تشدید تب کریمه کنگو در فصل تابستان

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یزد: فعالیت کنه‌های ناقل بیماری تب کریمه کنگو با گرمای شدید هوا افزایش یافته و رعایت مسائل بهداشتی و سمپاشی اماکن دامی از سوی دامداران دارای اهمیت زیادی است.

به گزارش یزدی نیوز هادی زارع زردینی با اشاره به اهمیت کنترل و پیشگیری از بیماری‌های انگل‌های خارجی دام‌ها گفت: کنه‌ها در هوای گرم تابستان بیشترین فعالیت را دارند و در تمام مراحل زیستی از خون و مایعات بین بافتی تغذیه کرده، حیوانات مبتلا را کم اشتها، ضعیف، لاغر و دچار کم خونی نموده و نهایتأ تولید شیر، گوشت و پشم در آن‌ها کاهش می‌یابد.

 

وی افزود: تب کریمه کنگو بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که از طریق دام آلوده به انسان منتقل می‌شود؛ این بیماری در مرحله اول در دام قابل شناسایی نیست و مهمترین راه اطمینان از سلامت گوشت مصرفی، خرید از مراکز معتبر تحت نظارت دامپزشکی که محصول مورد عرضه آن‌ها دارای مهر و برچسب دامپزشکی است.

 

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یزد اظهار داشت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از طریق خونابه گوشت و همچنین از طریق کنه که از بدن دام آلوده جدا می‌شود و انسان را مورد گزش قرار می‌دهد؛ به انسان منتقل می‌شود و حتی خطر انتقال از انسان مبتلا به شخص دیگر، از طریق ترشحات بدن وجود دارد.

 

وی ادامه داد: این بیماری خود را با علائمی همچون تب و لرز، درد‌های عضلانی در کمر و پا، خونریزی‌های زیر جلدی و داخلی نشان دهد.

 

زارع زردینی بر لزوم استفاده از ابزار مناسب در حین انجام کار‌های مرتبط با دام از جمله استفاده از لباس کار، عینک، دستکش، چکمه و خرید گوشت از مراکز معتبر تحت نظارت دامپزشکی دارای مهر و برچسب دامپزشکی تأکید کرد و این مسائل را در کنار نگهداری دام در شرایط مناسب بهداشتی و سمپاشی اماکن دامی از مهمترین راه کار‌های مقابله با این بیماری خطرناک دانست.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..