کاهش فشار آب به دنبال مصرف بالای مشترکین یزدی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد: کاهش محسوس فشار آب در یزد ناشی از قرارگیری در پیک مصرف آب در استان است.

به گزارش یزدی نیوز محمدمهدی جوادیان زاده گفت: ما در حال حاضر در حال سپری کردن ایام پیک مصرف آب در استان یزد هستیم و این روند از اواسط بهار تا پایان تابستان شرایط بحرانی را در حوزه تأمین آب شرب برای استان یزد پدید می‌آورد و دغدغه مردم و مسئولان را در مدیریت مصرف آب دوچندان می‌کند.
وی در ادامه تصریح کرد: همواره مسئولان استان در کارگروه‌ها و جلسات متعدد در تلاش بوده‌اند تا این روند خشکسالی و کم‌آبی منابع توان با افزایش مصرف مشترکین، به قطعی آب منجر نشود، اما در شرایطی که مصرف آب استان ۲۰ میلیون مترمکعب به‌اندازه یک‌پنجم مصرف آب در استان، در یک مقطع زمانی اضافه می‌شود، تنش شدیدی را در مدیریت منابع شرب استان پدید می‌آورد که جز با همکاری مردم، تلاش مسئولان به نتیجه‌ای نمی‌رسد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان با اشاره به این‌که نصب کولرگازی به‌جای کولر آبی در استان، راه‌حل نهایی حل بحران آب در یزد نیست، عنوان کرد: طی سال‌های گذشته مسئولان استان در همراهی با کارشناسان و متخصصین در نشست‌های متعدد کارگروه سازگاری با کم ابی به بررسی نصب کولر‌های گازی به‌جای کولر‌های آبی پرداختند، اما نهایتاً این مهم منتج شد که هرچند مصرف آب کولر‌های ابی این مشکلات عدیده را در این فصول پدید آورده، اما مصرف بالای برق کولر‌های گازی نیز بر مشکلات ما در استان میفزاید.
وی در ادامه تصریح کرد: با افزایش مصرف برق برای هر کیلووات، آب قابل‌توجهی مصرف می‌شود. از طرفی بالارفتن مصرف برق نیز در شرایطی که نگرانی‌های قطعی برق نیز در استان و در سطح کشور وجود دارد، می‌تواند چالش‌های جدیدی را در پیشروی استان قرار دهد؛ بنابراین نصب کولرگازی راه‌حل نهایی حل بحران آب در استان یزد نیست.

وی با بیان این‌که نصب سایه‌بان کولر می‌تواند ۲۵ تا ۳۰ درصد در مصرف آب کولر‌های آبی صرفه‌جویی کند، افزود: این مهم در استان طی یک بازه یک‌ماهه توسط کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای و آب فاضلاب مرکز استان مورد آزمایش قرار گرفت و نتیجه مذکور حاصل شد؛ بنابراین بررسی کارشناسی شده، نصب سایه‌بان برای بیش از ۴۰۰ هزار کولر استان می‌تواند بخش مهم و قابل‌توجهی از این بحران را در استان حل کند.
جوادیان زاده خاطرنشان کرد: در تلاشیم تا در همراهی شرکت‌های دانش‌بنیان استان با بهینه‌سازی همین کولر‌های آبی، از این بحرانی که در ایام گرم سال دامن‌گیر استان یزد می‌شود رهایی یابیم. می‌توان با بهینه‌سازی بدنه، پوشال یا حتی جزئیات متعدد دیگر این کولرها، مصرف آب را در آن تا حد چشمگیری کاهش داد.
کاهش فشار پدیدآمده و قطعی آب در استان محتمل است. از طرفی عموم شهروندان همچنان از کولر‌های ابی خود استفاده می‌کنند و جایگزینی آن با کولر‌های گازی نیازمند بررسی‌های کارشناسی بیشتری است؛ بنابراین تنها راه رهایی از این بحران کاهش و مدیریت مضاعف مصرف اب است؛ نصب سایه‌بان بر روی کولر‌های ابی می‌تواند گام بلند شهروندان در مدیریت این بحران باشد.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..