امام جمعه یزد:

گروه‌های دانش‌بنیان در واحدهای صنعتی یزد مستقر شوند

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد خواستار استقرار گروه‌های دانش بنیان در واحدهای صنعتی یزد به منظور فراهم کردن شرایط خودکفایی در تولید قطعات و ماشین آلات واحدها شد.

به گزارش  یزدی نیوز، آیت‌الله محمدرضا ناصری،در دیدار با مدیرعامل جدید فولاد ارفع اظهار داشت: در صنعت کشور ما ضایعه‌ای است که از دوران ستمشاهی باقی مانده و آن عقب نگه داشتن ملت‌های مسلمان در زمینه‌های مختلف به ویژه صنعت است.

وی با بیان اینکه این ضایعه، توطئه دشمن است، افزود: چند قرن بعد از ظهور اسلام، تمام منابع علمی در زمینه‌های طب، نجوم، فلسفه و … توسط مسلمانان تولید شد اما از زمانی که بین مسلمین تفرقه ایجاد شد، دشمنان از این تفرقه استفاده و برای عقب نگه داشتن ما تلاش کردند تا آن سابقه درخشان از بین برود.

امام جمعه یزد یادآور شد: این تلاش برای عقب نگه داشتن مسلمانان به ویژه ایرانیان از دوران تحصیل و آموزش آغاز شد و تلاش کردند با حذف تدین، تفکر و تعقل از سیستم آموزشی، از رشد مسلمانان جلوگیری کنند زیرا می‌دانستند مسلمانان با این سه عنصر رشد می‌کنند و قدرت تشخیص حق و باطل از یکدیگر را پیدا می‌کنند و اگر این اتفاق بیفتد، از سیطره و تسلط آنها خارج خواهند شد.

ناصری ادامه داد: بعضا دانش آموزان ۱۲ سال در مدرسه و سال‌ها در دانشگاه درس می‌خوانند اما برخی از آنها حتی چند ساعت در مورد آنچه می‌خوانند، فکر نمی‌کنند و وقتی هم از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند، اول بیکاری آنهاست در حالی که فارغ التحصیلی باید اول کارآفرینی، خلاقیت، نوآوری و تلاش باشد.

باور توانمندی باید در کارگران و مهندسان تقویت شود

وی عنوان کرد: در صنایع نیز این باور هنوز برای برخی از مهندسان و کارگران به وجود نیامده که خودشان می‌توانند بسیاری از ماشین آلات و قطعات را تولید کنند و نیاز نیست که برای خرید یک قطعه، مدت‌ها در انتظار خارجی‌ها بمانند.

امام جمعه یزد بیان کرد: توصیه ما به صنایع این است که گروه‌های دانش بنیان را در واحدهای خود مستقر کنند تا اقدام به ساخت قطعات و ماشین آلات واحدها با فرمول‌های جدیدتر و خلاقانه کنند زیرا به طور قطع استعداد و توانایی کارگران، مهندسان و فعالان صنعت ما بیشتر از چینی‌هاست اما باید این باور در آنها شکل بگیرد زیرا این باور همان حلقه مفقوده‌ای است که از ابتدا از آموزش‌ها حذف شده است.

وی با بیان اینکه اکنون سبک کار در کارخانجات ما به این شکل است که یک کارگر ۳۰ سال در کارخانه کار می‌کند و بعد از ۳۰ سال با همان معلومات و اطلاعات بازنشسته می شود، تصریح کرد: این در حالی است که با فکر و استعدادی که کارگران ایرانی دارند، می توان شرایط رشد آنها را فراهم و از توان آنها در خودکفایی تولید قطعات و ماشین آلات استفاده کرد.

صنایع بزرگ مسئولیت‌های اجتماعی خود را در قبال فرهنگ و سلامت مردم انجام دهند

ناصری تاکید کرد: البته بعد از انقلاب شرایط بهتر شده اما در برخی صنایع بزرگ هنوز این شرایط وجود دارد و باید اصلاح شود.

امام جمعه یزد اظهار داشت: ایران ابایی ندارد که تکنولوژی در اختیار خود را به دیگران بدهد و مانند غربی‌ها آن را به انحصار خود در نمی‌آورد که نمونه آن در صنایع دفاعی قابل مشاهده است و حتی باعث عصبانیت دشمنان ما نیز شده بنابراین باید صاحب علم و تکنولوژی شویم تا برای تمام مردم دنیا به ویژه مسلمین جهان مفید باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم انجام مسئولیت‌های اجتماعی صنایع نیز تاکید کرد و گفت: صنایع بزرگ به ویژه صنایع فولادی باید به فکر فرهنگ و رفاه و سلامت مردم نیز باشند و نباید از آن غافل شوند.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..