فعالیت ضایعاتی‌های شهر یزد ساماندهی می‌شود

در حالی که معاون استاندار یزد حاضر به پاسخگویی در ارتباط با وضعیت ضایعاتی‌ها نشد، رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری یزد از اجرای طرح ساماندهی ضایعاتی‌های غیرمجاز از ابتدای تیر امسال خبر داد.

به گزارش یزدی نیوز شغل پُردرآمد ضایعاتی بیش از آنکه سودآور برای جامعه شهری یا حداقل برای کاسب‌کاران پروانه‌دار باشد به یک منبع درآمدزا برای اتباع بیگانه تبدیل شده است.

برخی از این اتباع خارجی غیرمجاز که با شگردهای خاص خود به راحتی در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر یزد و در حالی که یک گونی به پشت خود دارند، نه تنها زیبایی شهر را به خطر انداختند بلکه مشکلات مختلف امنیتی، زیست محیطی و آلایندگی به وجود آورده‌اند.

در کنار این افراد، وجود ضایعات فروشان در نقاط شهری که بسیاری از آنها به صورت غیرمجاز در حال فعالیت هستند سبب شده که نگرانی‌ها و اعتراض‌هایی از سوی شهروندان به وجود آید.

موضوعی که خبرگزاری تسنیم در استان یزد در طول چند هفته گذشته گزارش‌های متعددی در ارتباط با آن انجام داد و موضوع را از طریق مسئولان مربوطه، مردم و ضایعات‌فروشان پیگیری کرده است.

با توجه به اینکه یکی از نهادهای مرتبط با این موضوع به دلیل فرادستگاهی بودن آن استانداری است؛ خبرنگار تسنیم در طول بیش از یک هفته گذشته از راه‌های مختلف تلاش کرد که با محسن صادقیان معاون عمرانی استانداری یزد گفت‌و‌گویی داشته باشد و از اقدامات صورت گرفته در این حوزه اطلاع کسب کند اما وی با اعلام این موضوع که بحث ضایعاتی‌ها ارتباطی با وی ندارد از انجام مصاحبه اجتناب کرد.

پس از امتناع معاون استاندار یزد از انجام مصاحبه در این رابطه، خبرنگار تسنیم اقدام به گفت‌و‌گو با رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری یزد کرد و جویای اقدامات صورت گرفته شد.

محمدرضا دشتی در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد اظهار داشت: چندین سال است که بحث ضایعات شروع شده و در حال حاضر به اوج خود رسیده است؛ در حال حاضر هم مکان‌یابی برای این ضایعاتی‌ها مشکل اصلی است و سازمان پسماند شهری یزد به دنبال گرفتن زمینی از دولت برای مستقر کردن آنها است.

وی گفت: در دو ماه اخیر سازمان مشاغل شهری شهرداری با درخواست‌ها و شکایات مکرر از طرف مردم روبه‌رو بوده مبنی بر این که انبارهایی در محل زندگیشان به انواع ضایعاتی از جمله مقوا، نان خشک، پلاستیک و آهن تبدیل شده است.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری یزد تصریح کرد: اگر می‌خواستیم تا تعیین تکلیف زمین صبر کنیم با حجم وسیعی از ضایعاتی‌ها که عمدتا غیرمجاز هستند روبه‌رو می‌شدیم و در آن صورت ساماندهی آن‌ها سخت‌تر بود.

دشتی تصریح کرد: بنابراین در حال حاضر و در یک بازه زمانی یک ماهه برای واحدهایی که مجوز دارند جلساتی برگزار می‌شود تا طبق دستورالعمل‌ها و قوانین، ساماندهی کوتاه مدتی انجام و در همین مدت کار شناسایی ضایعاتی‌های غیر مجاز و اطلاع رسانی به آن‌ها برای معرفی خود انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای تیرماه ۱۴۰۰ طرح پلمپ ضایعاتی‌های غیر مجاز در سطح گسترده‌ای آغاز می‌شود، بیان کرد: در این طرح که در حدود یک و ماه نیم به طول می‌انجامد، در واقع دیگر به هیچ ضایعاتی غیر مجاز امکان کار داده نمی‌شود.

دشتی افزود: هر چند ضایعاتی‌های مجاز هم طبق قانون ابلاغ شده از وزارت کشور باید به خارج از شهر انتقال داده شوند ولی به دلیل نیازی که شهر به این صنف دارد و حقی که برای مجوزدارها ایجاد شده، بعد از تخصیص زمین، واحدهای پروانه‌دار هم انتقال داده می‌شوند.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری بیان کرد: اگر واحدهای مجوزدار طبق مجوز کار کنند، از نظر بهداشتی هم با آن‌ها مشکلی نداریم ولی بسیاری از همین واحدها هم طبق مجوز خود عمل نمی‌کنند به همین دلیل برخورد با تخلفات آنها هم در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: رصد تمام شهر برای شناسایی ضایعاتی‌های غیر مجاز امکان‌پذیر نیست چرا که در بسیاری از کوچه‌ها و منازل کار ضایعاتی به صورتی غیر قانونی و بدون اینکه اثر بیرونی داشته باشد انجام ‌می‌شود.

دشتی با بیان اینکه در این موارد مردم باید کمک کنند تا کار شناسایی این واحدها با سرعت و دقت بیشتری انجام شود، در مورد اقدامات واگذاری زمین به این صنف سازمان پسماند شهری را مسئول دانست و گفت: در حال حاضر این سازمان متولی امر واگذاری زمین به صنف ضایعاتی‌ها است و از جریانات این کار آگاهی کامل دارد.

موضوع ضایعاتی‌های شهر یزد این روزها به یکی از دغدغه‌های بسیار مهم مردم و برخی از مسئولان تبدیل شده و بسیاری از شهروندان از مشکلات ایجاد شده توسط این واحدها گلایه‌مند هستند.

در این بین به نظر می‌رسد اگر موضوع ضایعاتی‌های غیرمجاز به صورت ضرب‌العجل و فوری برطرف شود، بخش مهمی از مشکلات به ویژه در حوزه ناامنی خود به خود مرتفع می‌شود.

امید است این بار ساماندهی ضایعاتی‌ها مقطعی و کوتاه مدت نباشد تا بعد از چند صباحی دوباره عده‌ بیشتری در جای دیگری از این شهر سر از کار ضایعاتی‌های غیر مجاز در بیاورد، بلکه همه در پرتو قانون به آنچه که باید عمل کنند.

منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..