امام جمعه یزد:

هدایت جامعه دغدغه شهید مطهری/آموزش‌ در مدارس با معنویت همراه باشد

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری گفت: دغدغه اصلی شهید مطهری هدایت و اصلاح جامعه بود و هر کجا بدعتی می‌دید درباره آن کتاب می‌نوشت.

به گزارش یزدی نیوزآیت‌الله محمدرضا ناصری،  در دیدار با مدیرکل و معاونان آموزش و پرورش استان یزد به مناسبت شهادت آیت‌الله مطهری و روز معلم اظهار داشت: شهید مطهری یک معلم واقعی و فردی با اثرگذاری بسیار بالا در جامعه و یک راهنما و الگو برای داشتن یک زندگی معنوی و خدایی است و معلمان ما می‌توانند از این معلم بزرگ الگو بگیرند.

وی عنوان کرد: دغدغه اصلی شهید مطهری هدایت جامعه بود و به رغم اینکه در حوزه علمیه قم منزلت علمی بالایی داشت به حدی که اگر می‌ماند جزو مراجع بزرگ می‌شد، اما این جایگاه و شأن و مقام را رها کرد و به دانشگاه رفت و به هدایت دانشجویان پرداخت.

ناصری با بیان اینکه هر کتاب و هر خط از کتاب شهید مطهری یک مطلب و علم به یک پند است، افزود: این شهید والامقام ارتباط قوی با خدا برقرار کرده بود و همواره متذکر به خدا بود.

هیچکس در امر به معروف و نهی از منکر به جایگاه شهید مطهری نمی‌رسد

امام جمعه یزد با تاکید بر اینکه شهید مطهری برای طلاب و روحانیون نیز الگوی بسیار ارزشمندی است، عنوان کرد: این شهید والامقام گاهی در برخی مساجد که شاید فقط ۱۰ نفر پای منبرش بودند نیز سخنرانی و موارد بسیار مهمی را مطرح می‌کرد که همه آنها ضبط شده و به طور مستند نیز وجود دارد.

ناصری ادامه داد: شهید مطهری درد دین داشت و در امر به معروف و نهی از منکر هیچکس به پای او نمی‌رسید و هر کجا بدعتی در جامعه می‌دید، درباره آن کتاب می‌نوشت.

وی عنوان کرد: علما وارث علم انبیا هستند و شهید مطهری نیز به عنوان یک عالم برجسته دینی، دراست و وراثت علمی را در کنار یکدیگر داشت زیرا علم او اثرگذار و ناجی انسان‌ها و دارای نور الهی بود.

معلمان باید برای انسان‌ها و تربیت الهی آنها دغدغه داشته باشند

ناصری با اشاره به اینکه معلمی را شغل انبیا دانسته‌اند، اظهار داشت: معلم باید به واسطه عشق به خدا و خداشناسی نورانیت درونی پیدا کند و برای انسان‌ها و تربیت الهی آنها دغدغه داشته باشد و آنگاه است که می‌توان شغل او را شغل انبیا دانست.

امام جمعه یزد بیان کرد: انسان از خاک سرشته شده و آنچه به انسان ارزش می‌دهد، ماهیت و حقیقت خدایی او است که اگر از این حقیقت فارغ شود، دیگر ارزش و جایگاهی ندارد همانند چراغ خاموشی که تنها برای زینت فضا مناسب است و نوری ندارد.

وی تاکید کرد: آنچه که معلمان ما می‌توانند از شهید مطهری الگو بگیرند، همان دغدغه و تلاش شهید مطهری برای انسان سازی و مرتبط کردن انسان‌ها با خدا و کمک به رشد آنهاست.

ناصری ادامه داد: به فرموده حضرت علی (ع) انبیاء آمده‌اند که دفینه‌های عقلی ما را بیرون بکشند و آنچه در سرشت ماست استخراج کنند و انسان‌ها را به وسیله این عناصر وجودی، هدایت کنند اما اندیشه و فکر و قدرت عاقله نیاز دارد که اینها را تشخیص دهد و در مورد آنها تفکر و تفحص کند.

امام جمعه یزد با تاکید بر اینکه برای تحقق این امر به تفکر و تعقل و تدین نیاز است، عنوان کرد: این سه عنصر در سیستم آموزش غربی نیست و در سیستم آموزشی ما نیز فقط به حرف و شعار تبدیل شده است.

وی با اشاره به فرمایش حضرت علی (ع) که فرمودند: الْعِلْمُ عِلْمَانِ: مَطْبُوعٌ وَ مَسْمُوعٌ، وَلاَ یَنْفَعُ الْمَسْمُوعُ إِذَا لَمْ یَکُنِ الْمَطْبُوعُ اظهار داشت: از نگاه حضرت علی (ع) علم مطبوع علمی است که در روح و جان آدمی شکوفا می‌شود که این علم همراه با فکر و اندیشه است و این علم برای انسان مناسب و راهگشاست.

کتاب خدا مبدا فکر و اندیشه بشر

ناصری با تاکید بر اینکه مبدا فکر و اندیشه را باید کتاب خدا قرار دهیم، عنوان کرد: نور واقعی از طریق کتاب الله برای انسان حاصل می‌شود و این انبیا الهی هستند که کتاب الله را برای ما تبیین می‌کنند.

امام جمعه یزد با بیان اینکه راهی که قرآن به ما می‌آموزد، قوی‌ترین راه‌هاست، افزود: متأسفانه قرآن آموزی به بهانه‌های مختلف از ۱۰۰ سال پیش از سیستم آموزشی ما توسط غربی‌ها کنار گذاشته شد.

وی با اشاره به اینکه اصل انسانیت، اندیشه انسانی است و انسان همان است که به آن فکر می‌کند، تصریح کرد: خدا به آنچه که نیت انسان‌هاست، ثواب می‌دهد.

ناصری اظهار داشت: در ارتباط با تعلیم و تربیت باید روش خود را عوض کنیم و روشی را در پیش بگیریم که در کنار تعلیم، تربیت و اندیشه نیز حاصل شود و آموزش‌های ما باید محشور با معنویت و قرب خدا و ساختار انسانی باشد.

امام جمعه یزد تصریح کرد: در دانشگاه‌ها باید معلمی پرورش داده شود که فرزندان این مرز و بوم را به سمت خدا، واقعیت و تفکر بکشاند نه به سمت فرهنگ غربی و فساد و فحشاء و این مهم باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

ضرورت هدف‌گذاری در مسیر تعلیم و تربیت

وی تاکید کرد: آموزش‌ها باید به نحوی باشد که دانش آموز از ابتدا با فکر و اندیشه حرکت کند و بدون تفکر و تعقل چیزی را نپذیرد و با فطرت خدایی مسیر خود را طی کند آنگاه چنین فردی می‌تواند خدمات بسیاری به بندگان خدا ارائه دهد و منشأ تحولات بسیاری باشد.

ناصری خطاب به مدیران آموزش و پرورش یزد بیان کرد: سعی کنید در مسیر تعلیم و تربیت، هدف گذاری کنید و همه تلاش خود را به کار بگیرید که به آن هدف دست پیدا کنید و هدف خود را معنویت و رسیدن به کمال انسانی در نظر بگیرید و انسان‌هایی تربیت کنید که نسل‌های آینده ما را نسلی قوی، محکم، نوآور، اندیشه‌مند، عاقل، دارای روحیه معنوی قوی بار بیاورد تا این افراد بتوانند دنیا را متحول کنند.

وی ادامه داد: نسل‌های آینده به تربیت انسان‌هایی همچون امام خمینی (ره) نیاز دارند که انسان‌ها را از فساد و فحشایی که دنیا را فرا گرفته، نجات دهند.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..