پیش به رفع آلودگی را از طرف ارگان‌های یاد شده می‌طلبد تا موضوع در اسرع وقت وارد فازعملیاتی شده و فاضلاب بیمارستان هرچه سریع‌تر به صورت بهداشتی دفع شود.

وی افزود: شیرآبه های حاصل از نشت زباله حاوی ترکیبات شیمیایی آلی، میکروبی، فلزات سنگین و انواع و اقسام ترکیبات مضر است و با توجه به اینکه شهرستان تفت نسبت به سایر نقاط استان بارندگی بیشتری وجود دارد لذا حجم شیرآبه تولیدی نیز افزایش یافته که این موضوع تهدید جدی علیه سلامتی منابع آب زیرزمینی به شمار می‌رود.

غلام نژاد ادامه داد: موضوع دیگری که بسیار حائز اهمیت است، نفوذناپذیری بالای خاک منطقه به ویژه در مناطق کوهستانی است که باعث نشت سریع شیرآبه به منابع آب زیرزمینی می‌شود.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..