شهردار بافق:

بافق شهر دستبافته‌های خرمایی ایران می‎ شود

شهردار بافق از پیگیری برای تبدیل این شهر به شهر دست‌بافته‌های خرمایی ایران خبر داد و گفت: علاوه بر مشاغل سخت و معدنی در بافق، درآمد بخشی از افراد این شهر خصوصا در حوزه مشاغل خانگی و زنان خانه‌دار به هنر دستبافته‌های خرمایی گره‌خورده است.

«سیدعلی نوروززاده» در نشست مشترکی که  در این شهرستان با حضور مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد برگزار شد، با بیان این که خرما نه تنها درخت بلکه بخشی از اقتصاد و فرهنگ مردم بافق است، تصریح کرد: در حال حاضر نیز با وجود رکود اقتصادی خصوصاً در بخش صنایع دستی، بخشی از اقتصاد بافق درگیر بافته‌های خرمایی است به طوری که از ساختار زندگی اجتماعی این مردم تا درآمد بخشی از آن‌ها وابسته به این هنر بومی است.

وی با بیان این که علاوه بر مشاغل سخت و کارگری و معدنی، درآمد بخشی از افراد این شهر خصوصاً در حوزه مشاغل خانگی و زنان خانه‌دار به هنر دستبافته‌های خرمایی گره‌ خورده است، گفت: هیچ خانه‌ای از بافق وجود ندارد که اثری از دست‌بافته‌های خرمایی در آن وجود نداشته باشد از زیرانداز تا وسایل آشپرخانه و حتی اسباب بازی کودکان مانند شترهای حصیری بافقی و آویز و تزئینات اتاق و از همه مهمتر بادبزن‌های خرمایی بافق از جمله آثاری است که در هر خانه‌ای از این شهر وجود دارد.

شهردار بافق با اشاره به این که تنوع کالا و بازار از مهمترین موارد قابل تامل و در دست برنامه‌ریزی است، گفت: دست‌بافته‌های خرمایی بافق در هر گوشه و کناری از این سرزمین یافت می‎شوند اما باید برای توسعه اقتصادی این مردم و هدفمند کردن بازار فروش این صنایع دستی در خصوص تولید انبوه، بسته بندی و فراهم کردن بستر صادرات اقدام کرد و از همه مهمتر برای برندسازی و اختصاصی کردن این برند با توجه به وجود محصولاتی بعضا مشابه در سایر نقاط کشور تلاش کنیم.

نوروززاده با بیان این که خرما در اینن‌ها و سنت‌های بافقی‌ها نیز آمیخته است، گفت: در اکثر سنت‌های بومی بافق ردپایی از خرما وجود دارد و این درخت کهن به فرهنگ مردم کویرنشین بافق آمیخته و سایه خود را بر تمام داشته‌های این شهرستان انداخته است.

وی با بیان این که رویدادهای گردشگری وابسته به خرما نیز در این شهر برگزار می‎شود، گفت: بافق هر ساله در فصل برداشت خرما میزبان جشنواره‌ای با استقبال قابل توجه گردشگران بوده است.

شهردار از تفاوت خرمای این شهرستان با سایر شهرهای ایران و همچنین تفاوت موجود میان نخیلات یاد کرد و گفت: به دنبال احیای سنت‌های از دست رفته و فراموش شده گره خورده به خرما هستیم.

به گفته‌ی نوروززاده، پیگیری برای ثبت بافق به عنوان شهر ملی دستبافته‌های خرما در دست اقدام است و می‌تواند این برند در توسعه گردشگری این منطقه نقش قابلی داشته باشد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..