امام جمعه یزد:

حضرت علی(ع) اسوه اخلاص و تقوا/ استغفار راه رهایی از سختی‌هاست

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد، امیرالمومنین حضرت علی(ع) را اسوه و تندیس اخلاص و تقوا دانست و گفت: علی(ع) مظلوم‌ترین مظلومان عالم است.

به گزارش یزدی نیوز، آیت‌الله محمدرضا ناصری در مراسم احیای شب ۲۱ ماه رمضان در آستان مقدس امامزاده جعفر (ع) یزد با بیان اینکه رمضان، ماه مهمانی خداست، اظهار داشت: در این ماه خداوند متعال رحمت و مغفرت خود را بر ما ارزانی داشته و بنده‌ای خوش سعادت است که بتواند سهم و استفاده بیشتری از خوان نعمت الهی داشته باشد.

وی افزود: در مهمانی هرچه عظمت مهمان بیشتر باشد، پذیرایی از مهمانان مهم‌تر و باشکوه‌تر است اما در عین حال، وظیفه مهمانان نیز سنگین‌تر است لذا توجه بندگان خدا باید در این ماه بیشتر باشد و حرمت میزبان در همه حال حفظ شود.

ناصری با بیان اینکه سفره این مهمانی مادی نیست بلکه سفره‌ای گسترده از معنویت است، عنوان کرد: طعامی که انسان از این سفره بر می‌دارد موجب رشد و ارتقا مقام انسانیت و پاک شدن باطن از تاریکی‌ها و کدورت‌هاست.

امام جمعه یزد ادامه داد: این مهمانی، فرصتی برای ارتباط قلوب با خداست و باید تلاش کنیم در طول سال هر چه از خدا دوری کرده‌ایم و با غفلت‌ها از خدا فاصله گرفته‌ایم و مرتکب نافرمانی شده‌ایم، در این ماه فاصله را کم کنیم و عاشقانه یاد خدا باشیم.

ضرورت ارتقا درجات معنوی در ماه مهمانی خدا

وی با تاکید بر اینکه پرهیز از غذای ظاهری کافی نیست، افزود: در این ماه دست و زبان و افکار و اندیشه ما نیز باید روزه‌دار باشد و از هر چیزی که خلاف رضایت خداست، چشم بپوشیم تا به خدا نزدیک شویم و بتوانیم درجات معنوی خود را ارتقا دهیم.

ناصری با اشاره به اینکه بر اساس آیات و روایات، هر عمل در ماه رمضان چندین برابر محاسبه می‌شود، گفت: در ماه رمضان قرائت یک آیه قرآن مساوی با یک ختم قرآن است، بر این اساس کار خیر نیز چندین برابر ثواب دارد و باید مراقب باشیم همچنانکه متوجه خدا هستیم، به بندگان خدا نیز توجه داشته باشیم.

امام جمعه یزد با بیان اینکه خدا از نیت و افکار بندگان خود آگاه است، اظهار داشت: اگر به واسطه ارتکاب عمل ناشایست از خدا دور شویم، از مهمانی خدا طرد خواهیم شد بر این اساس باید در ماه رمضان برای تربیت نفس خود تلاش کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت شب‌های قدر بیان کرد: در این شب تقدیر ما نوشته خواهد شد بر این اساس باید با دعا و استغفار از خداوند متعال درخواست کنیم تا تقدیر ما را به بهترین شکل رقم بزند.

توصیه به ۷۰ بار استغفار در روز

وی با اشاره به اینکه ما هرگز نمی‌توانیم حق بندگی خدا را ادا کنیم همچنانکه نبی خدا و ائمه اطهار (ع) به درگاه خدا زاری می‌کردند که نمی‌توانیم شکر نعمات تو را به جا آوریم، افزود: اما با استغفار می‌توانیم از خداوند به واسطه کوتاهی‌ها و گناهان خود عذرخواهی کنیم.

امام جمعه یزد یادآور شد: یکی از مستحبات توصیه شده هم در ماه رمضان و هم در سایر ایام سال، استغفار است، افزود: ۷۰ با استغفار در روز مستحب است و در روایات آمده کسی که زیاد استغفار کند، خدا او را از هم و غم خارج می‌کند و در کار او گشایش ایجاد می‌کند و به او مال و فرزند می‌دهد.

ناصری در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت سالروز شهادت امیرالمومنین، حضرت علی (ع) اظهار داشت: امیرالمومنین اسوه اخلاص و تقوا و خدمت است و همانطور که در اخلاص و تقوا، حمایت از دین خدا، دوستی خدا و یاری پیامبر اول بود، اول مظلوم عالم نیز بود.

وی ادامه داد: حضرت علی (ع) در همه جنگ‌ها پیروز میدان بود و در بسیاری از جنگ‌ها اگر علی (ع) نبود، مسلمانان تار و مار شده بودند اما با این وجود بالاترین جفاها در حق او شد و آن حضرت بالاترین مصیبت‌ها را تحمل کرد.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..