حال ‌و روز گذر فرهنگ و هنر ابرکوه در آستانه سفر وزیر

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ابرکوه گفت: گذر فرهنگ و هنر «دروازه میدان» ابرکوه که با هدف رونق کسب‌ و کارها و تولیدات فرهنگی هنری از سه سال پیش در این شهر کلید خورده بود، این روزها در انتظار سفر وزیر ارشاد جهت بهره‌برداری است.

«حمیدرضا بصیری»  اظهار کرد: در راستای تحقق اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایده راه‌اندازی و تأسیس پهنه فرهنگی و گذرهای فرهنگ و هنر با هدف رونق کسب‌ و کارها و تولیدات فرهنگی هنری از سه سال پیش در ابرکوه کلید خورد.

وی تصریح کرد: هم‌زمان با شکل‌گیری این ایده و پیگیری آن توسط اداره فرهنگ و ارشاد، شهرداری و میراث فرهنگی نیز با توجه به ظرفیت‌های فراوان گردشگری این شهرستان پا به میدان گذاشته و مصمم شدند با همکاری یکدیگر، گذر فرهنگ و هنر ابرکوه را شکل دهند.

بصیری با تأکید بر این که گذر فرهنگ و هنر می‌تواند محل پیوند صنعت گردشگری و رونق تولیدات فرهنگی و هنری به منظور توسعه باشد، افزود: در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای بین دستگاه‌های مربوطه از جمله شهرداری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری امضا شد تا هر دستگاه حسب وظایف خود گوشه‌ای از کار را گرفته و پا به پای هنرمندان و صاحبان کسب‌وکارهای فرهنگی هنری، اهداف گذر فرهنگ و هنر را پیش ببرند.

وی از تعیین محیط و مسافت گذر نیز خبر داد و گفت: ورودی محله قدیمی و بافت تاریخی محله طاووس و دروازه میدان ابتدای گذر و انتهای آن نیز، منتهی الیه محله تاریخی دروازه میدان تعیین شد به صورتی که تمامی آثار تاریخی و میراث فرهنگی به جای مانده و دارای ارزش و ثبت شده را شامل می‌شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ابرکوه ادامه داد: گردشگران با گذر از این مسیر ضمن بازدید از آثار تاریخی ابرکوه می‌توانند با صنایع‌دستی شهرستان آشنا و آن را خریداری کرده و همچنین از کنار کسب‌ و کارهای فرهنگی هنری نیز گذشته و در طول مسیر بتواند اثر هنری مورد نظر خود را از هنرمندان تهیه کند یا از نزدیک در جریان خلق آثار هنری تجسمی، نمایشی، هنرهای سنتی و صنایع‌دستی قرار گیرد.

بصیری ابراز کرد: ساماندهی فضای بیرونی گذر شامل بدنه و کف را آن‌چنان‌که شایسته محیط کار هنری باشد بر عهده شهرداری و اداره میراث فرهنگی قرار گرفته تا محیطی آرام، دل‌نشین، زیبا و با نور کافی در شب، به وجود آید و مورد استقبال گردشگران قرار گیرد. ضمناً با توجه به این که گذر فرهنگ و هنر مسیر گردشگری نیز محسوب می‌شود، تمامی اقدامات جهت ساماندهی با نظر مساعد کارشناسان میراث فرهنگی و شهرداری انجام می‌شود.

وی ابراز کرد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با پرداخت تسهیلات کم‌بهره، هنرمندان و صاحبان کسب‌وکارهای فرهنگی هنری را فعال کرده و تولیدات هنری از این گذر افزایش یافته است.

گفتنی است؛ کسب‌ و کارهایی مانند گالری، نمایشگاه و فروشگاه آثار هنری، آموزشگاه و فروشگاه‌های هنرهای تجسمی، هنرهای سنتی و صنایع‌دستی، رونق موسیقی و نمایش خیابانی، کارگاه تولید صنایع‌دستی، عروسک‌های نمایشی، نمد و گیوه‌دوزی، تولید سفره پنبه‌ای و قالی دستباف در این گذر میزبان گردشگران و علاقمندان خواهند بود.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..