بهره‌برداری از ۶۸ طرح مخابراتی یزد در هفته ارتباطات ۱۴۰۰

مدیر مخابرات یزد: تشعشات موبایل استان بسیار کمتر از استانداردهای تعیین شده است

مدیر مخابرات منطقه یزد از بهره‌برداری ۶۸ طرح مخابراتی و همراه اول در این استان با سرمایه‌گذاری ۳۴۱ میلیارد ریال به مناسبت هفته ارتباطات خبر داد.

«محمدرضا زارع» به مناسبت هفته ارتباطات در نشست با خبرنگاران که به دلیل شرایط کرونا در محوطه باز شرکت مخابرات استان برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی، اظهار کرد: تقارن روز روابط عمومی و روز ارتباطات شاید از این جهت باشد که حوزه روابط عمومی در دهه‌های اخیر به شدت متاثر از ارتباطات بوده است.

وی با بیان این که اهمیت ارتباطات به ویژه پس از شیوع بیماری منحوس کرونا بر هیچ کسی پوشیده نیست، افزود: ارتباطات در این شرایط خاص به خوبی به کمک بشر آمده و مردم جوامع مختلف را در زندگی و کسب و کار کمک‌یار بوده است. از طرفی این روزها سرعت توسعه ارتباطات به قدری زیاد شده که تصور آینده این صنعت را بسیار سخت کرده است لذا در همین راستا نیز اتحادیه جهانی مخابرات شعار امسال را «سرعت‌بخشی به تحول دیجیتال در زمان تهدید» انتخاب کرده؛ به این مضمون که باید با سرعت دادن به توسعه ارتباطات و برقرار عدالت ارتباطاتی، ارتباط پایدار را برای تمام مناطق به ویژه برای شرایط تهدیدات فراهم کنیم.

زارع در ادامه به عملکرد و شاخص‌های مخابراتی استان طی یکسال اخیر اشاره و تصریح کرد: استان یزد در حوزه تلفن ثابت هم‌اکنون دارای ۶۹۱ هزار تلفن منصوبه با ضریب نفوذ ۴۳.۹ درصد است که از این حیث جایگاه سومی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به فعالیت ۱۵۰ مرکز مخابراتی در استان، عملکرد یکسال گذشته مخابرات استان در حوزه تلفن ثابت را ۲۰ هزار شماره ذکر کرد.

این مسئول ظرفیت شبکه دیتای مخابرات استان را بالغ بر ۱۸۶ هزار پورت در قالب ۲۱۸ سایت که تعداد ۴۹ مورد انها سایت روستایی هستند، بیان کرد و افزود: در حال حاضر ۱۴۵ هزار پورت از ظرفیت منصوبه دیتای مخابرات استان مشغول بکار است که از این تعداد سه هزار پورت دیتای تجاری به ادارات، بانک‌ها و دیگر مارکز تجاری اختصاص دارد.

وی با اشاره به سهم تقریباً ۷۰ درصدی مخابرات از اینترنت استان،‌ واگذاری ۲۲ هزار دایری اینترنت مخابرات طی یکسال گذشته را برای استان مثبت ارزیابی و تصریح کرد: خوشبختانه در یکسال اخیر بیش از ۷۰۰ مشترک دیتای استان از خدمات VDSL با ظرفیت افزایش چهار برابری سرعت اینرنت برخوردار و پنج هزار مشترک نیز از خدمت فیبر در منزل که امکان استفاده از دیتای باکیفیت را نیز فراهم می‌کند، بهره‌مند شدند.

زارع در حوزه تلفن همراه به فعالیت ۲۰۱۸ تکنولوژی BTS نسل ۲ و ۳ و ۴ تلفن همراه در استان اشاره و بیان کرد: در حال حاضر استان یزد با ضریب نفوذ ۱۴۰.۷ درصدی تلفن همراه دارای یک میلیون و ۷۷۵ هزار و ۹۱۵ شماره همراه مشغول بکار است و از این حیث نیز رتبه سوم کشور را دارد.

وی ۷۲ درصد از شماره‌های همراه در استان را مربوط به همراه اول خواند و در ادامه گفت: خوشبختانه در حال حاضر همه راه‌های اصلی و در مجموع ۸۸ درصد از راه‌های استان و نیز ۶۴۳ کیلومتر از مسیرهای ریلی در یزد تحت پوشش تلفن همراه قرار دارند.

مدیر مخابرات منطقه یزد ضریب نفوذ تلفن ثابت روستایی در استان یزد را ۳۷ درصد و ۱۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری ذکر کرد و گفت: در حال حاضر ۸۵۰ روستای دارای سکنه استان دارای ارتباط ثابت و ۹۵۴ روستا نیز دارای پوشش تلفن ثابت و همراه هستند.

وی با بیان این که هم‌اکنون افزون بر ۶۴ هزار تلفن ثابت در روستاهای استان مشغول بکار است، گفت: به دنبال پیگیری‌های استانی و در حالی که طبق برنامه ۸۰ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور باید به شبکه اینترنت متصل شوند، خوشبختانه با اخذ مجوز ۲۳ سایت جدید در هفته آتی با حضور وزیر محترم ۱۰۰ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان یزد صاحب اینترنت می‌شوند.

زارع با بیان این که طی یکسال اخیر ۳۶۰ طرح مخابراتی با سرمایه‌گذاری ۱۹۵۸ میلیارد ریال در استان مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، گفت: به مناسبت هفته ارتباطات ۱۴۰۰ نیز تعداد ۶۸ طرح مخابراتی و همراه اول استان با سرمایه‌گذاری ۳۴۱ میلیارد ریال افتتاح خواهد شد.

وی به برخی افتخارات مخابرات منطقه یزد در یکسال گذشته نیز اشاره و از جمله آنها را کسب رتبه اول کشوری در بخش بهینه سازی شرکت ارتباطات سیار در فصل‌های ۱ و ۲ و ۴ سال ۹۹، کسب رتبه اول کشوری در بخش نگهداری Access شرکت ارتباطات سیار در فصل‌های ۲ و ۴ سال ۹۹ و نیز کسب رتبه دوم ارزیابی معاونت‌های مخابارت ایران از مناطق فصل دوم سال ۹۹ برشمرد.

این مسئول محورهای اصلی برنامه‌های مخابرات استان در سال جاری را شامل تکمیل فاز هشتم همراه اول استان تا شهریور ۱۴۰۰ در قالب ۶۰ سایت همراه اول، ادامه اجرای طرح‌های فیبر در منزل و VDSL برای مشترکان، حفظ و ارتقای کیفی سرویس‌های مخابراتی و پاسخگویی به مشترکان در جهت ارتقای کیفی خدمات ذکر کرد.

مدیر مخابرات منطقه یزد در پایان سخنانش نیز ضمن پاسخ به سئوالات خبرنگاران، در مورد تشعشعات امواج موبایل و نگرانی‌های مردم در این باره عنوان کرد: براساس مستندات قابل ارائه به عموم مردم، امواج ساطع شده از تجهیزات موبایل که دارای استانداردهای جهانی هستند، اندازه‌گیری شده و در بدترین حالت در استان یک چهلم(۱/۴۰) استاندارد تعیین شده بوده و هیچ جای نگرانی نیست.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..